Toyota Verso 1.8 VVT: do stejné řeky

TEST: Jako by to tu už jednou bylo. Do rodinného MPV se místo benzinového motoru, který se rád nechá vytáčet, hodí spíš naftová jednotka. Psali jsme to v lednu v testu předchozí generace a opakujeme to i tentokrát na účet nového vozu Toyota Verso. Toyota se ale nenechala poučit a k testu nám dodala benzinové Verso 1.8 VVT.


 Vydáno: 24.8.2009

Toyota Verso navazuje na svého předchůdce, který se ještě jmenoval Corolla Verso. Jenomže automobil prý přestal mít s Corollou cokoli společného, proto z názvu MPV vypadlo jméno Corolla.

A skutečně – při pohledu na přední partie vozu vypozorujeme paralely především s novým Avensisem. Boční silueta ale zůstává téměř shodná s předchůdcem, s výjimkou zvedajícího se bočního prolisu, díky němuž profil působí dynamičtěji.

Stejný jen na pohled

I když to není na první pohled znát, oproti minulé generaci Verso o pár centimetrů narostlo. Na délku má 4440 mm oproti původním 4370 mm, stejně tak se zvětšila šířka o 20 mm na 1790 mm. Výška zůstala shodná, ale uvnitř je místa ještě víc, než by se mohlo z předchozích řádků zdát. Posádka ale těží z většího rozvoru, který činí 2780 mm, a díky tomu je vzdušnější a prostornější i interiér.

Příjemně se sedí v rozměrných sedačkách. Pro řidiče a spolujezdce poskytují dobré boční vedení a jsou pohodlné i na delších cestách. Díky tomu, že zadní sedačky se dají posouvat a hýbat se dá i s jejich opěradlem, je pravděpodobné, že i na druhé řadě sedadel si cestující najdou pohodlnou polohu. Sedačky se dají i snadno sklopit. Menší obavu jsme měli jen z kvality potahů sedaček, které nejenže nepůsobily zrovna luxusním dojmem, ale hlavně nevypadaly příliš odolně a báli bychom se brzkého opotřebení.

Když už jsme u těch sedaček, stojí za zmínku, že k dispozici je verze pětimístná a sedmimístná. V testovaném Versu rezervní dvojice sedaček nebyla, takže zbylo dost místa pro zavazadla – pro pět členů posádky je k dispozici 484 litrů, sklopení zadních sedaček vytvoří rovnou plochu pro 1645 litrů.

Pokud bychom měli sedmimístnou verzi Versa a tedy rezervní pár sedadel, stejně bychom na něm svezli jen osoby nedospělé, neboť se jedná o opravdu rezervní místa. Navíc by ukrojily většinu zavazadlového prostoru a pro náklad by tak zbylo pouhých 155 litrů.

Jen lepší průměr

Přístrojová deska je kombinovaná z měkčených a tvrdých plastů, oba materiály ovšem působí lacinějším dojmem než třeba německá konkurence. Je to škoda, protože jinak futuristický vzhled kabiny nevypadá špatně.

Uprostřed přístrojové desky z elegantní trhliny vykukuje trojice budíků, které můžeme pochválit za dobrou čitelnost. Podobným způsobem, jen níž, z ní vyčuhuje panel s vyvýšenou řadící pákou – řazení s ní je jen průměrné a občas dovolí se ztratit v zařazeném stupni. Navíc tento panel poněkud překáží pravé noze řidiče i průměrného vzrůstu autora tohoto článku (177 centimetrů). Alespoň že převodovka je už šestistupňová.

Příjemně se manipuluje s volantem, jehož průměr je sice větší, ale skvěle padne do ruky. Řízení je  nekomunikativní a posilovač usnadňuje práci rukou na naprosté minimum, ale od MPV bychom ani nic jiného nečekali a zde v tom nevidíme problém.

Milé je i to, že Toyota nadělila Versu řadu odkládacích prostor. Kromě dvojité schránky před spolujezdcem, která je zde – na rozdíl od nejmenovaných českých hatchbacků – použitelná, je tady řada držáků na láhve a kelímky a prostory pro drobnější předměty pod podlahou nebo pod sedáky.

Do vysokých otáček
Pod kapotou této Toyoty se objevil známý benzinový motor 1.8 VVT. Předchozí generaci Versa (Corolla Verso 1.8 VVT-i) jsme otestovali s tímto motorem na začátku roku 2009 a už tehdy jsme konstatovali, že lepší by to bylo s nafťákem. A tento dojem trvá, i když Toyota dodala lepší odstupňování a na rozdíl od minulé generace, která měla jen pětistupňovou převodovku, je tady šestistupňový manuál.

Nicméně abychom zopakovali dojmy, které v nás motor zanechal: atmosférický benzinový čtyřválec o objemu 1,8 litru poskytuje výkon 145 koní (108 kW) a maximální točivý moment je na hodnotě 180 Nm. Pointu ale hledejme v horní polovině otáčkoměru: maximum točivého momentu najdeme ve výšce 4000 ot./min. a vrchol výkonu dokonce až v 6400 ot./min.

Co z toho plyne? Tak především, motoru se líbí ve vysokých otáčkách (ačkoli vám specifikace systému Valvematic bude tvrdit, že pojede už v otáčkách středních). Skutečně – pod takovými 3500 ot./min. nemá smysl čekat cokoli, co by se dalo nazvat svižnější jízdou. Opravdový výkon se dostaví až někdy kolem pěti tisíc otáček, v 6400 ot./min. je maximum výkonu a omezovač rozlet utne na 7000 ot./min. A když už se budete pohybovat tak vysoko, kromě výkonu vás motor obšťastní i poměrně hlučnou zvukovou kulisou.

