ADAC: Snížení rychlosti na 30 km/h nepomáhá snížit emise

Snižování rychlosti ve městech na 30 km/h je častá praxe i v Česku. Zdůvodňuje se různě: vyšší bezpečností, snížením hluku nebo snížením emisí osobních aut. V tom posledním případě to ale neplatí. Německý autoklub ADAC provedl měření a zjistil, že snížení rychlosti lepší vzduch nezajistí.

Přináší snížení rychlosti z 50 na 30 km/h opravdu snížení emisí? Německý autoklub ADAC nedávno provedl exaktní měření na mnoha místech na autech s rozdílnými spalovacími motory. Cílem měření bylo získat odpověď na otázku: přináší snížení povolené maximální městské rychlosti o 20 km/h prokazatelnou redukci emisí oxidu dusíku a oxidu uhličitého? Odpověď vás možná překvapí: nikoliv. Zlepšení ovzduší tímto krokem nelze dosáhnout. 

Existuje nějaká lepší cesta, jak zlepšit vzduch ve městě? Samozřejmě ano. “Je jí zvýšení plynulosti dopravy, neboli zamezení neustálého zastavování a startování na každé křižovatce, na každém dalším semaforu,” uvádí autoklub ÚAMK, který je v Česku partnerem ADACu. V roce 2013 Technickou univerzitou v Mnichově provedená studie prokázala, že plynulejší doprava představuje okamžitý efekt – snížení emisí NOx až o třetinu.

Namísto snižování rychlosti by se podle ÚAMK samosprávy měly zaměřit na inteligentní řízení dopravy. Tedy řešení, které dokáže pracovat s reálnou situací na silnicích, počtem aut, jejich snížení či zvýšení s ohledem na konkrétní hodiny dne a tak dále. Jedině tak lze vytvářet „zelené vlny“, které budou minimálně omezovat brždění a rozjíždění, starty a zastavování, a tedy zvyšování emisí.

Až druhým a vzdálenějším krokem je podle autoklubu změna struktury vozového parku, tedy omezování provozu dieselů, zvyšování podílu jak hybridních tak především elektromobilů a vozidel na vodíkový pohon.

Text: Redakce/ÚAMK
Foto: Archiv

Galerie