view counter

Maserati GranTurismo: dravý žralok v exkluzivním testu

view counter
view counter

TEST: Maserati nikdy moc nepatřilo k vysněným sporťákům, jejichž plakáty by si věšeli chlapci na zeď pokoje. Hrálo spíše druhé housle ve stínu Ferrari a Lamborghini. Teď se ale karty obrátily. Maserati GranTurismo je asi nejkrásnějším autem, které můžete potkat. Že nabízí i zajímavé zážitky za volantem jsme se přesvědčili na vlastní kůži v exkluzivním testu.

view counter

Vydáno: 2.6.2008

Design GranTurisma je dokonalou kombinací vzrušující agresivity a ladných oblých křivek. Čelní maska je stylizovaná do žraločího obličeje. Široce otevřená ústa s trojzubcem vprostřed doplňují na bocích přísně zamračené světlomety vsazené do vystouplých oblouků nad předními koly, jejichž vrcholky jsou vidět i z místa řidiče. Garantujeme vám, že když něco podobného spatříte ve zpětném zrcátku, začne vás mrazit v zádech. Stejně jako těch několik řidičů, kteří před námi během testu raději uhnuli do škarpy.

Když se ale přes dlouhou karoserii posouváme dál dozadu, začne auto dostávat jemnější rysy. Zboku zaujmou oblouky nad předními a zdaními koly doplněné širokými bezrámovými dveřmi. Kupé chybí k pětimetrové délce jen necelých 12 centimetrů. Poslední oblouk volně přechází do zádě s károvými brzdovkami a čtyřmi výfuky. Na rozdíl od přídě je zadní partie vozu umírněně střižená.

Interiér: tradice a styl
V interiéru GranTurismo sází na tradici a styl. Střídá v něm voňavou kůži se dřevem, hliníkovými prvky a vysoce kvalitními plasty. Obzvláště v kombinaci s červenou kůží působí překrásně. Ta vyniká na bohatě tvarovaných sedačkách s barevným prošíváním. Mají perfektní boční vedení, jsou trochu tvrdší, ale jak se sluší na správný cestovatelský vůz, poskytují dostatek komfortu.

Překvapivě je prostor také vzadu, kam se pohodlně vejdou další dva lidé. Logicky mají méně místa nad hlavou, před koleny ale dostatek. GranTurismo tak pohodlně sveze až čtyři dospělé, což se u podobně koncipovaných kupé vidí jen zřídka kdy.

Maserati jde správně s dobou. Proto na tříramenném volantu najdeme ovladače důležitých funkcí a vprostřed palubní desky multimediální systém. Nejen že má disk s kapacitou 30 GB, takže si s sebou na cesty můžete vzít celou svou hudební kolekci, nabízí i navigaci s dobrým pokrytím a povedenou 3D grafikou, za kterou by se pomalu nemusel stydět ani Google Earth. Jenže Maserati je také o tradici, takže vprostřed mezi výdechy dvouzónové klimatizace trůní ručičkové hodinky.

Račte nastartovat
GranTurismo nastartujete otočením klíčku pod volantem a rozburácíte osmiválec, který je uložen před vámi. Má zvuk, který slibuje ostřejší zážitky, při volnoběhu a v nízkých otáčkách vás ale vůbec nehodlá vyrušovat z konverzace s vedle sedící dámou. Je to diskrétní společník, pokud neurčíte jinak.

Odhlučnění museli u Maserati věnovat zřejmě velkou pozornost, jinak si nedovedeme vysvětlit, jak může osm válců být tak klidných. Přitom v sobě skrývají celých 407 koní a točivý moment 460 Nm.

Nejprve si trochu obezřetně hrajeme s plynovým pedálem a šestistupňovou převodovku necháváme v automatickém módu. K řazení budeme mít ale později více možností. Buď lze zařadit manuál a rychlosti volit přímo pákou (a světe div se, konečně přirozeným způsobem – vyšší rychlost k sobě, podřazení od sebe) nebo můžeme použít páčky pod volantem, které jízdě dají ten pravý sportovní nádech.

Luxusní projížďka
GranTurismo je vůz určený především pro projížďky. Automobilka nesype na všechny strany otřepané fráze o tom, že právě její auto je ten nejlepší a nejrychlejší sporťák. Ne, kdo si chce nechat pořádně vyklepat pozadí, ten sáhne po Ferrari s podvozkem a sedadly tvrdými jako beton.

