Toyota iQ 1.0: má prostě pod čepicí

TEST: Jakoby se Toyota snažila oprostit od svého image výrobce aut pro starší nudné pány, kteří si zakládají na svém Avensisu. Nové mini vozítko do města nazvané iQ je mladické a svým vzhledem a řešeními příjemně chytlavé. Dlouho zavedený Smart ForTwo se má na co těšit. Vznikla mu totiž nebezpečná konkurence, která vede na plné čáře.


Vydáno: 5.10.2009

Nová Toyota iQ přišla na trh krátce po Urban Cruiseru, který jsme na našich stránkách testovali minulý týden. Není to až tak úplná náhoda, kořeny obou vozů a pro Toyotu zatím neobvyklý design musíme totiž hledat za oceánem. Na severoamerickém trhu japonská automobilka provozuje značku nazvanou Scion. Když se podíváme do nabídky tří modelů, zjistíme, že Toyota Urban Cruiser se prodává pod označením Scion xD (samozřejmě s lehce pozměněnou čelní maskou). A do této řady zapadá i Scion iQ, který zatím existuje pouze jako koncept, co nevidět by se ale měl stát sériovou záležitostí.

Značka Scion je přesně pravým opakem mateřské Toyoty. Není usedlá, pouští se do extravagantních experimentů (jako třeba koncept Scion Hako Coupe) a považte, že její kupé Scion tC získalo ocenění jako nejlepší automobil pro teenagery. Nová Toyota iQ z toho všeho vychází a její pojetí je tak zábavné, že vedle ní vypadá hravý Smart jako Václav Klaus po boku Daniela Nekonečného. Na rozdíl od bláznivého zpěváka se nám ale Toyota iQ náramně líbí. Její pouhých 2985 mm dlouhá karosérie s dvoumetrovým rozvorem je vybavena sympatickou maskou, dlouhými dveřmi nebo zajímavými brzdovkami a zadním okénkem vtékajícím do boků. Převisy jsou přitom minimální. Smart ForTwo přerůstá jen o 290 mm.

Nečekaný interiér

Oproti Smartu musíme vyzdvihnout nejen vzhled exteriéru, ale také samotný vnitřek vozu. Tomu dominují kvalitní lesklé i matné plasty, jenž jsou zároveň příjemné na dotek. Netradičně řešená kaplička se dvěma ukazateli rychlosti a otáček zaujme novým fontem, je navíc dobře čitelná. Stejně tak překvapí na výšku poskládané kruhové ovladače klimatizace. Na vrchu palubovky jsme hledali displej rádia, ale místo něj tam byla jen signalizace bezpečnostních pásů. Audio se totiž přestěhovalo na levou stranu vedle kapličky, kde se podělilo o displej s palubním počítačem. Ovládání pak najdete na volantu. Na něj se nám trochu těžko zvykalo, navíc to neumožňuje spolujezdci vlastní rozhodování nad zvolenou muzikou (ale to je možná dobře).

Pořád se nemůžeme vyhnout srovnání se Smartem, ovšem v této kategorii toho mnoho jiného k porovnání nezbývá. Když v tom tedy budeme neoblomně pokračovat, nezbývá nám než pochválit Toyotu za maximum prostoru pro posádku, kterou se jí z miniaturního vozu podařilo získat. Kolem ramen ani nad hlavou nemají ani vyšší lidé problém. Palubní deska navíc před spolujezdcem výrazně ustupuje (dokonce i přihrádka se změnila v jakýsi látkový šanon na dokumnety) a umožňuje mu tak posunout se více dopředu. Tím v Toyotě iQ můžete svézt ještě jednoho pasažéra na zadním místě. A může jít klidně o jedince běžného vzrůstu. Místo za řidičem je samozřejmě nepoužitelné a jen tak do počtu.

Zato zavazadelník vypadá na první pohled jako špatný vtip. V základu má pouhých 32 litrů, což umožňuje uskladnit třeba dvě tenisové rakety nebo aktovku s pár dokumenty. To Toyota uznává s tím, že se předpokládá, že řidič bude většinu času jezdit se sklopenými sedadly a bude třetí místo využívat jen v případě nutnosti. Proto dodává k vozu i látkový kryt, která nahradí krycí roletku zavazadelníku. Dá se napnout po sklopení sedadel, kdy vznikne rovná úložná plocha o celkové kapacitě 238 litrů. A to už na nějaký ten městský nákup stačí.

Miniaturizace i pod kapotou

Toyota iQ se nabízí celkem se třemi motory. Začíná s miniaturním litrovým tříválcem nebo větším benzínovým agregátem 1.33 VVT-i, který jsme zkoušeli například v Toyotě Yaris. Kdyby někdo vyžadoval naftu, pak je tu ještě 1.4 D-4D. My jsme ale pro začátek prověřili podle nás nejčastější prodejní volbu, tedy základ. Tříválec má malý objem pouhých 998 ccm, v nízkých otáčkách se vyznačuje velmi tichým chodem. Absence jednoho válce se však vyznačovala poměrně nepříjemnými vibracemi přenášenými do interiéru v případech, kdy motor běžel na volnoběh. I když Toyota iQ váží jen 845 kg, nečekejte žádné zázraky. Výkon pouhých 68 koní (získatelný až při vysokých 6000 otáčkách v minutě) a hlavně malý točivý moment 91 Nm jsou znát i při minimálním zatížení. A přistoupení dalších cestujících situaci ještě zhoršuje.

