Volkswagen letos slaví 50 let od uvedení modelu Polo, který se od roku 1975 stal celosvětovým symbolem dostupné mobility. I když nebylo o jeho budoucnosti úplně jasno, aktuálně to vypadá, že jeho šestá generace není poslední.
Oblíbené malé auto
Kompaktní hatchback Volkswagen Polo si od svého debutu získal přes 20 milionů zákazníků a vyrostl v jeden z nejúspěšnějších malých vozů historie.
První Polo se objevilo v květnu 1975 jako jednoduchý dvoudveřový model, který doplnil tehdy novou generaci vozů Volkswagen po Passatu (1973) a Golfu (1974).

Díky nízké ceně a vysoké užitné hodnotě si rychle získalo oblibu. V průběhu šesti generací přineslo řadu verzí – od sportovního GTI a rallyového R WRC až po úsporné BlueMotion, pestrobarevný Harlekin nebo terénní CrossPolo.
Polo se postupně stalo průkopníkem bezpečnostních a komfortních prvků, od airbagů po asistenční systémy známé z vyšších tříd. Na modulární platformě MQB získalo moderní konektivitu i digitální technologie.
Budoucnost má jméno ID. Polo
A i když Volkswagen nějakou dobu koketoval s plánem opustit slavné jméno Polo a (nejen tento) legendární model nechat minulosti, dnes už víme, že tomu tak nebude.
Vpředvečer autosalonu IAA v Mnichově totiž automobilka potvrdila, že Polo se přesune do éry elektromobility.
V roce 2026 dorazí novinka jménem Volkswagen ID. Polo a stane se duchovním nástupcem dnešního hatchbacku.

Nové elektrické Polo vzejde z platformy MEB Entry, určené pro malé elektrické vozy, a cenou pod 25 000 eur má zachovat hlavní filozofii původního Pola: dostupnou mobilitu pro každého.
Elektrické Polo nabídne dvě varianty baterie – přibližně 38 kWh a 56 kWh – s dojezdem až 450 km podle WLTP. Výkon základní verze dosáhne až 166 kW (226 k), což z ID. Polo dělá nejvýkonnější verzi tohoto jména v historii.
V přípravě je také sportovní ID. Polo GTI, která naváže na tradici benzínových předchůdců, ale tentokrát s okamžitým elektrickým zrychlením.
Rozměrově se vůz zásadně nezmění od dnešního Pola. Měřit má zhruba 4,05 metru na délku, takže zůstane kompaktním městským autem, ale s větším prostorem uvnitř díky nové elektrické architektuře.
Zdá se, že i po padesáti letech čeká tento model nová kapitola. Tentokrát na baterky.

Pět dekád, šest generací, dvacet milionů kusů
Vraťme se ale k historii Pola. Sériová výroba modelu Polo I byla zahájena v březnu 1975 v hlavním výrobním závodě značky Volkswagen ve Wolfsburgu, kde bylo do roku 1981 vyrobeno 1,1 milionu vozů.
S rostoucím významem tohoto modelu byla výroba rozšiřována do dalších lokalit po celém světě – včetně Španělska, Argentiny, Jižní Afriky, Slovinska, Číny, Brazílie a Indie.
Polo je s více než 20 miliony vyrobenými vozy jedním z nejúspěšnějších malých vozů na světě.
Přehled generací modelu Volkswagen Polo:
Polo I (1975–1981)
První Polo debutovalo v Ženevě 1975 jako jednoduchý dvoudveřový vůz odvozený od Audi 50. Nabízelo motor 29 kW (40 k) a skvělý poměr ceny a užitné hodnoty. Do roku 1981 vzniklo přes 1,1 milionu vozů, včetně sedanu Derby.
Polo II (1981–1994)
Druhá generace přinesla novou karoserii (3,66 m), více prostoru a varianty kombi i kupé. V roce 1987 přišlo Polo GT40 (115 k) i první diesel. Vyrobeno přes 2,7 milionu kusů.
Polo III (1994–2001)
Zásadně modernizovaný model s novou karoserií, pětidveřovou verzí a bezpečnostními prvky (airbagy, ABS). Objevilo se i slavné Polo Harlekin a první Polo GTI (125 k). Vyrobeno 3,5 milionu vozů.
Polo IV (2001–2009)
Delší, širší, s novými motory a verzemi GTI (150 k), CrossPolo a úsporným BlueMotion (99 g CO₂/km). Nabídlo až 1030 l zavazadel. Celkem 4,1 milionu kusů.
Polo V (2009–2017)
Elegantní design, úsporné motory a verze GTI i R WRC Street (220 k). Spotřeba BlueMotion pouhých 3,3 l/100 km. Vyrobeno 6,3 milionu vozů.
Polo VI (2017–dosud)
Postaveno na platformě MQB, přineslo digitální výbavu, systémy IQ.DRIVE a modernizaci v roce 2021. Vrcholné Polo GTI (207 k) a edice GTI Edition 25 (2023). Vyrobeno již přes 2,5 milionu kusů.
