V Česku vyrábíme obrněné transportéry, armáda si je ale nekupuje

V posledních letech jsem často z úst českých politiků slýchal, že náš stát má při veřejných zakázkách podporovat domácí výrobu. S tím lze souhlasit minimálně z důvodů, že tak peníze zůstají v naší ekonomice a pomáháme tím i pracovnímu trhu. U nákupů aut pro Policii ČR se to často povede: kupují se tuzemské škodovky, případně v Česku vyráběný Hyundai.

Vydáno: 6.9.2016

Pokud ale jde o pracovní automobily, praxe v jejich nákupech je bohužel mnohdy opačná. Kupříkladu nákupy v armádě jsou donebevolajícím příkladem. Víte třeba, že máme v České republice kolové obrněné transportéry čistě vlastní výroby? Pravděpodobně ne, neboť nejsou vůbec ve výbavě naší vlastní armády a zjevně s nimi ministerstvo obrany příliš ani nepočítá.

Znáte značku VEGA?

Jedná se o vozidla VEGA z přeloučské firmy SVOS. Když český výrobce představoval v roce 2011 nová vozidla, tak přitom samotné Ministerstvo obrany tuto příležitost prezentovalo jako veliký úspěch českého průmyslu, neboť se, slovy ministerstva, jedná o vozidla, která v mnohém předčí zahraniční konkurenci. Přestavitelé ministerstva tvrdili, že by tyto vozidla mohla být velmi dobrou náhradou kupříkladu za nechvalně proslulé transportéry DINGO.

Problém nastal, když výrobci transportérů VEGA věřili v dohodu se společností Tatra na dodávání tatrováckých podvozků, což je dnes reálně jediná část vozidel, kterou Tatra sama vyrábí. Samotné Tatry jsou dnes kromě zmíněných podvozků montovány ze zahraničních dílů (kabina, motor, atd.). Tatru dnes vlastní Ministerstvem obrany privilegovaný zbrojař Jaroslav Strnad, který firmě SVOS vyrábějící transportéry VEGA slíbil dodávání podvozků, v případě poptávky ze strany státu. Tato dohoda nebyla ve finále naplněna. A ministerstvo VEGU eliminuje prý právě kvůli absenci této dohody, protože odmítá jiné podvozky vozidel. Tím se stává ze Strnada v podstatě monopolní rozhodce pro nákup této pozemní techniky v ČR.

Český výrobce bez zakázek

Český výrobce se od té doby snažil českému státu dodat svá vozidla VEGA, když se ministerstvo obrany rozhodovalo o pořizování dalších kolových transportérů. Zatím neúspěšně. Nejdříve ministerstvo preferovalo nákup dalších Pandurů (General Dynamics), které přitom jako bojová vozidla figurují pouze v naší armádě (jinde ve světě jsou pouze přepravní). Možná v tom může hrát roli, že zbrojař Jaroslav Strnad má zvláštní postavení u vedení ministerstva, neboť Pandury jsou dodávány jeho firmou. V dalším případě se jedná o větší obrněná vozidla, které má zjevně české armáda mít od francouzské firmy Nexter. Ta má totiž podepsanou smlouvu se Strnadem. Jedná se o vozidla Titus. Vozidla VEGA této kategorie by přitom mohla dodat i česká firma.

Zajímavé je, že SVOS nabízel české armádě své vozidlo v minulosti i za symbolickou jednu korunu, aby měla možnost vyzkoušet v praxi jeho výhody. Tato nabídka byla odmítnuta. Pro českého výrobce je to nepříjemná situace, protože i pro úspěch vozidla v zahraničí je důležitá domácí reference.

V praxi tedy vidíme, že deklarace podpory zajímavých českých strojírenských produktů ze strany českých úřadů spočívá spíše pouze ve slovech, ale realita je úplně jiná.

Text: Martin Daněk
Foto: SVOS

Galerie