Honda PCX 125: krásná, chytrá, bezchybná?

TEST SKÚTRU: Na modelu PCX, novém přírůstku do „stopětadvacítkové“ rodiny Hondy, na první pohled upoutá ladná křivka a výrazná přední maska, podobná silnějším kubaturám od stejného výrobce. Díky této kombinaci poutá Honda PCX ve městě nezvyklou dávku pozornosti – nás ale v průběhu redakčního testu zaujala nejen vzhledem.

Vydáno: 25.7.2011 

Honda PCX je nejen pohledným strojem, ale také kvalitně postaveným a skvěle použitelným, takže není divu, že se vítěz ankety Motocykl roku 2010 stal nejprodávanějším skútrem v ČR ve své kategorii.

 

 

Výroba Japonce probíhá v Thajsku a málokoho asi překvapí, že i zde si dala Honda záležet na kvalitním dílenském zpracování. Plasty přesně lícují, mají kvalitně opracované hrany a u pohyblivých částí se neobjevuje žádná vůle.

 

 

Pohodlný skútr
Ergonomie stroje je příkladná. Honda PCX nabízí velmi příjemný posez i pro vyšší jezdce. Vhodně tvarovaná řídítka poskytují vynikající úchop a přední maska dobře chrání spodní končetiny. Prostorné sedadlo umožní pohodlné sezení jak samotnému jezdci, tak i jeho spolucestujícímu. Podlaha se nachází poměrně nízko nad zemí a umožňuje snadnou práci nohou na křižovatkách. Je třeba vyzdvihnout i veliká přední zrcátka, díky kterým má jezdec kvalitní přehled o tom, co se děje za jeho zády.

 

 

Přístrojová deska je zpracována velice vkusně. Přehledný analogový ukazatel rychlosti doplňuje display s počítadly ujetých kilometrů a informace o stavu paliva. Podsvícení palubní desky je velmi výrazné a například indikace směrovek při noční jízdě téměř oslňuje. Na panelu ovšem zcela chybí informace o čase, kterou by jistě ocenili řidiči, dopravující se za zaměstnáním nebo na schůzku.

 

 

Premiéra systému stop & start
Ihned po nastartování překvapí motocykl skutečně kultivovaným a tichým projevem. Zvuk motoru je velmi dobře izolován od okolí a v hlučnějším provozu může motocykl občas budit dojem, že je motor vypnutý.

Což ostatně bývá často pravda. Na křižovatkách překvapí funkce, známá jako „stop & start“, na kterou jsme si již pomalu zvykli u automobilů, ale která se vůbec poprvé objevila u jednostopého vozidla – samočinné vypínání motoru při stání. Po několika sekundách práce na volnoběh motor motocyklu zhasne a čeká, až jezdec opět přidá plyn. Reakční doba mezi otočením plynu a nastartováním je přitom velmi krátká a při rozjezdu ze semaforů rozhodně nebrzdí. Stačí plyn přidržet otočený a motocykl rovnou plynule akceleruje.

 

 

Tento systém jezdec může na řidítkách přepínačem deaktivovat sám, případně se o to postará sama elektronika v případě, že baterie nemá dostatečnou rezervu pro opakované startování a také v případě, kdy je potřeba chladit motor. I při prvním startu z úplného vypnutí naskakuje motor téměř ihned po stisku tlačítka startéru.

 

 

Kultivovaných 125 kubíků
Velká chvála patří motoru, který se stará o značnou část příjemného pocitu z jízdy. Plyn má příjemný a krátký chod, motor na jeho povely reaguje svižně a výkonově plně postačuje ve všech situacích, s jakými se při jízdě po městě můžeme setkat.

Díky vhodně zvolenému převodovému ústrojí se skútr nebojí ani jízdy do prudkého kopce ve dvou a nikoho nezdržuje ani při rozjezdu z křižovatek. Výkon 11,3 koní teoreticky postačuje na 105 km/h, pohodlná cestovní rychlost ovšem činí 80 km/h. Při jízdě vyšší rychlostí má motocykl tendenci lehce vibrovat v řízení a zvuk dává tušit, že motor pracuje mimo své oblíbené otáčky.

