TEST: Koncern Volkswagen vylepšil svou nabídku motorizací o zbrusu nový dieselový motor. Jednotka 1.6 TDI využívající technologii vstřikování paliva common rail byla velmi očekávaná. Jak si tento agregát vede pod kapotou české Škody Octavie, to už víme. Dnes si ho vyzkoušíme v kombinaci s evergreenem, který nese název Volkswagen Golf.
Vydáno: 2.12.2009
Hned první kilometr dal zapravdu našemu očekávání, oproti nedávno testované Octavii Combi Greenline vybavené jednotkou 1.6 TDI padne stejný motor menšímu Golfu daleko lépe. Vysvětlení můžeme hledat jednoduše v rozdílu hmotností obou vozů, nebo také v prosté logice. Tedy že koncern VW přece nebude dělat motor, který by ve výsledku seděl lépe automobilu jiné značky.
Testovaný Golf nebyl zdaleka prvním, který si našel cestu do naší redakce. Už dříve jsme vyzkoušeli benzinovou jedna-čtyřku, vznětový dvoulitr a nakonec se dostalo také na projížďku v ostré verzi GTI (a zapomenout nesmíme ani na verzi Plus). Takže jsme přesně věděli, co nás čeká.
Německá klasika
Lépe řečeno jsme věděli, co tento bestseller nabídne jak z hlediska vzhledu, tak z hlediska vnitřního prostoru, kvality zpracování a ergonomie. Ke všem zmíněným vlastnostem se jen těžko hledají věci, které by se daly patřičně zkritizovat. Ne nadarmo je totiž tento vůz považován za pomyslný etalon své kategorie.
Ano, vzhledově působí Golf pro někoho možná trochu chladně, ale to je tak malý detail, že se vlastně divím, proč jsem se o tom zmínil. Německý hatchback si své základní tvary drží celá desetiletí, takže můžeme zhodnotit vzhled tak, že auto vypadá zkrátka jako Golf a tečka.
Chladný, ale bezchybný
Poněkud šedý interiér opět může na někoho působit trochu depresivně, možná skoro až nudně. Ale stejně tak bychom mohli pro hodnocení použít termíny jako čistý design zbavený kdejakých zbytečností, takže si vyberte. Ať je to jak chce, opět nelze pochybovat o kvalitě. Můžu přemýšlet, jak chci, ale nevzpomínám si vůbec na nic, co by bylo podstatné a co by bylo nepovedené. Samozřejmě se tu a tam najdou nějaké ty poněkud laciněji vyhlížející plasty, ale ukažte mi automobilku, která na tom je jinak.
Ergonomicky je Golf bezchybný. U zkoušeného automobilu trochu chybělo ovládání audia umístěné na volantu, ale to je záležitost výbavy, případně nějakého toho příplatku. Jednoduchý přístrojový štít je výborně čitelný. Trochu bychom si dovolili polemizovat o modrém osvětlení, jenže to je zase taková trochu pochybná nevýhoda…
Nabídkou vnitřního prostoru Golf nezklame. Kdo četl dřívější testy, ten už moc dobře ví, že ani cestující vzadu nebudou strádat a že objem zavazadelníku většinu vašich potřeb na většině vašich třeba i delších cest dokáže uspokojit. Více konkrétnějších informací najdete v předchozích testech.
Naftový ideál
Pokud patříte mezi zákazníky, kteří hledají motor s nízkou spotřebou a výkonem tak akorát velkým, pak pro vás Volkswagen přichystal ideální volbu. Čtyřválcový common rail o objemu 1598 ccm je zkrátka tím pravým a navíc si můžete vybrat ze dvou výkonových variant.
Nám se pod ruku dostala ta silnější. Nejvyšší výkon měl tedy hodnotu 105 koní a z maximálních 250 Nm jsme se mohli těšit v oblasti od 1500 do 4500 ot/min. Absolutní základ tvoří stejná jednotka, která je ovšem o patnáct koní slabší. Jestli i to pro šestou generaci Golfu stačí, to vám tak docela říci nemůžeme, ale vzhledem k tomu, co předváděla silnější verze, bychom si dovolili tvrdit, že by v praxi nemusel být rozdíl tak velký.
Ještě kultivovanější
Už v případě Octavie jsme si pochvalovali kultivovaný chod nového dieselu. V tomto ohledu zkrátka nemá systém čerpadlo-tryska šanci. Golf byl celkem logicky také z tohoto pohledu lepší než Škoda. Pomineme-li studené starty a vysoké otáčky, pak můžeme prohlásit, že o původci těch 250 Nm není ani vidu, ani slechu.