V GranTurismu se musíte cítit dobře v každé situaci a vydržet v něm jet několik hodin v kuse, aniž byste pak vylezli s polámanými zády a prasklým ušním bubínkem. Tento úkol plní auto na jedničku s hvězdičkou, zvláště když si připlatíte za inteligentní systém podvozku SKYHOOK (vřele doporučujeme). Auto díky němu dokáže rozeznat, po jakém terénu se právě pohybuje a podle toho upravit tvrdost podvozku. Když pojedete přes rozoranou dlažbu, budete se cítit komfortně, jakmile se dostanete na zatáčkovitý asfalt, poskytne potřebnou stabilitu. Fascinující, zvláště s našimi příplatkovými 20" koly.

Dost ale bylo nesmělé konverzace, teď přichází na řadu sportovní zážitky. Maserati má přece závodění v krvi. Přehazujeme na manuál a začínáme řadit páčkami pod volantem. Jde o tu samou převodovku, kterou najdete i v limuzíně Maserati Quatroporte. Je to precizní dílo, nejlepší systém v historii automobilky. Řadí přímo bleskurychle a bezbolestně. Občas to ani nelze postřehnout, tedy pokud nemáte plynový pedál až na zemi.

Příště ubrat na váze
Jenže to my právě teď máme. Řítíme se ke stovce za 5,2 sekundy s vědomím, že můžeme dosáhnout rychlosti až 286 km/h. Jsou to výborné parametry, zvláště když  vezmeme v potaz, že kupé váží hrozivých 1880 kilogramů. Opravdu nejde o žádného střízlíka a menší odtučňovací kůru by  měl podstoupit.

Točivý moment je v maximu někde na půl cesty ve spektru otáček (4750 v minutě) a i když agregát směle táhne od hlubokého spodku, právě na vrcholu se cítí nejlépe a dává to hlasitě najevo úžasně podmanivým zvukem. Konečně se začne do krve vylučovat adrenalin, zvláště když směle zkoušíme tlačítko SPORT – adaptabilní podvozek na povel ztuhne, plyn reaguje o trošku rychleji a i v automatu letí otáčky do vrcholů bez odmlouvání. Navíc jsou elektronické stabilizátory otevřenější vaší agresivní jízdě a nechají vás pobavit se i nějakým tím kraťoučkým driftem.

Ale všeho jen s mírou, nejsme v supersportu, jsme v aristokratickém křižníku. Tenhle fakt si musíme neustále připomínat. Problém Maserati GranTurismo je v tom, že ačkoliv vás nechá trošku si zařádit, vždy vás po chvíli vrátí zpět do reality. Motor s objemem 4244 ccm se snaží seč může, ale i pro něj je těžké a dlouhé kupé silným soustem. Nemůžeme se zbavit pocitu, že by to chtělo ještě nějakých pár koní k dobru.

S jako Sport
Ne, tohle auto rozhodně není pomalé. Řízení je fantastické, převodovka dokonalá, podvozek sedí jako přibitý a dává potřebnou jistotu. V maximech se z motoru stává probuzená šelma s lahodným akustickým doprovodem. Jen tu při jízdě chybí trochu více uvolněných mravů. Za volantem jsme se cítili trošku spoutaní váhou a rozměry vozu.

Maserati GranTurismo je překrásné auto ať už ho vidíte zvenčí nebo zevnitř. Poskytne dostatek komfortu pro luxusní cestování kamkoliv si jen vzpomenete. Na přání se umí probudit a stylově za skvělého zvukového doprovodu prolétnout dálnicí nebo klikatými okreskami, aniž by vám zlikvidovalo zdraví. Pokud si tohle přejete, neváhejte a jděte se zapsat na čekací listinu. Pokud ale toužíte po odvázané zábavě, musíte si připlatit. Slibuje ji Maserati GranTurismo S, které má o půl litru objemu a 35 koní více.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Fascinuje mne prostornost interiéru. Sedačky jsou pohodlné a zbylo i dost místa na odložení nápojů a nejrůznějších drobností. Kufr není největší, ale víko se otvírá do pravého úhlu. Na kupé to nejsou parametry špatné, s tímhle autem přece nebudete stěhovat.
Dávám známku 1
Jana Jana: Dávám bod za aktivitu všech elektronických stabilizátorů, které se o vás dobře starají. Cena vozu je ale dosti vysoká, i když v základu je skvěle vybaven. Doslova omračující je spotřeba. Během testu byla 16,5 litru, ve městě s klidem překročí 20. To je vážně trochu moc.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Je to nejkrásnější auto, které jsem kdy viděla. Úžasná kombinace agresivity a jemnosti mě dostala. Interiér nemusel být tolik fádní. Nenajdete zde žádnou lahůdku. Ale kdo má rád klasiku, bude tu spokojen.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Parametry motoru jsou dosti slibné. Jízda je křiklavá, zábavná, akční, budí pozornost. Maximální rychlost úchvatná, zrychlení vás dostane! Jen kdyby to auto nevážilo tolik. Hned by se s ním jezdilo lépe. Já mám jasného favorita: Maserati GranTurismo S.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena bez DPH: 97 050 EUR (2 426 250 Kč*)
Cena doplňkové výbavy bez DPH:  10 985 EUR (274 625 Kč*)
Celková cena bez DPH: 108 035 EUR (2 700 875 Kč*)
*podle zaokrouhleného kurzu v den testu (1 EUR = 25 Kč)

