Akumoto 600: tramvaj na dvou kolech

TEST SKÚTRU: Nadešel už ten čas, kdy se elektřina stane běžným zdrojem pohonu na silnicích? V případě automobilů si možná budeme muset ještě chvíli počkat, ale co takhle vyzkoušet pohon na elektřinu u jiných strojů, malých a lehkých? Zapojení elektromotoru a baterie do městského skútru, to dává smysl už na první pohled. Proto jsme otestovali produkt české firmy Akumoto – malý skútr jménem 600 s pohonem na elektřinu.

Vydáno: 5.10.2011

Velká neznámá

Když jsem se dozvěděl, že budeme testovat skútr s pohonem na elektřinu, nedovedl jsem si to příliš představit. To, co jsem zažil, ale překonalo veškerá má očekávání. Zase se potvrdilo, že české ručičky a hlavičky umí. Proč vyrábět něco, co se dá jednoduše levně koupit jinde a levně? Zlatá globalizace. Skútr je postaven na platformě z Asie, velikostí odpovídající obvyklým stopětadvacítkám. To, co je ale ryze české, je pohon, který dokázali vymyslet (a celý stroj nádherně dílensky zpracovat) v Mělníku.

Akumoto 600 disponuje navzdory svému jménu výkonem 3 kW, přesto překvapí svižným odpichem i slušnými brzdami. Navíc je vybavený systémem rekuperace, takže se při brzdění vrací část mizející energie zpět do akumulátoru. Tím se nejen prodlužuje už tak relativně rozumný dojezd na jedno nabití, které je u testovaného modelu okolo 85 kilometrů, a navíc se ještě snižují už tak dost nízké náklady na kilometru jízdy. Za dobu našeho testování se nám nepodařilo baterii vybít a to jsme se s ním bez problémů pouštěli i na druhý konec Prahy a zpět.

Jízdní vlastnosti jsou průměrné a limituje je konstrukce. Přední kotoučová brzda sice lehce vadla po prudkém brzdění, úžasná je ale zadní brzda, která je vlastně zároveň motorem a čím více brzdíte, tím více vracíte zpět energii do baterie. 

Neobyčejný skútr – v dobrém i zlém

Charakteristický pro všechny elektrické stroje, Akumoto nevyjímaje, je tichý chod, který při rozjezdu připomíná ze všeho nejvíce zvuk rozjíždějící se tramvaje. Právě bezhlučnost jízdy je něčím, na co si musí řidič dávat pozor, neboť nepozornost může snadno skončit nehodou: chodec, který vás neslyší, vstoupí do cesty, řidič, který vás neslyší, když se proplétáte kolonou, náhle vybočí. Tichou jízdou jsem také mnoho lidí vylekal.

Pokud si koupíte tento skútr a počítáte s úložným prostorem, musím vás zklamat. Zde ho nenajdete, nebo abych byl přesný, najdete v něm akumulátor, vedle kterého se do „kufru“ vejde už tak maximálně svačina. Což je ovšem asi tak jediný problém tohoto jinak po všech stránkách povedeného stroje.

To, čím je tento elektrický skútr vpravdě revolučním dopravním prostředkem je absolutní nezávislost na jakýchkoliv čerpacích stanicích. Dochází energie? Prostě si jen hodíte prodlužovačku z okna nebo z garáže a čerpáte „palivo“. Plně nabito máte asi po 6 hodinách, ale pokud potřebujete vyjet dříve, prostě zkrátíte nabíjení a bez problému vyjedete, protože moderní baterie nemá paměťový efekt.

První vlaštovka

Pohon na elektřinu má právě u skútru smysl víc, než kdekoli jinde. Při popojíždění po městě nevadí menší rychlost, malý dojezd, a současně není až takový problém operativně nabíjet baterie. A když náhodou dojde šťáva, skútr celkem snadno odtlačíte k zásuvce nebo odvezete autem.

Akumoto 600 je určen především ke krátkým cestám, ke kterým ho limitují dosah na jedno nabití a jeho maximální rychlost okolo 50km/h. Je ideální na cesty do práce, z práce, nebo jako pohotovostní dopravovadlo do firmy. Dobrým pocitem nám muže být nejen ekonomický provoz, ale i ekologická šetrnost skútru, tedy pokud jsme „nenatankovali“ proud vyrobený v nějaké uhelné elektrárně.

Že je pohon na elektřinu budoucností v dopravě potvrzuje vzrůstající zájem všech výrobců, a to i automobilových, o tuto (nebo zatím přijatelnější hybridní) technologii. Budoucnost v dopravě jasně patří elektrickému proudu. Tato první vlaštovka je jasným předvojem velkého elektrického hejna.


 

Minimální náklady (až na cenu)

Akumoto 600 je i přes svou výjimečnost překvapivě příjemný stoj s minimálními náklady na provoz, který sice nijak neoslní designem, ale zato vyniká naprosto tichým chodem, manévrovatelností i jednoduchostí sice svému majiteli nedá punc drsného motokáře, ale zato může zaujmout každého, komu není cizí čistší životní prostředí. Nepochybuji, že své uplatnění najde.

My ostatní, kdo si jej hned zítra nepojedeme do Mělníka koupit, můžeme zatím alespoň doufat, že pro širší uplatnění a masovější používání tato technologie časem zlevní. Současná cena okolo 55 tisíc je totiž dost limitující. Přesto musím říct: ano, to je cesta správný směrem. Nebojme se vykročit do brzké budoucnosti světa bez výfukových plynů.

Výsledná známka 2

Text: Petr Časar
Foto: Akumoto


PARAMETRY

Základní cena Akumoto 600 / L65: 59 970 Kč
Nejvyšší cena Akumoto 600 / L120: 73 970 Kč
Odkaz na web: http://www.akumoto.com/produkty/elektricky-skutr-akumoto-600-3kw

AKUMOTO 600 3kW L65
Objem motoru
Maximální výkon 3 kW / 4 koně
Maximální dojezd 65 km
Převodovka variátor
Maximální rychlost < 60 km/h
Doba nabíjení 2 – 4 hod
Spotřeba energie od 5 Kč na 100 km
Hmotnost 86 kg
Zatížení 150 kg
Rozměry 1900 x 1180 x 700 mm
Rozvor
Řidičský průkaz AM, od 16 let (součást průkazu B)

 

Galerie