Pomaleji, ale za míň

Vzhledem k tomu, že s rodinným autem se zas tak často ve vysokých otáčkách pohybovat nebudete, bude vám motor připadat poněkud líný. Zrychlení z nuly na stovku zvládne Verso za 10,4 sekundy a subjektivně působí ještě pomaleji.

Na druhou stranu nás příjemně překvapila spotřeba. I když jsme se hodně snažili, nedostali jsme se přes devět litrů na sto kilometrů, dá se ale jezdit za výrazně míň. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,9 l/100 km. My říkáme, že při běžné jízdě se i po městě dá držet kolem 8 l/100 km, na dálnici se můžete pohybovat mezi šesti a sedmi litry. Lví podíl na tom má pochopitelně šestistupňový manuál, který u předchozí generace s totožným motorem nebyl.

A pokud jde o jízdu, nebude žádným překvapením, když řekneme, že je naladěná na komfortní svezení bez zbytečného spěchání. Proto všechny nerovnosti na silnici přechází ladně a se snahou, abyste je ani nezaregistrovali, což je příjemné. Na druhou stranu se naklání v zatáčkách víc, než jsme zvyklí – i proto jsme brzy vzdali snahy o závodění a nechali se kolébat komfortem rodinného auta. Ale když už se k nějakému tomu sprintu odhodláte, nemusíte mít obavu, že vás podvozek nepodrží.

Mimo mísu

Pro chuť k vysokým otáčkám tvrdíme, že motor 1.8 VVT zcela nepasuje pod kapotu rodinného MPV, neboť to není kategorie, od které by zájemci očekávali nějaké řádění ve vysokých otáčkách. Kromě předpokládaného využití o tom hovoří i naladění celého auta – nekomunikativním a přeposilovaným řízením prostřednictvím velkého volantu počínaje a vysokým posezem konče.

K samotnému autu tedy žádné zásadní výhrady nemáme – je to dobré a pohledné MPV, které splní svoji roli rodinného auta obstojně. Ale co s tím motorem? Toyota Verso 1.8 VVT ve výbavě Luna, která je poměrně bohatá a zahrnuje vše podstatné, stojí 585 tisíc korun. Silnější, úspornější a k charakteru auta daleko lépe se hodící nafťák 2.0 D-4D přitom bude jen o 45 tisíc korun dražší, přijde na 630 tisíc korun. My bychom sáhli raději po něm.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: V Toyotě Verso je ještě víc místa než v Corolle Verso, a to vepředu, vzadu i v kufru. Sezení je pohodlné a nakládání zavazadel je bezproblémové. Jsem ale smutný z jedné věci, a to ze středového tunelu, který trochu překáží pravé noze řidiče. Tak si tedy pohodlnou jízdu nepředstavuji.
Dávám známku 2
Jana Jana: Verso je dobrý vůz pro rodinu, prostorný a bezpečný. S tím benzinovým motorem není ani tak moc drahý a díky šestému stupni žere kolem osmi litrů. To všechno zní docela hezky, takže já vcelku ochotně zvedám palec pro.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Je pravda, že oproti předchozí generaci vypadá Verso trochu lépe. Ale zas tak moc se toho nezměnilo, rozhodně ne tolik, aby se mi to auto začalo líbit. Pořád je to taková bachratá boubelice na malých kolečkách. A hlavně – pořád to je Toyota, což je záruka nezajímavého designu.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Jízdní vlastnosti tohohle MPV jsou opravdu dobré. Ale to je asi všechno, co se mi na tom autě líbí. Ty jízdní vlastnosti stejně ani nevyužijete, protože to auto nijak drtit nebudete. A to i přesto, že pod kapotou leží silnější ze dvou benzinových motorů. Zkrátka tahle kombinace fakt nedává smysl. Od Toyoty ať mi půjčej raději Celicu.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 1.8 VVT Luna: 584.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 14.000,- Kč

Celková cena: 598.900,- Kč

 

Výbava

Litá kola, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, podélné střešní nosiče, elektricky ovládaná okna přední i zadní, centrální zamykání dveří s automatickou aktivací po rozjezdu a dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení (EPS), optitronové přístroje, palubní počítač s ovládáním na volantu, klimatizace automatická duálni, rádio + CD přehrávač s podporou MP3 a WMA + AUX IN s 6 reproduktory, ovládání audiosystému na volantu, Bluetooth® hands-free s ovládáním na volantu, tempomat s omezovačem rychlosti, látkové čalounění sedadel, vyhřívání předních sedadel a vývod topení pro 2. řadu sedadel, loketní opěrka na předních i zadních sedadlech, dvojitá chlazená odkládací schránka před spolujezdcem, schránka pod sedadlem spolujezdce, výklopné stolky pro 2. řadu sedadel, schránky v podlaze pro 2. řadu sedadel, ABS + EBD + BA a VSC + TRC, airbagy přední a boční, airbagy hlavové, airbag kolenní řidiče, přední mlhová světla

Doplňková výbava

Příplatková barva (+ 14000,- Kč)

TOYOTA VERSO 1.8 VVT Luna
Objem motoru 1798 ccm
Maximální výkon 108 kW / 145 koní (6400 ot./min)
Maximální točivý moment 180 Nm (4000 ot.min)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10.4 s
Udávaná spotřeba město 8.9 l/100 km
Spotřeba mimo město 5.7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6.9 l/100 km
Spotřeba během testu 8.5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1495 kg
Délka / výška / šířka 4440 / 1790 / 1620 mm
Rozvor 2780 mm
Zavazadelník / po sklopení 484 / 1645 litrů

 

Galerie

Nejčtenější za DenTýden