Výbava: 19" hliníková kola V-Style, černě lakované brzdiče, 330 mm brzdové disky - vrtané, chromované exteriérové prvky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dvojité chromované koncovky výfuku z nerezu, přední maska s vertikálními lištami a boční výdechy vzduchu, dálkové ovládání víka zavazadlového prostoru, sklápěcí zadní středová opěrka, elektricky ovládaná přední sedadla, interiérové prvky "Smoked Quartz" nebo "Alu Grey", "Active Shifting" řazení pádly pod volantem, Maserati analogové hodinky s chromovým rámečkem, textilní stropnice, kuřácký paket, tříramenný sportovní volant s multifunkčním ovládáním, logo TRIDENT vytlačené v kůži opěrek hlavy, dva samostatné držáky nápojů vzadu i vpředu, kožené čalounění Poltrona Frau, dálkové ovládání dveří a alarmu, imobilizér, automatická aktivace světlometů, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace se zadními výdechy, elektronická ruční brzda (EPB), zadní parkovací senzory, Maserati HiFi reproduktorový systém, MultiMedia systém (navigace, RDS rádio, CD přehrávač, hlasové ovládání, 30 GB disk) se 7" obrazovkou, posilovač řízení s proměnným účinkem, dešťový senzor, stabilizační systém Maserati (MSP), tlačítko SPORT, kompresor s pěnou pro opravu pneumatik, přední, boční a okenní airbagy, bezpečnostní pásy, BiXenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhová světla, adaptivní systém ovládání hlavních světel, volant nastavitelný ve dvou směrech, automatické zpětné zrcátko, systém kontroly tlaku v pneumatikách TPMS.

Doplňková výbava: Metalický lak (+ 990 EUR), barevné brzdiče (+ 480 EUR), prošívání v barvě na přání (+ 205 EUR), BOSE Surround Sound systém (+ 1500 EUR), GSM telefonní kit (+ 1400 EUR), leštěná barva prvků interiéru (+ 2000 EUR), 20" kola Birdcage Design 8,5Jx20/10,5Jx20 (+ 2310 EUR), SKYHOOK Adaptivní systém nastavení podvozku (+ 2100 EUR).

MASERATI GRANTURISMO
Objem motoru 4244 ccm
Maximální výkon 298 kW (405 k) při 7100 ot/min
Maximální točivý moment 460 Nm při 4750 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická s možností řazení
Maximální rychlost 286 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,2 s
Udávaná spotřeba město 21,6 l/100 km
Spotřeba mimo město 10 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 14,3 l/10 km
Spotřeba během testu 16,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1880 kg
Délka / výška / šířka 4881 mm / 1353 mm / 1847 mm
Rozvor 2942 mm
Zavazadelník 260 l

Fotogalerie: 
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo

Komentáře

Tak to je krutá kára

Předpokládám, že to slouží hlavně na prodloužení pánského přirození

No hlavně ta spotřeba

to je dost krutý, spočítejte si, kolik bde stát 100 kilometrů. Ale to je asi pro majitele tohodle kolosu jedno.

Jaká je šance že ho potkám na ulici?

Asi jich moc nejezdí, co? Kolik?

Co ja viem, je to dost tazky

Co ja viem, je to dost tazky voz, za tu cenu radsej BMW M5 - rovnaka vaha a o 100 koni vyssi vykon... Ale to maseati je krajsie, to musim uznat... len ta vaha, aspon o 200 kg menej keby bolo...

BMW je ošklivé jako noc

Tohle auto má úplně jiného ducha! Navíc jsou si všechna BMW šíleně podobná, GranTurismo je jenom jedno! i když si myslím, že tohle by se také dalo nazývat Quatroporte Coupé (stejný motor, převodovka, prvky karoserie, interiéru, váha).

Otázka vkusu

Z4 se mi líbí. Naopak od sebe neodlišuju trojkovou a pětkovou řadu.

jj, kolega anonym ma pravdu,

jj, kolega anonym ma pravdu, Z4 i 3 jsou uplne jinde nez ty ostatni totozny bavoraky..

maserati . . ... m ü k

maserati . . ... m ü k e m m e l ö t e s i kısaca " VOLVERE'S " Bu şık italyan perisi nin 1991 versiyonu 422 turbosunu parçası yüzünden alıp almamakta kararsızım.

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Nejsou povoleny HTML značky
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
view counter