TEST: Možná si vzpomínáte. Přibližně před rokem jsme měli na srovnání rovnou dvě Corolly Verso: základní a tu nejsilnější motorizaci. Celý test vyhrál, i přes vyšší cenu dieselový motor 2.2 D-4D. Tentokrát jsme si přizvali nejsilnější benzinové provedení. Jak se jezdí se zážehovou jedna-osmičkou?
Vydáno: 23.1.2009
Vzhledem k tomu, že jsme měli Toyotu Corollu Verso před redakcí už dvakrát, vezmu to stručně. Od minulého testu nepřišel žádný facelift, dokonce dnešní provedení vypadalo na chlup stejně jako model 2.2 D-4D. Za rok našeho působení, kdy se před redakcí střídal jeden automobil za druhým můžu říci, že mne Verso nechalo ještě chladnějším, než tomu bylo v případě našeho prvního shledání.
Vše o této Toyotě najdete ve článku „Toyota Corolla Verso: benzín vs. nafta„
Starý známý
Design á la Toyota se nezapře. Celek nakonec vypadá k světu, ale je bez emocí. O tom už tu také byla několikrát řeč. Interiér jen těžko zakrývá svá léta působení na trhu. Pokud ale máme hodnotit funkčnost, popřípadě ergonomii, těžko mu budeme něco vytýkat. Snad jen kromě ovládání palubního počítače kolíkem, který je schován za volantem.
Asi největším trumfem této Toyoty je vnitřní prostor a jeho využití. Variabilita interiéru je velmi dobrá. Zadní sedadla lze naklápět, sklápět, posouvat, vyndávat a tak dále. Komu by to nestačilo, může si přiobjednat ještě třetí řadu sedadel, která je poněkud nouzová. Pro menší postavy zřejmě postačí a navíc na trhu, nebo chcete-li u konkurence, jsou ještě nouzovější provedení třetí řady sedadel.
Jaká je ta osmnáctistovka?
Tím nejpodstatnějším byl ovšem motor. Pojem nejsilnější benzinová verze je trochu zavádějící, protože v nabídce jsou jen dva zážehoví zástupci. Tím prvním je jedna-šestka, 1.8 VVT-i je vlastně jen ten druhý. Jedná se o řadový čtyřválcový motor s technologií VVT-i (tedy variabilní časování), která se stará celkem o 16 ventilů. Přesná čísla hovoří o zdvihovém objemu 1794 ccm, nejvyšším výkonu 95 kW (130 k) a vrcholu točivého momentu 170 Nm.
Když se podíváme na tyto údaje blíže, zjistíme, že oba dva vrcholy leží poměrně dost vysoko. Maximum točivého momentu je k dispozici v oblasti 4200 ot/min a nejvyššího výkonu dosahuje motor až při 6000 ot/min.
Svižně, ale nahlas
Výsledkem je fakt, že pokud chcete svižnou jízdu, musíte motor hodně točit. Jenže to s sebou přináší nepříjemnosti v podobě vysoké spotřeby a hlavně hluku. Stejně jako u slabší jedna-šestky, i v tomto případě po nastartování o motoru takřka nevíte. A nevíte o něm víceméně ani do doby, než se ručička otáčkoměru přehoupne přes hranici 2500 ot/min. Po té se začne hlásit o slovo dosti výrazně. Objevily se dokonce i názory, že je jeho zvuk ve vysokých otáčkách trochu sportovní, s tímto označ bych byl ale velmi opatrný. Ať je to jak chce, stejně nebudete sportovat s rodinným MPV, i když Toyota Corolla Verso na to má.
Když říkám že na to má, nemyslím v plném zatížení. V tomto režimu jízdy nakonec pocítíte nedostatek síly motoru a ještě větší nutnost navštěvovat vysoké hodnoty v poli otáček. Nezatížený automobil, i díky vcelku přesné pětistupňové převodovce a hlavně jistým jízdním vlastnostem, nabízí svižné svezení.
Máme radši diesel
Motor 1.8 VVT-i je střední cesta. Není špatný, nabídne kultivovaný chod (což je asi jediná výhoda oproti dieselu) a kdo nebude spěchat, tomu se odvděčí i slušnou spotřebou. Mám-li to shrnout, i přes to, že v poslední době jsem si více oblíbil zážehové spalování, v tomto případě se nakonec musím přiklonit k dieselu. Ten totiž i silnější benzinový motor jednoznačně předčí svým jízdním projevem a nakonec i spotřebou. Navíc nabídne šestistupňovou převodovku a je mu v podstatě celkem jedno, kolik veze nákladu na palubě. Snad jen cena by toto rozhodnutí mohla změnit.
Pohled do akčního ceníku ovšem jasně říká, že ani cena mé rozhodnutí nezmění. Při stejné výbavě je Corolla Verso 2.2 D-4D o padesát tisíc dražší a vzhledem k tomu, co všechno tento agregát umí, bych já osobně neváhal.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Mně se Toyota Corolla Verso velmi líbila a na tom se nic nezměnilo. Interiér je variabilní a celkově to je pěkný automobil. Kdybych si měl vybrat, sáhnul bych po dieselové variantě. Zejména kvůli citelně nižší spotřebě. Dávám známku 2 |
|
Jana: Trochu si vzpomínám na dřívější test. Nejdražší verze mi přijde trochu zbytečná, takže bych si vybrala tento benzinový motor. Ale abych pravdu řekla, žádný výraznější rozdíl mezi ním a základním motorem jsem nezaznamenala. Toyota Corolla Verso je pro rodinu jistě dobrý vůz, ale všechny potřebné požadavky splní i základní verze. A tu bych také preferovala. Dávám známku 2- |
|
Nikola: Já se budu trochu opakovat. Je to prostě Toyota. Jednoduchý design si určitě najde své příznivce. Mně se líbí v této kategorii jiné konkurenční vozy. Dávám známku 3 |
|
Tomáš: Benzin mne prostě v tomto automobilu nepřesvědčil. Můj názor je takový, že s rodinným MPV je priorita č.1 pohodlně překonávat velké vzdálenosti a na to je nejlepší motor 2.2 D-4D. Z tohoto pohledu jako jediný má šest převodů, což je na komfortu cestování velmi znát. Oceňuji také na MPV kvalitní jízdní vlastnosti. Dávám známku 2- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení 08 Edition: 659 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 21 500 Kč
Celková cena: 681 400 Kč
TOYOTA COROLLA VERSO 1.8 VVT-i 5 M/T Premium | |
Objem motoru | 1794 ccm |
Maximální výkon | 95 kW (130 k) / 6000 rpm |
Maximální točivý moment | 170 Nm / 4200 rpm |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,8 s |
Udávaná spotřeba město | 9,9 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 6,5 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,7 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 9,1 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1500 kg |
Délka / výška / šířka | 4370 mm / 1660 mm / 1770 mm |
Rozvor | 2750 mm |
Zavazadelník (za 3., 2., 1. řadou sedadel) |
91 l / 667 l / 1563 l |