I přesto, že se 124 kg má motocykl ve své třídě lehkou nadváhu, díky nízko položenému těžišti si uchovává skvělé jízdní vlastnosti. Tlumení je dostatečně měkké na to, aby pohodlně zvládlo nástrahy městského provozu, a zároveň dostatečně tvrdé na to, aby jezdci umožnilo komfortní průjezd i ostřejší zatáčkou. Spolu s rychlou odezvou plynu, jeho tichým chodem a svižné akceleraci se jízda po městě stává skutečnou zábavou. Nízké těžiště také zajišťuje dostatečnou ovladatelnost při otáčení a vyhýbání se v malých rychlostech, což je výhoda zejména v dopravních zácpách.

 

 

Pochvala patří i brzdové soustavě. Přední kotoučové brzdě automaticky odlehčuje zadní bubnová a motocykl i přes svou váhu poskytuje jezdci při brzdění bezpečný pocit. Stará se o to kromě systému CBS i vhodně zvolený odpor brzdových páček.

 

 

Horší je to se zavazadly
Abychom Hondu PCX jen nechválili, je třeba zmínit opravdu skromný zavazadlový prostor, což je do značné míry daní za povedený design. Pod sedadlo se vejde jedna helma menších rozměrů a několik drobností lze odložit i do přihrádky pod levým řidítkem, transport všeho ostatního ale závisí na jezdcově nápaditosti.

 

 

Středový tunel s víkem nádrže znemožňuje uložení zavazadla pod nohy řidiče, jak tomu bývá u mnohých skútrů zvykem. Pro cestu s větší helmou nebo aktovkou na dokumenty je tak jezdec odkázán na dodatečnou montáž kufru za sedadlo. Kryt zavazadlového prostoru navíc ne zcela dobře doléhá a pro uzamčení je občas potřeba silnějšího úderu do sedadla.

 

 

Hrdlo palivové nádrže umístěné ve středovém panelu je sice ranou pro přepravní kapacitu, na druhou stranu je ale výborně přístupné při tankování a zejména nehrozí, že si při doplňování paliva potřísníte benzínem obsah zavazadlového prostoru, což bývá běžné u nádrží umístěných pod sedadlem. Jak nádrž, tak zavazadlový prostor se otevírají tlačítkem umístěným vedle zapalování.

 

 

Ideální volba?
Při běžném městském provozu si Honda PCX řekne zhruba o 3 litry benzínu na sto kilometrů, což je vzhledem k jízdním vlastnostem poměrně slušný výsledek. Kapacita nádrže 6,2 litru tak umožní sympatický dojezd přes dvě stě kilometrů na jedno natankování a s využitím systému start-stop se dojezd přibližuje téměř třem stům kilometrům.

Honda PCX je celkově velmi povedený městský skútr. Perfektně ovladatelný, elegantně vypadající a úsporný motocykl se zajímavě nastavenou prodejní cenou může být skvělou volbou do stále houstnoucího městského provozu.

Výsledná známka 1

Text: Jakub Straka
Foto: Jakub Straka, Honda


PARAMETRY

Základní cena Honda PCX: 57.900,- Kč
Odkaz na web: http://www.honda.cz/motorcycles/range/scooter/pcx/overview.html

HONDA PCX 125
Objem motoru 124,9 ccm
Maximální výkon 8,33 kW (8000 ot/min)
Maximální točivý moment 11,56 Nm (6000 ot/min)
Počet válců 1 válec, SOHC
Chlazení motoru kapalinou
Maximální rychlost
Spotřeba během testu 3 l/100 km
Objem nádrže 6,2 l
Provozní hmotnost 124,4 kg
Délka / výška / šířka 1917 / 1094 / 738 mm
Rozvor 1305 mm
Řidičské oprávnění  A1, od 16 let

 

Galerie