Zato je ale třeba vyzdvihnout spotřebu, která podle tabulky činí 5,2 litru benzínu na sto kilometrů. My jsme trochu netrpělivě tlačili na pilu a Toyotu iQ jsme tak vraceli s průměrem ukazujícím 6,0 litrů na 100 km. Musíme si ale uvědomit, že jsme zkoušeli i maximum na dálnici nebo prudké rozjezdy na světlech (v rámci možností). Ani takovému stylu jízdy se iQ nebrání a maximální rychlost 150 km/h je reálná. Mnohem raději jsme ale cestovali tak ve 120 km/h. Pak už je přece jen znát menší stavba vozu.

Podovzková reforma

Toyota skvěle odladila podvozek malého vozu. Ve městě jsme se s iQ cítili jako s luxusním kompatkním vozem. Odhlučnění je příkladné, rázy od kol nikterak neobtěžovaly a jízda byla maximálně příjemná. Při ostřejší jízdě do zatáček jsme se dočkali jen několika odskočení na nerovnostech a místy určité nestability. Ani Japonci holt nedokáží překonat platné fyzikální zákony. Rozhodně jsme se ale za volantem cítili lépe než ve Smartu.

Když už je řeč o volantu, ten patří k nejhezčím a nejpříjemnějším, který jsme kdy v ruce mohli mít. Nastavení posilovače je ideální a nějaký kontakt s vozem v něm ještě alespoň zbyl. Malý vůz navíc vyniká svou mrštností, protože poloměr otáčení je jen 3,9 metru. Parkování kdekoliv se tak stává pohodovou záležitostí, a to navíc tím, že má řidič ze svého místa dokonalý přehled o vozu. Pochvala musí zamířit i k 5stupňové manuální převodovce. V dráze chodí přesně a hladce.

Vyplatí se připlatit?

Velkým problémem u sympatické Toyoty iQ se ale pro českého zákazníka stane cena. Ta začíná na 339.900 korunách a v našem případě cenu zvedla jen příplatková metalíza za 11 tisíc korun. Musíme si ale uvědomit, že za tuto vyšší cenu najdete v novém iQ v podstatě všechno, co řidič k pohodlnému cestování potřebuje. Klimatizace, palubní počítač, rádio s MP3, sada bezpečnostních asistentů a 15palcová litá kola jsou v základu.

Nezapomínejme ani na bezpečnost, kde Toyota iQ hraje prim (pět hvězdiček v testech Euro NCAP). Kromě už zmíněných elektronických asistentů jako je ABS, EBD a BA ji najdeme přímo napěchovanou nejrůznějšími airbagy. Jsou zde čelní, boční a hlavové airbagy, zadní hlavový airbag (ten chrání posádku před nárazem zezadu a Toyota ho uvedla jako první na světě), kolenní airbag řidiče, protiponořovací airbag v sedadle spolujezdce. Zkrátka se zajímavým vzhledem a zábavným pojetím dokázala Toyota opět přidat i špičkovou bezpečnost. Pak už se zmiňovaná cena nezdá tak vysokou, co říkáte? 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Považuji za nutnost zmínit se o sedadlech, která jsou spíše profilovaná na kratší vzdálenosti. Nemají žádné boční vedení, sedí se dosti vysoko a jsou hodně měkká. Na druhou stranu se do vozu vejdou tři dospělí a možná i malé dítě. Pokud nic nepřevážíte. Toyota jasně porazila Smart.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Když jsem poprvé viděla tu šílenou cenovku, udělalo se mi mdlo. Byla jsem rozhodnuta toto auto nedoporučit jako předražený nesmysl. Bližší prozkoumání kompletní bezpečnostní výbavy, ale i té komfortní, mi odhalilo, že v porovnání s ostatními vozy je na tom Toyota dobře. Problémem městských miniaut bývá slabá vybavenost. Toyota přijíždí kompletní, jako když si koupíte Lexus. Přesto se bojím, že to bude mít těžké. Za tu cenu máte slušnou Fabii.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Toyota iQ se mi líbí. Na český trh přináší nový neokoukaný styl, který se může rovnat s Fiatem 500 nebo s Mini Cooperem. Prostě je jasné, že řidič chce být jiný a nevadí mu ani malá velikost tohto vozu. Uvnitř je pak maximální výbava a skvělé materiály. Co víc si přát.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: No, o litrovém motoru se nemá cenu ani zmiňovat. Podvozek je ucházející, ale už se těším na test Toyoty iQ s motorem 1.33 VVT-i. Do té doby vás musím upozornit, že Toyota iQ rozhodně není mrštná a na dálnici budete často problikáváni. O předjíždění se musíte dlouhou rozmýšlet. Zkrátka, nebylo mi to moc příjemné.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Luna: 339 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  11 000 Kč

Celková cena: 350 900 Kč

Výbava

ABS + EBD + BA, čelní, boční a hlavové airbagy, zadní hlavový airbag, kolenní airbag řidiče, protiponořovací airbag v sedadle spolujezdce, elektricky ovládaná okna vpředu, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, manuální klimatizace, rádio s CD a MP3 + 6 reproduktorů, ovldání na volantu, otáčkoměr, lakované kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek, dělené zadní opěradlo 50:50, výškově stavitelný volant, litá kola o rozměru 175/65 R15, palubní počítač, optitronové přístroje, systém denního svícení, sada na opravu pneumatik, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, ISOFIX.

Doplňková výbava

Metalický lak (+ 11.000 Kč)

TOYOTA iQ 1.0 Luna
Objem motoru 998 ccm
Maximální výkon 50 kW (68 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment 91 Nm při 4800 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 150 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,7 s.
Udávaná spotřeba město 4,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,3 l/100 km
Spotřeba během testu 5,0 l/100 km
Provozní hmotnost 845 kg
Délka / výška / šířka 2985 mm / 1500 mm / 1680 mm
Rozvor 2000 mm
Zavazadelník / po sklopení 32 l / 238 l

 

Galerie