Colani GT Spider 1500: přízrak z dílny mistra aerodynamiky

Na srazu veteránů v Klecanech nedaleko Prahy, který se konal minulý víkend, nás kromě klasických vozů zaujala jedna skutečná rarita. Hned v rohu vyhrazeného parkoviště totiž stálo stříbrné Colani GT Spider 1500. Vozů z pera jednoho z nejslavnějších automobilových designérů se příliš mnoho nevyrobilo a tak jsme se na něj podívali blíže.

Vydáno: 24.6.2008

Není divu, že se stříbrný vůz vysoký pouhý jeden metr stal okamžitě středem pozornosti všech kolemjdoucích. Vedle hranatých veteránů z dob předválečných či brzce komunistických působil jako skutečný přízrak z jiného světa.

Majitel svého plechového miláčka (v tomto případě ale spíše laminátového) bedlivě střežil. Během své nepřítomnosti jej zahalil speciálním plátěným krytem z originální produkce, takže jsme ani nemohli pořídit snímky interiéru.

Otisk legendy

Ten, ačkoliv je spartánsky upravený (jen tachometr a otáčkoměr za věncem tenkého tříramenného volantu) nese stejně jako celá karoserie stopu pera opravdového mistra.

Automobilový návrhář Luigi Colani je legendou. Má své vlastní muzeum, kde můžete obdivovat jeho návrhy lodí, letadel, automobilů, motocyklů nebo tahačů. Byl ve své době neotřelým průkopníkem aerodynamických tvarů, které dováděl až do extrémů.

Jen málo z pera Colaniho bylo kvůli přílišným nákladům nebo jen výstřední neobvyklosti uvedeno do skutečného světa. Dá se vzpomenout na funkční prototypy sportovních vozů Lotec (Colani Lotec Testa d’Oro z roku 1991), nebo Colaniho netradiční kamiony, které stále jezdí v jedné německé dopravní firmě.

Colani GT Spider se sice dočkal širší produkce, ale také to nebyla žádná sláva. O to více je dnes ceněným. Celkem se jeho počet kusů pohybujících se po světě odhaduje na 261.

Dvoustovkou a bez střechy

Colani GT Spider je unikátní sportovní vůz, který budil svými parametry respekt nejen v roce 1960, ale budí ho i dnes. Pod kapotou totiž skrývá vzduchem chlazený čtyřválec z dílny zvučných jmen Abarth-Porsche v podobě boxer a s rozvodem DOHC.

Jeho objem činí 1493 ccm a poskytuje výkon 110 koní při 6500 otáčkách za minutu. Je jasné, že s vozem, který váží pouhých 580 kilogramů, pěkně cloumá. Zvláště ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol.

Výsledné rychlostní parametry? Maximálka stanovená na 200 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 7 sekund. Jistě, dnešní majitelé konfekčních aut s trochu silnějším motorem by se tomu mohli vysmát. Ale už jste v takové rychlosti seděli jen pár centimetrů nad vozovkou a ještě ke všemu bez střechy a velkého čelního skla?

Colani GT Spider 1500 zůstane legendou. Otiskem geniálního designéra ve světě motorismu. Jsme nadšení, že jsme tohoto unikátního krasavce mohli spatřit s českou poznávací značkou.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie