Volvo V60 D3 R-Design: rudý ďábel pro tatínky

TEST: Volva bývají klidná auta. Zákazníci si je kupují, aby sebe a svojí rodinu přepravovali bezpečně, a zároveň jezdili v pohodlí a luxusu. To přesně platí i pro největší kombi v nabídce, Volvo V60. Obrat ale nastal v okamžiku, kdy pro V60 Volvo nabídlo paket R-Design, který má dodat na sportovní jízdě a vzhledu. Jde to vůbec dohromady? A jak funguje „rodinné“ auto ve „sportovní“ úpravě? Přečtete si v našem testu.

Vydáno: 7.4.2012

Nová řada 60, tedy kategorie vyšší střední třídy, prodělala od předchozí generace zásadní krok kupředu. Už při pohledu zvenčí je vidět obrovský designový pokrok, který S60, a v tomto případě i kombi V60, udělalo. Auto s výškou 1479 mm, šířkou 1865 mm a délkou 4628 mm má nádherné tvary, a zaujala nás i na dotyk kvalitně zpracovanou karoserie, stejně jako mohutná zpětná zrcátka, která dokonale zapadají do výrazu, kterým tento vůz působí.

R-Design v rudém

V designově-sportovním paketu R-Design pak tento pocit ještě umocňují: chromové výfuky na obou stranách, snížený podvozek, krásná 18palcová kola, to všechno dává dohromady  krásný a působivý vzhled, a to přestože se bavíme o kombíku.

Úhledný a trochu konzervativní interiér, na který jsme u Volva zvyklí, je ale zároveň velmi moderní. Uvnitř na nás Vé šedesátka opět působí mohutným a bytelným dojmem. Všechny páčky a držátka jsou z kvalitního plastu, přístrojovka je elegantní a funkční. Sedmipalcový displej sdružující veškeré ovládání auta je ovladatelný z volantu, palubní desky a dokonce dálkového ovladače. Jen pozor na záplavu tlačítek, v nichž chvíli trvá, než se řidič po předsednutí z jiného vozu zorientuje.

Tříramenný volant i přístrojovka a výplně dveří  jsou obloženy imitací chromu a působí velmi hodnotně. Stejně tak jako stahovací roleta pod loketní opěrkou, opět v chromové barvě. Teprve po jejím stažení se dostaneme ke standardním pomůckám, jako je zástrčka na 12V, či držák na pití a další odkládací prostory. Praktické: prostě zatáhneme roletu a je uklizeno.

Moderní sportovně vyhlížející sedačky vás zase zaujmou kontrastem dvou odstínů šedé barvy. Ve Volvu V60 se mezigeneračně změnilo téměř všechno, jen středový panel ne, ten jediný je snad beze změny, pořád stejný. I s telefonním ciferníkem.

Tradičně bezpečné

Bezpečí především, to je heslo, kterého se automobilka Volvo drží již desítky let. A je to vidět. Volvo V60 má, podobně jako jiné modely značky, tři neobvyklé bezpečnostní prvky, které považuji za velmi důležité a prospěšné k prevenci nehodovosti především na dálnicích. A otestovali jsme je hned několikrát.

První z nich je sledování mrtvého bodu, známé jako BLIS. Díky dvěma kamerám na zádi, které jako první zaznamenají pohyb cizího vozidla, se rozsvítí nenápadný ukazatel, oranžová kontrolka na vnitřní stěně daného zrcátka, která signalizuje, že v mrtvém bodě projíždí vozidlo. To pak snímá integrovaná kamera v každém zrcátku, a až po vyjetí vozidla z výhledu a když už celé auto vidíme před sebou, zhasne. Ověřili jsme si, že tato funkce funguje naprosto spolehlivě v běžném provozu.

 

 

Druhou vychytávkou je aktivní tempomat s funkcí držení odstupu, naprosto spolehlivý pomocník, který nám při cestě do Německa dělal na dálnici z jízdy spíš odpočinkové posezení. Nastavení rychlosti, pak nastavení délky odstupu, a auto jede samo. Je potřeba jen držet volant. Občas jsme zablikali a předjížděli, vždy bez sešlápnutí kteréhokoliv pedálu. Opět můžeme říct, že tato funkce spolehlivě funguje, při naší asi 1500 km dlouhé trase dobrzďovalo auto vždy bez zaváhání.

A pak je tu funkce, kontrolující vychýlení z pruhu, která hlída, zda řidič neusíná a nevyjíždí ze svého pruhu. Volvo V60 stále sleduje náš pruh a vychýlení nahlásí ve chvíli, kdy nedáme znamení o změně směru jízdy a opustíme pruh – ztiší rádio a zacinká výstražný tón. A ve většině případu se tak opravdu stane, takže opět funkční.

Atraktivní nafťák

Dvoulitrový pětiválcový turbodiesel D3 vychází z přepracovaného (a velmi oblíbeného) D5. Se svým výkonem 163 koní neboli 120 kW jemožná na první pohled trochu slabý na sportovně vyhlížející auto.Ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou ale reagoval velmi hbitě a rozhodně jsme neměli pocit, že by ztrácel na výkonu. 

Když jsme pedál plynu sešlápli na podlahu, až nečekaně nás to zatlačilo do sedaček. Průběžné zrychlení  bylo po celou dobu až do vysokých rychlostí rovnoměrné. Až těsně před maximální rychlostí vozu začal zátah lehce polevovat a na „maximálku“ jsme si museli chviličku počkat. To ale nic nemění na celkovém dojmu z tohoto auta.

