Toyota Auris 2.2 D-4D: téměř hot hatch

AurisTEST: Toyota Corolla měla v segmentu hatchbacků nižší střední třídy velmi jistou pozici. Auris, jako přímý nástupce, to nebude mít vůbec lehké. Očekává se ještě lepší vůz, který dosáhne minimálně stejných úspěchů jako předchůdce. Další z řady našich redakčních testů ukázal, jestli na to tato sympatická Toyota opravdu má.

Vydáno: 21.1.2008 

Nejlevnější Auris koupíte přibližně za 400 tisíc korun. My jsme měli k dispozici vůz z opačného konce nabídky. Nafotvý motor o objemu 2,2 litru je součástí nejvyšší výbavy X. Cena takového vozu pak startuje na 724 300 Kč. Možná si říkáte, že za tak malé auto to je trochu moc. Ale pokud máte k dispozici dostatečný kapitál, Auris vám rozhodně má co nabídnout.

Už na první pohled je zřejmé, že nástupce Corolly si vzal za vzor o něco menší Yaris. Dokonce se objevily názory, že jde o jeho „zvětšeninu“. Ale ono to vlastně není na škodu. Design vozu ve vás sice neprobudí nějaké výraznější emoce, na druhou stranu však ničím neurazí. Přední partie působí dynamicky, z boku vynikne stoupající linie hran oken. Zadní svítilny jsou protaženy do boků a při pohledu zezadu je zřejmé relativně malé okno. Vše je hezky zakulaceno. Vůz působí robustně a vzbuzuje dojem kvality. Pokud máte k dispozici 17″ litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami (225/45), celek dostane ještě větší šťávu a výsledek opravdu má něco do sebe.


Litá kola dodávají Aurisu větší šťávu

Všechno hezky po ruce
Při pohledu zvenčí sice může někomu připadat Auris trochu nudný, ale o interiéru to rozhodně neplatí. Hned po otevření dveří (stačí vzít za kliku a vůz se sám odemkne) upoutá vaši pozornost středový tunel. Vlastně by se dalo říci středový most, který se klene od palubní desky a končí opěrkou mezi sedadly. Na mostě je umístěna řadící páka. Musím uznat, že toto řešení se mi opravdu líbilo. Díky němu je od volantu k řadící páce velmi blízko a vše máte hezky po ruce. Z počátku jsem měl tendenci rovnat páku ruční brzdy. Její spodní poloha je úplně stejná jako poloha zatažené ruční brzdy u běžných vozů.Ale můžete být bez obav. Pokud by jste se rozjeli se zataženou brzdou, systém vás na to upozorní hlášením na přístrojové desce doplněným o varovný ton.

Rozměrné přední okno dělá interiér pěkně vzdušným a poskytuje výborný výhled před vůz. Horší to je s pohledem šikmo vpřed. Za široké A sloupky se vám schová klidně celé auto. Vůbec nejhorší to je s výhledem šikmo vzad. Zadní sloupky jsou opravdu velké a to působí komplikace nejen při couvání. Vše zachraňují rozměrná zpětná zrcátka, samozřejmě elektricky ovládaná a vyhřívaná. Jak už bylo řečeno, zadní okno je relativně malé. Navíc zadní stěrač obslouží sotva dvě třetiny plochy. Takže při jízdě za nepříznivého počasí vám ze zadního okna moc nezůstane.  

Prostor všude kolem vás
Po usednutí na zadní sedadla mě potěšil prostor. A to jak okolo hlavy, tak i v oblasti kolen. Dokonce i za řidičem 190cm vysokým stále zbývá dostatek místa pro nohy cestujícího. Celkově se do zadu vejdou 3 cestující, aniž by se na sebe nějak výrazně mačkali. Pokud  budete cestovat na zadních sedadlech, můžete si vybrat jednu ze dvou poloh opěradla. Na místě prostředního cestujícího se nachází výklopná loketní opěrka, která navíc obsahuje dva držáky na nápoje. Testovaný vůz měl elektricky ovládaná  zadní okna. Jejich ovládání ovšem není umístěné úplně vhodně. Jestliže si uděláte pohodlí a opřete si ruku o opěrku na dveřích, máte spínač někde na úrovni zápěstí. Takže buď se musíte nějak zkroutit, nebo si okénko stáhnout druhou rukou. Pro nejmenší je vzadu připraven systém pro uchycení dětské sedačky- isofix.  Zadní sedadla lze samozřejmě sklápět v poměru 3/2. Po sklopení sice sedák sjede o trochu níže, ale zcela rovnou plochu nečekejte. Zbývající shod je poměrně velký.