Když už jsme znovu narazili na ty newtonmetry, ještě doplníme, že postačují k tomu, aby vůz zdolal stokilometrovou rychlost za 11,3 sekundy. Automobil nelze označit za líný, stačí pouze v čas řadit, protože nad hranicí, kde končí maximu točivého momentu, už se přílišného zátahu nedočkáte. Také v případě Volkswagen Golf platí to, co jsme kritizovali na Octavii Greenline. Mimo dané rozmezí je motor řekněme nenápadný. Pro svůj kultovní model ovšem Volkswagen také tuto vlastnost do jisté míry omezil.
Spotřeba s rezervou
No a dostáváme se k ožehavému tématu – ekologie. Majitele vznětové novinky může těšit fakt, že na každý kilometr ujetý v kombinovaném provozu vypustí pouze 119 gramů emisí CO2, což je chvályhodné a svůj podíl na tom nese také filtr DPF. Spotřeba ale bude opět pro mnohé trochu zklamání. Číslo, které vykázal palubní počítač po testu (6,1 l/100 km) by nemělo být dosažitelné dle výrobce ani při čistě městské jízdě, ale znáte to. Naše hodnocení nakonec přeci jen bude pozitivní, protože jsme vůz dostali k testu jako jedni z prvních a konkrétní automobil neměl najeto ani 1000 km.
Německý koncern se vyznačuje kromě kvalitního zpracování dílů také patřičnými jízdními vlastnostmi (to ví každé malé dítě). Ne jinak tomu bylo během našeho testu. Řízení sice drobné rezervy má, ale pro vůz této kategorie a tohoto zaměření to jsou věci zcela nepodstatné. Podvozek potěší svým nastavením. Příplatkové disky z cestovního komfortu něco uberou, vůz ale pořád zůstává příjemně univerzální.
Zajímavá nabídka
Cena je asi jediná vlastnost, kdy je Golf překonatelný. Základní dieselová motorizace ve výbavě Trendline vás vyjde na 439 900 Kč, abyste mohli využívat stejný motor jako my, musíte přihodit dalších 26 000 Kč. Důležité ovšem je, že i za tuto cenu se jedná o velmi dobrou nabídku. Volkswagen Golf má tolik pozitivních vlastností, že se to zkrátka vyplatí.
Jednotka 1.6 TDI tvoří s Volkswagen Golf jednoduše ideální dvojici. Kvalitní a oblíbený automobil je tak doplněný o kultivovaný motor, který nabízí nízkou spotřebu a je za rozumnou cenu. Jednoduše řečeno, naftový ideál.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Volkswagen Golf se mi líbí, motor 1.6 TDI se mi taky líbil. Protože upřednostňuji prostor, nakonec bych přeci jen zvolil Škodu Octavii, ale s tímto motorem. Ten se totiž opravdu velmi povedl. Kdo ovšem netouží po velké přepravní kapacitě, pro něj by skutečně Golf 1.6 TDI mohl být ideálním dopravním prostředkem. Dávám známku 1 |
||
Jana: Kvalita a rozumná cena, to je příjemná kombinace. Kdyby se k tomu dostavila také slibovaná spotřeba, bylo by to přímo ideální. Osobně jsem se sice pod šest litrů dostala, ale na hodnoty udávané výrobcem, jsem se nedostala. Je to škoda, protože jinak se jedná o povedený automobil s výborným motorem. Dávám známku 1- |
||
Nikola: Tato verze byla snad nejhorší ze všech testovaných. Nenápadná černá barva, černý interiér, černé čalounění. Vše bylo tak jednotvárné. Němci by si měli ponechat svou kvalitu a něco se přiučit od nápaditých francouzů. Jo, to by pak bylo pro mne ideální auto. Dávám známku 2- |
||
Tomáš: | Upřímně musím říci, že se zas až o takový zázrak nejedná. Motor mi přijde jako vcelku obyčejná naftová jedna-šestka, kterou už dávno francouzské značky v nabídce mají. Pochválit musím kultivovaných chod a dostatek síly. Opět se mi líbilo řízení a řazení. Za rozumnou cenu se jedná o zajímavou nabídku, já bych ovšem sáhnul po něčem silnějším. Dávám známku 2
|
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Fiat Bravo | Chevrolet Cruze | Mazda 3 |
PARAMETRY
Základní cena v provedení Trendline: 465 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 31 500 Kč
Celková cena: 497 400 Kč
VOLKSWAGEN GOLF 1.6 TDI 77 kW | |
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 77 kW (105 k) / 4400 ot/min |
Maximální točivý moment | 250 Nm / 1500 – 4500 ot/min |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 189 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,3 s |
Udávaná spotřeba město | 5,7 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 3,9 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,5 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 6,1 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1314 kg |
Délka / výška / šířka | 4 199 mm / 1480 mm / 1779 mm |
Rozvor | 2575 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 350 l / 1305 l |