Toyota Avensis 2.2 D-4D WG: rodinný vůz na japonský způsob

TEST: Dnes tu máme druhé pokračování seriálu s názvem Toyota Avensis třetí generace. Oproti minulému dílu je ovšem hodně věcí jinak. V první řadě benzinový motor vystřídal agregát vznětový, karoserii sedan jsme vyměnili za kombi a namísto bezestupňového automatu se dostavila převodovka manuální.


Vydáno: 13.7.2009

Sečteno a podtrženo to znamená, že tu máme automobil, který bude zřejmě patřit k těm nejprodávanějším z modelové řady Avensis. Toyota totiž dieselové motory umí a o populárnosti karoserie kombi v oblasti České republiky také netřeba dlouze polemizovat.

Evropsko-asijský design

Přestože jde o v mnoha ohledech jiný vůz, kabát zůstal zcela logicky nezměněn, tedy alespoň jeho přední část. Není pochyb o tom, že se u Toyoty snažili vytvořit evropský vzhled a že se jim to téměř povedlo. Výsledek ale i tak bude svou asijskou příslušnost jen těžko zapírat.

Karoserie kombi dle našeho názoru sluší Avensisu více. Z boku ještě více vynikne dynamicky tvarovaná karoserie. Stoupající hrana oken má za následek efektní vzhled a z pohledu cestujícího malá okna. Na rozdíl od sedanu není u kombi tolik patrné posunutí čelního skla více kupředu, a tak výsledek působí daleko vyváženěji. Na téma designu ještě doplním jednu poznámku: v reálu vypadá vůz lépe než na fotografiích.

V první řadě fuknce

Interiér je, stejně jako v případě dříve testovaného sedanu, zaměřen více na funkci a ergonomii než na design. U testovaného kombi to je patrné ještě více, protože tmavé provedení vypadá celkem nudně a interiér tak nenabízí v podstatě nic, nad čím bychom se měli pozastavit. To samozřejmě platí pouze po stránce vzhledu.

Pomineme-li design, musíme zmínit, stejně jako v minule, kvalitní materiály a jejich zpracování. U rodinného kombi taktéž stojí za řeč nabídka odkládacích prostorů. Toyota Avensis nabízí dvojici velice rozměrných přihrádek. Klasicky je jedna umístěna před spolujezdcem a ta druhá se ukrývá pod loketní opěrkou. Navíc má ve svém dně ještě další menší uzavíratelný prostor a je opravdu velmi hluboká.

Prostor lépe přístupný

O nabídce vnitřního prostoru jsme psali už v případě verze sedan. Kombi nepřináší oproti sedanu mnoho místa navíc (543 litrů / 509 litrů), ale zcela logicky jsou jeho objemové litry lépe přístupné a nabízí také lepší variabilitu.

Pod podlahou zavazadelníku se nachází ještě dalších několik plastových přihrádek. Místo pro zavazadla lze dále rozdělit pomocí přepážek způsobem, jaký známe například z Audi. Po sklopení děleného zadního sedadla vzniká díky dvojité podlaze zcela rovná plocha. Škoda jen, že nelze úplně sklopit také sedadlo spolujezdce, čímž by se ještě zvýšila možnost využití tohoto automobilu.

Opět se potvrdilo, že nový Avensis je uvnitř velkorysým automobilem, který je schopen uspokojit požadavky náročnějších zákazníků. Oproti konkurenci (například té francouzské) postrádá nápadité provedení interiéru. Varianta kombi do celé věci vnáší ještě další možnosti využití, ale na variabilitě by se dalo i tak zapracovat.

2.2 D-4D 150 k

Pod kapotou je pravý opak toho, co jsme zkoušeli v prvním testu nového modelu Avensis. Minule jsme totiž motor chválili za to, jak je kultivovaný až neslyšný, a nelíbilo se nám, že je bržděn automatickou převodovkou, která navíc zvyšovala jeho spotřebu. Dnes tomu je zcela jinak.

Vznětová jednotka s objemem 2231 ccm nabízí výkon 150 koní a točivý moment 340 Nm. Je sice relativně kultivovaná, ale kdybych se zamyslel, zřejmě bych si vzpomněl na lepší diesely pocházející od konkurence. V nabídce Toyoty figurují také slabší dvoulitry a vrcholem pak je motor shodný s dnes testovaným, ale vyladěný na 180 koní.

Osobně bych viděl objem 2,2 litru a 150 koní jako dostatečný kompromis. Agregát totiž nabízí slušný zátah, vždyť z nuly na 100 km/h se rozjede za 9,5 s, což je na rodinné kombi jistě dostatečné číslo, stejně jako maximum 210 km/h. Svůj potenciál dává k dispozici až poté, co ručička otáčkoměru mine číslici 2000. Do té doby je řekněme ležérní. Nad touto hodnotou zase naopak představuje vše, co umí a táhne bez výraznějšího poklesu síly (to je trochu překvapivé) až do zásahu omezovače.

Úsporný, ale trochu hlučný

O kultuře chodu motoru už  řeč byla. Svůj naftový původ bude agregát těžko zapírat a pokud se budete pohybovat jinde než v optimálních otáčkách, přihlásí se o slovo svým zvukovým projevem. Naopak při volnoběhu se nevyvaruje vibrací.

Vznětové jednotky ovšem útočí na srdce zákazníku jinou zbraní. Ano, všichni dobře vědí že bude řeč o spotřebě. My jsme dokončili test s průměrnou hodnotou 7 l / 100 km. Musím ovšem podotknout, že kdo se bude jen trochu snažit (nebo jezdit dle indikátorů řazení), ten se může dostat ještě (a celkem výrazně) níže. Naše číslo totiž zahrnuje jízdu po městě, klasických a hlavně německých dálnicích. Jistě chápete, co tím myslím.