Základní objem 354l (777l) patří k průměru

Otevření zavazadlového prostoru už tolik nadšení, jako prostorná zadní sedadla nevzbuzuje. Základní objem 354l (777l) patří k průměru. Poměrně úzký vstupní otvor a vysoko umístěná nakládací hrana dávají jasně znát, že tento automobil má své nejlepší vlastnosti někde jinde.Na místě rezervy jsou umístěny jakési přihrádky obsahující povinou výbavu a pouze sadu na lepení pneumatik.

Stejně prostorné jako vzadu,  jsou i místa ve předu. Nikde vás nic neomezuje, posaz je příjemný, s dobrým bočním vedením. Před spolujezdcem je umístěna dvojice přihrádek. Víko horní přihrádky vydává při manipulaci zvláštní zvuky. Rozměrná palubní deska je vyrobena z tvrdých tmavých plastů. Středový most je zakryt plastem  stříbrným, který sice dodává interiéru na zajímavosti, ale působí trochu uměle. Páka ruční brzdy nevypadá moc důvěryhodně. Tlačítko pojistky má být jakoby chromové, ale k tomu má dost daleko. Navíc při vypnuté ruční brzdě se dalo s pákou vesele „kvedlat“ ze strany na stranu.

Ve jménu kvality?
Propagace Toyoty Auris probíhá pod sebevědomým heslem „ve jménu kvality“. V žádném případě nemůžeme říci, že by interiér byl nekvalitní.Najdete v něm spoustu odkládacích prostor. Navíc kvalita zpracování je na vysoké úrovni, ale objevilo se několik detailů, díky kterým zmíněný slogan působí až příliš sebevědomě.

Nad řadící pákou jsou umístěny ovládací prvky audiosystému a automatické duální klimatizace. Dojem z kvalitního audiosystému s přehrávačem cd, mp3, wma a šesti repro kazí jeho otočné ovladače. Ty sice vypadají velmi pěkně, ale mají moc hladký povrch, který mezi prsty klouže. Náš vůz měl ovládání systému na volantu, ale pokud si chtěl spolujezdec upravit hlasitost, nebyl zrovna nadšen. Další výtku bych směřoval na ovládání ventilace. Vše je automatické, takže stačí zvolit teplotu uvnitř vozu. Při ranních startech na vás nezačne chrlit studený vzduch. Pracuje, až když se vše dostatečně ohřeje. Ale pokud si chcete zvolit vy sami, kudy na vás bude proudit vzduch, narazíte na problém. Displej, na kterém se zobrazuje stávající stav, je natočen směrem ke spolujezdci. Takže z místa řidiče je špatně čitelný.


Uprostřed otáčkoměru je multifunkční displej 

Přitopit si můžete také přídavným topením. To se po ránu velmi osvědčilo. Podstatně zkracuje čekání na teplý vzduch. Ovladač je umístěn vlevo pod volantem. O zapnutí tohoto zařízení vás však neinformuje žádná kontrolka na přístrojové desce, ale pouze světýlko na spínači. To však přes volant neuvidíte.

Stejně tak neuvidíte při jízdě za tmy symboly na páčkách pod volantem. Je jich tam poměrně hodně a když jsem si chtěl nastavit stěrače, musel jsem zvolit metodu pokusu a omylu. Je však dost možné, že se jednalo pouze o závadu testovaného vozu, protože neznám důvod, proč by zrovna tyto symboly měly zůstat ve tmě neviditelné.

Za volantem
Sedět za volantem tohoto vozu je radost. Povedený tříramenný volant s příjemně tlustým  koženým věncem, padne dobře do ruky. Navíc ho můžete seřizovat jak chcete. Mimo jiné i díky výškově stavitelnému sedadlu, najde tu správnou pozici za volantem opravdu každý. Příplatkové optitronové přístroje jsou velmi dobře čitelné. Uvnitř tachometru je ukazatel stavu paliva a teploty chladící kapaliny. Uprostřed otáčkoměru pak multifunkční displej. Zde se zobrazují všechna možná hlášení, od otevřených dveří, kontroly systému, až po palubní počítač.

Ten vám ukazuje průměrnou spotřebu, datum, čas, teplotu, aktuální spotřebu, čas jízdy, počet najetých kilometrů, průměrnou rychlost, nebo třeba dojezd. Právě u dojezdu jsem měl dojem, že neukazuje zcela přesně. Stav paliva byl ještě přes půl, a dojezd již přibližně 300km. Chvíli mi trvalo, než jsem našel ovládání palubního počítače. To je umístěno poměrně zvláštně vlevo pod volantem. Ovládá se jakýmsi kolíkem zapíchnutým do přístrojové desky. U takového vozu bych očekával nějaké vhodnější ovládání, například na volantu. Jinak jsou všechny ovladače umístěny logicky a přehledně. Zvyknout si na ně je otázkou pár jízd.

