Autoškoly promítají svým žákům autentické záběry z dopravních nehod už přes patnáct let. Ministerstvo dopravy iniciativu vítá, ale s nařízením povinného vysílání podobných filmů je na vážkách. Některým žákům autoškol totiž připadá video docela brutální.
Vydáno: 27.5.2008
„Nevím, proč to pouští, je to hrozně brutální a přitom o nebezpečí autonehod každý ví,“ říká dvacetiletá Kateřina, žačka autoškoly. Dopravní odborníci ale míní, že právě videa naturalisticky zachycující následky dopravních nehod pozitivně ovlivňují návyky budoucích řidičů.
Ředitel pražské autoškoly Radek Pasecký zařadil zmíněný třičtvrtěhodinový dokument z dílny dopravního experta Stanislava Humla na program výuky před dvěma lety: „Doufám, že si z toho žáci něco odnesou. Chci aby viděli, jak to vypadá když řidič pije, nebo když nevěnuje řízení dostatečnou pozornost.“
Paseckého autoškola, podobně jako desítky dalších, vysílá záběry bezvládných těl uvězněných ve zdemolovaných vozidlech dobrovolně, ministerstvo dopravy totiž zákonem autoškolám tento druh osvěty nepřikazuje.
„Video používáme ve zdravotnické části a při výuky technické údržby vozu, ale záběry autonehod nepouštíme,“ říká paní Zikmundová z autoškoly Autostart. Huml ale odhaduje, že jeho video, které natočil už v roce 1993, používá 80 procent autoškol.
Co jste neviděli ani na Nově
Humlův dokument s podtitulkem „Co jste neviděli ani na Nově,“ Pasecký žákům pouští po skončení teoretické přednášky. „Účast na projekci není povinná, ale je prakticky stoprocentní,“ pochvaluje si šéf autoškoly.
O tom, že záběry z filmu jsou silnou kávou nejen pro citlivé jedince školitel ví, ale o jejich účinku nepochybuje: „Na promítání chodí i maminky po porodu, pro ty to musí být o to více frustrující, ale zatím nám nikdo během produkce neutekl. Video je přínosné, jinak bychom ho nepouštěli.“
Dvacetiletá Věra, kterou od řidičáku dělí už jen závěrečné jízdy, ale nadšení odborníků nesdílí. „Film byl drastický, ale nijak mne nešokoval, protože podobných záběrů je plná televize. A nemám ani pocit, že by mě to motivovalo k větší opatrnosti,“ míní žákyně autoškoly.
„Dokument je opravdu drsný, ale taková je realita na silnicích,“ podotkl Huml s tím, že by video měli vidět všichni řidiči a zejména ti, kteří sedají za volant denně v rámci svého zaměstnání.
Řebíček: Poradím se s Langerem a uvidíme
Promítání filmu si ministerstvo dopravy pochvaluje. „My autoškolám nic takového zákonem nenařizujeme, ale tuto iniciativu vítáme, protože její výsledky jsou vidět,“ říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Ačkoli resort Aleše Řebíčka vyhlásil tendr za 150 milionů korun na zhotovení podobných spotů, které se mají vysílat v televizi, nařízení, jenž by autoškolám zákonem nařídilo podobné filmy promítat, ministerstvo prozatím nechystá.
„Takovému návrhu neříkám kategorické ne, beru to jako nápad a zkusím se na toto téma poradit s kolegou Langerem,“ předpovídá meziresortní spolupráci s ministerstvem vnitra Řebíček. „Není to pro nás v žádném případě prioritní, ale nevylučujeme, že se to v rámci budoucí novelizace zákona stane. My nyní ale připravujeme vlastní video,“ doplnil Hanzelka.
Ministerské spoty, které by se měly na televizních obrazovkách objevit v září, mají sice podle Hanzelky šokovat, ale zároveň nesmí překročit jistou hranici vkusu: „Nechceme promítat krev, ale spíše záběry na zasahující záchranáře, přistávající vrtulník a podobně.“
Dopravní čtyřlístek, jak se vládní kampaň určená dopravě jmenuje, podle Hanzelkových slov vyjde vstříc stupňujícím se etickým požadavkům. Nedávno totiž Nejvyšší soud v jednom ze svých výroků konstatoval, že by média neměla zobrazovat drastické záběry z autonehod.
Text: Jan Černý (Autor publikoval článek také na serveru iHNed.cz)