Manuální zklamání

Třetím podstatným rozdílem oproti první zkoušce, kterou Avensis u nás prodělal, je převodovka. Zde se dostavilo menší zklamání. Po automatu, který pracoval stejně výborně jako to, co známe z Lexusů, působila manuální verze výrazně horším dojmem. Na velkou páku řazení si dobře pamatuji z testu předchozí generace, ale nějak si nepamatuji, že by měla takové vůle a mohu vám už teď prozradit, že Renault Grand Scénic (ano, francouzská značka dříve populární svou “kvedlačkou“ na místo řadicí páky), který jsem dostal k testu hned po této Toyotě, byl daleko přesnější.

Je to docela škoda, protože vše ostatní bych označil za povedené a nadprůměrné. Samozřejmě můžete namítat cosi o silném posilovači a nekomunikativním řízení (stejně jako náš pan šéfredaktor), já ovšem zastávám názor, že to u rodinného kombi směřujícího k tatínkům, kteří chtějí své blízké pohodlně odvézt na dovolenou, není až tak významné.

Především na dálnice

Pohodlný, přesně takový nový Avnesis je. Minule jsme sice psali, že se třetí generace vrhá do zatáček s daleko větší vervou, u kombi to ovšem neplatí. Už u prázdného automobilu je hodně cítit více kilogramů na zadní nápravě. Kombi, nebo chcete-li Avensis WG, patří na dálnice. Zde umí ukrajovat kilometry pohodlně a svižně.

Také Avensis kombi potvrdil pozvednutí modelu o třídu výše, ale musím otevřeně přiznat, že mi neudělal takovou radost, jako prvně testovaný sedan. Nevím čím to přesně je, možná za to může sice úsporný, ale někdy trochu nekultivovaný motor a zmiňovaná převodovka. Přesto je jasné, že ten, kdo zvolí právě Avensis, neudělá velkou chybu. Automobil je prostorný, komfortní a japonský. Vždyť víte jak je to s tou japonskou spolehlivostí, že ano.

 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jsem velice spokojen. Kombi a dieselův motor je pro mne ideální kombinace, přesně takhle nějak vypadá automobil, kterých bych chtěl mít v garáži. Nabízí totiž prostorný interiér, po sklopení sedadel rovnou podlahu a velký zavazadelník. Příliš nevím, co bych vytknul. Snad jen můžu říci to, že bych asi volil levnější provedení. Avensis se zkrátka povedl.
Dávám známku 1
Jana Jana: Já bych volila určitě jiné provedení, pokud bych nevolila úplně jinou značku. Toyoty jsou zkrátka na můj vkus docela drahé, i když je jejich kvalita velmi známá. Například takový Peugeot 308 SW je z mého pohledu lepší. Je variabilnější, úspornější a hlavně levnější. Avensis není špatné auto, chválím úsporný motor a bohatou bezpečnostní výbavu
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Souhlasím s tímto článkem. Avensis kombi vypadá skutečně lépe. Působí totiž jako daleko vyváženější celek, a proto si také získal mé sympatie. V interiéru bych doporučila Toyotě se inspirovat nějakou francouzskou značkou. Materiály jsou kvalitní a dobře zpracované. Kdyby to všechno mělo nějaký povedený vzhled, bylo by to ideální.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Tato verze působila živějším dojmem než benzinový dvoulitr. Vadí mi to nekomunikativní řízení, ale třeba až jednou vyrostu a budu chtít rodinné auto, vezmu v úvahu zkušenosti nabyté za volantem tohoto automobilu. Je pohodlný a má trochu houpavý charakter, nikoli však přehnaně tak, jako například Citroën C5. Určitě bych si ovšem připlatil a pořídil tu nejsilnější variantu. Očekávám, že s plně naloženým vozem nebude mít tolik práce.
Dávám známku
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková, Lukáš Dittrich


PARAMETRY

Základní cena v provedení SOL: 794 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  15 000 Kč

Celková cena: 809 000 Kč

Výbava

ABS, EBD, BA, VSC+, TRC, airbag řidiče, spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kolenní airbagy, imobilizér, centrální dálkové zamykání, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, Bi-xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhovky, střešní lišty, vyhřívaná skla pod stěrači, tmavá zadní boční a zadní skla, elektrická okna, palubní počítač, anténa integrovaná v okně, kožený volant a hlavice řadicí páky, tempomat + omezovač rychlosti, duální automatická klimatizace, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, vyhřívaná přední sedadla, aktivní přední opěrky, prahové lišty s kovovým ornamentem, audio systém CD/MP3, 6xrepro, bluetooth, ovládání na volantu, kolejnice pro zajištění nákladu v zavazadlovém prostoru, zadní parkovací senzory.

Doplňková výbava

Metalíza (15 000 Kč)

Toyota Avensis WG 2.2 D-4D 150 DPF M/T
Objem motoru  2231 ccm
Maximální výkon  110 kW (150 k) / 3600 ot./min.
Maximální točivý moment  340 Nm / 2000 – 2800 ot./min.
Převodovka  6stupňová manuální
Maximální rychlost  210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  9,2 s
Udávaná spotřeba město  7,0 l / 100 km
Spotřeba mimo město  4,7 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  5,5 l / 100 km
Spotřeba během testu  7,0 l / 100 km
Provozní hmotnost  1635 kg
Délka / výška / šířka  4765 mm / 1480 mm / 1810 mm
Rozvor  2700 mm
Zavazadelník / po sklopení  543 l / 1609 l

 

Galerie