Semafor na magistrále: experiment, který nikdo nevyhodnotí

Jistě jste již zaznamenali, ať již v reálu nebo prostřednictvím medií, že na konci Nuselského mostu vyrostl semafor. Nikoliv na nějaké křižovatce, jeho účelem má být podle oficiálních vyjádření zastavení dopravy a vyklizení Legerovy ulice. My však již tušíme, co je hlavním záměrem tohoto opatření. Prahu ve skutečnosti nezajímá zmizení aut – nikdo tento experiment ani nehodlá vyhodnotit.


Vydáno: 6.8.2012

Omezení na pražské Strakonické ulici zřejmě naplnilo očekávání Magistrátu hlavního města Prahy a potažmo i Městské policie, neboť výtěžnost úsekového měření v tomto místě raketově vzrostla.

Dva měsíce před zavedením omezení, to jest v březnu a dubnu, překročilo rychlost 2998 a 3309 vozidel z celkového počtu 442 822 a 466 831. Tedy zanedbatelná hodnota. Oproti tomu v květnu překročilo rychlost 117 677 řidičů, kteří tou dobou patrně ještě snížení rychlosti nezaznamenali nebo tomu nemohli uvěřit, z celkového počtu 438 445 vozidel. Jde tedy o celých 26 procent.

Ovšem s rozšiřujícím se povědomím o tomto opatření se ovšem výtěžnost začala snižovat a to na 15 procent v červnu a 11 procent v červenci. Do akce tedy byly povolány hlídky s wi-fi anténou, pomocí které stahují data z úsekového měřiče UnicamVELOCITY3 a řidiče tak pokutují hned po projetí a žádný „pirát“ díky tomu neodjede bez „spravedlivého“ trestu.

SSZ Legerova

Ovšem žádný sen netrvá věčně a tak se dá předpokládat další snižování počtu překročení nejvyšší dovolené rychlosti. Na magistrátu se tak pravděpodobně musely dát chytré hlavy dohromady a vymyslet nějaký další způsob výdělku. Výsledkem nemohlo být nic jiného než osazení světelného signalizačního zařízení na konec Nuselského mostu.

Do nynějška nám bylo do hlavy vytrvale vtloukáno, že rychle jedoucí auta jsou špatná (viz. Strakonická, 5. května, V Holešovičkách a jiné), ovšem teď prý magistrátu najednou začala vadit auta pomalá nebo dokonce stojící! Než aby v Legerové stály, tak raději chce, ať si postojí na Nuselském mostě a Legerovou už mohou projet rychleji. Proč? Důvod je jednoduchý, na křižovatce Legerova x Rumunská byl před časem osazen nový měřič okamžité rychlosti UnicamSPEED, který se skládá z jedné sady kamer (nejde tedy o úsekové měření), není možné ho detekovat radarovým detektorem a zatím o něm moc lidí neví.

A uznejte sami, kolik toho asi takový radar naměří u vozidel, která stojí v kolonách! Oproti tomu, když se auta nejdříve trochu přibrzdí a pak se jim nechá volná „závodní dráha“, tak to půjde úplně samo!

Schéma měčiče rychlosti UnicamSPEED - Legerova

Ale abychom pouze nespekulovali, tak jsme kontaktovali Odbor dopravních agend MHMP a dotazovali se na nějaké podrobnosti. Zajímalo nás, co od tohoto opatření vlastně očekávají, jak bude experiment probíhat, na základě jakých kriterií budou rozhodovat o tom, zda byl experiment úspěšný nebo neúspěšný.

K našemu velkému překvapení se nám ovšem dostalo odpovědi, že „osazení, zkušební provoz a jeho vyhodnocení“ zajišťuje TSK Praha. No není to výborné? Magistrát si vymyslí omezení a neví k tomu nic bližšího, než jen v mediích proklamované sdělení „chceme Legerovu bez kolon“.

Kontaktovali jsme tedy TSK Praha a dostalo se nám absolutně neuvěřitelné odpovědi: „TSK nebyla vyhodnocením pověřena“. Znamená to, že v Praze probíhá experiment na řidičích, který ale nikdo neplánuje vyhodnotit.

Dále jsme se dozvěděli i něco k technickému provedení: „SSZ pracuje plně automaticky s pevným signálním plánem v době od 6,30 do 20 h“ a „V pevném cyklu 100 s je zhruba polovina doby signál volno„. Tedy pokud někdo předpokládal, že na takto důležité dopravní tepně bude semafor reagovat na stupeň dopravy a při nízkém provozu nebude zbytečně tento provoz brzdit, tak se mýlil. Bez ohledu na stupeň dopravy bude provoz vždy zhruba 50 sekund brzdit červená.

A co vy, nemyslíte, že vzhledem k uvedeným faktům to opravdu vypadá na snahu zrychlit řidiče u noveho radaru?

Text: Robert Honc
Grafika: praha.eu + archiv autora

Galerie