Maximální rychlost s tímto motorem činí 210 km/h, což je také dostačující hondota, v dvousetkilometrové rychlosti ale většinou jezdit nebudete, nad 170 km/h už dochází motoru dech a hbitá akcelerace se ztráci. Není divu, s dieselem se zkrátka tak rychle nejezdí.

 

Pohodlí především

 

Pokud jde o jízdní vlasnosti, jsou výborné, vůz drží na silnici dobře. Je ale pravdou, že i přes tvrdší podvozek paketu R-Design jde Volvo cestou komfortnějšího naladění, a v prudké zatáčce má v rychlosti tendenci zaplavat. Pochopitelně, v případě velkého kombíku s dieselem se dá očekávat, že bude laděné spíše rodinně, pro klidnější a pohodlnější jízdu. Proto mu snad nemůžeme ani vytknout až příliš citlivé řízení. které tak nějak nezapadalo do celkového lehce-sportovního projevu tohoto vozu. Je ale skutečností, že po přesednutí např. z německého vozu je měkkost volantu markantní, a ocenili bychom větší tuhost alespoň na dálnici.

Silnou stránkou tohoto motoru je také spotřeba. Kombík vážící 1624 kg si při vyšších otáčkách a svižnější jízdě vzal okolo 7l/100 km, což je na auto této velikosti vynikající výsledek.

Luxus za milion

Máte pocit, že jsme v podstatě jen chválili? Volvo V60 R-Design je prostě dobré auto, působí poctivým a bezpečným dojmem a v tomto případě doplněné bohatou paletou výbavy. To všechno zní sice skvěle, ale na kolik nás vlastně takhle „nabité“ auto přijde? A stojí to vůbec za to?

Základní cena vozu v úpravě R-Design vychází na 1.035.500,- Kč je srovnatelná například s Mercedesem-Benz řady E v podobné výbavě i komfortu, a dle mého názoru je poměrně přijatelná. S ohledem na bezpečnostní prvky a výborné výsledky crashtestů se tak Volvo stává v žhavým konkurentem těch nejluxusnějších vozů vyšší střední. Z mého pohledu tento vůz s přehledem splňuje všechna kriteria těch nejnáročnějších zákazníků, nelze ho tedy než doporučit.

Výsledná známka 1

Text: Tomáš Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena: 856 000 Kč (D3, 120 kW)
Cena testované verze: 1.035.500,- Kč (D3, 120 kW, R-Design)
Celková cena: 1.135.600,- Kč (D3, 120 kW, R-Design) 

Výbava: ABS, EBA (Emergency Brake Assistant) – brzdový asistent, EBL (Emergency Brake Lights) – rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická parkovací brzda, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), 6stupňová manuální převodovka, airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), přední a zadní (3x) automatické bezpečnostní pásy s předpínači, bezpečnostní pásy s automatickým nastavením výšky, sedadlo spolujezdce s čidlem přítomnosti (pro aktivaci airbagu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, opěrky hlavy na zadních sedadlech (3x), IDIS (Intelligent Driver Information System) – informační systém řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, lékárnička, výstražný trojúhelník, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech (2x), posilovač řízení, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní okno, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, ukazatel venkovní teploty, manuálně výškově nastavitelný sklon světel, zadní mlhové světlo, třetí brzdové světlo (LED), osvětlení vozu „Home safe“, boční směrová a poziční světla, DPF (Diesel Particle Filter) – filtr pevných částic, vypínač airbagu spolujezdce včetně úchytů dětské sedačky na předním sedadle, Volvo DNA světla (poziční / parkovací), City safety systém 2.generace, omezovač rychlosti, elektronické řízení teploty ETC s vnitřní recirkulací, pylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, zadní sedadla sklopná v poměru 60/40, přední loketní opěrka na středovém tunelu, držáky nápojů vpředu, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, držák na tužku a kreditní kartu, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru se zpožděným zhasínáním, osvětlené toaletní zrcátko spolujezdce, osvětlená a uzamykatelná schránka v palubní desce, osvětlení v zavazadlovém prostoru, odkládací prostory před středovým panelem a v předních dveřích, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, textilní koberečky, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v zadní části středového tunelu, náhradní lepicí sada na pneumatiku, barevně sladěné nárazníky, boční lišty, držák na tužku a kreditní kartu, automatická dvouzónová klimatizace, kůží potažený 3-ramenný volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, textilní koberečky (4 ks), osvětlené toaletní zrcátko řidiče, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, loketní opěrka vzadu s držákem nápojů a úložným prostorem, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, 18palcová kola z lehkých slitin, chronografické přístroje Watch dials R-Design, sportovní kožné čalounění R-Design, sportovní volant, pedály, vnější zpětná zrcátka a podvozek R-Design, specifické přední a zadní nárazníky R-Design, dvojitá koncovka výfuku, dekorativní rámečky kolem oken R-Design, hliníkové obložení interiéru, kožená hlavice řadicí páky R-Design.

Doplňková výbava: Driver Support Paket, obsahuje adaptivní tempomat ACC, upozornění na riziko kolize včetně samočinného brzdění, BLIS, Driver Alert System – monitoring pozornosti řidiče (+52.400,-Kč), navigační systém RTI (+47.700,-Kč), aj.

VOLVO V60 D3 R-Design
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 120 kW / 163 koní / 3500 ot./min
Maximální točivý moment 400 Nm / 1500-2750 ot./min
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 220 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s
Udávaná spotřeba město 7.1 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.7 l/100 km
Spotřeba během testu 7.8 l/100 km
Provozní hmotnost 1526 kg
Délka / výška / šířka 4645 / 1800 / 1600 mm
Rozvor 2776 mm
Zavazadelník / po sklopení 430 / 1241 litrů

 

Galerie