Tenhle motor vás v tom nenechá
Takže připoutat, a startujeme. Startování probíhá tlačítkem vpravo pod volantem. Nic se nikam nestrká. Prostě usednete a startujete. Po sešlápnutí spojky se rozsvítí zelená kontrolka, mačkám spínač. Za moment motor naskočí. Chod má klidný, ale jeho naftový původ se nezapře. Do kabiny proniká charakteristický zvuk. Ale není to nic nepříjemného. Po zahřátí se uklidní, a vy ho téměř neslyšíte. Nad 3000 ot/min dá o sobě vědět, ale tyto otáčky znamenají velmi ostrou jízdu, takže vyšší hlasitost motoru jistě nikomu vadit nebude.


Výsledkem je dynamika blízká kategorii ostrých hatchbacků

Pokud u interiéru působil reklamní slogan příliš sebevědomě, u motoru platí na 100%. Toyota prohlašuje, že se jedná o jejich nejlepší motor. Je-li tomu skutečně tak, pak se rozhodně japonští inženýři nemají za co stydět. Nejsilnější trubodiesl můžeme najít i v mnohem větších modelech,než je Auris.Motor poskytuje výkon 130kW (177koní) při 3600 ot/min. a točivý moment 400Nm v rozmezí 2000-2600 ot/min. Je jasné, že s relativně malým vozem bude motor takových parametrů pořádně cvičit.

Výsledkem je dynamika blízká kategorii ostrých hatchbacků. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 8,1 s. Ještě lepší je pružné zrychlení. V podstatě je jedno,jaký máte zařazen rychlostní stupeň. Ocitnete-li se v nepříjemné situaci, stačí sešlápnout plynový pedál, natlačí vás to do sedačky a v okamžiku jste pryč. Spotřeba se však stále pohybuje na rozumné úrovni. Při testu jsme jezdili výhradně po Praze a výsledná průměrná hodnota byla 8,1 l/100km

Motor je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Jak již bylo řečeno, řadící páka je velmi blízko volantu, její dráhy jsou krátké, ale relativně nepřesné. Nejedná se však o nic zásadního, ale je to již několikátá věc, která zamrzí.

O klidnou jízdu se stará celá řada stabilizačních systémů (ABS,BDE, BA, VSC, TRC). Můžete si je vypnout, tlačítkem vlevo pod volantem. Ve spojení s nejsilnějším motorem je dodávána víceprvková zadní náprava, která také zajišťuje lepší stabilitu vozu. Celá karoserie je o 10mm níže než  slabší verze. K motoru jsou dále dodávány tvrdší tlumiče. Vůz zůstává celkově komfortní a perfektně drží stopu. Nicméně ve spojení s nízkoporfilovými pneumatikami vás dobře informuje o sebemenší příčné nerovnosti. Podvozek by mohl být lépe odhlučněn. Každý kamínek je slyšet.

Sečteno a podtrženo. Jste-li ochotni odpustit menší nedostatky, dostanete špičkový motor ve spojení s velmi dobrým podvozkem. Užijete si s ním spoustu zábavy, a jen tak někdo vás nedohoní.

Bezpečnost především
Toyota Auris získala v testu Euro NCAP nejvyšší ocenění, tedy 5 hvězdiček. Základem k tomuto úspěchu je velice pevná struktura karoserie. Vůz může být vybaven až devíti airbagy. Když k tomu připočteme speciálně konstruované sedadla, pro ochranu krční páteře (WIL) a předepínače a omezovače tlaku bezpečnostních pásu, máme zde jeden z nejbezpečnějších vozů ve své třídě.


Auris má předpoklady stát se úspěšným nástupce osvědčené Corolly 

Vyplatí se?
Testovaný vůz pořídíte za nemalých 724 300Kč. Za tyto peníze ale dostanete pěkně maskovaný hot hatch s velmi bohatou výbavou. Celkově můžeme s klidem říci, že Toyota Auris má předpoklady stát se úspěšným nástupce osvědčené Corolly. Jde o vyspělý vůz s výbornou technikou. Bohužel dobrý dojem kazí detaily v interiéru a drobné ergonomické nedostatky. Pokud chcete velmi rychlý hatchback, Toyota Auris 2,2l D-4D  je jasná volba. Za takovou cenu vůz podobných jízdních vlastností a výbavy jen tak neseženete. Pokud ale není vaše priorita č.1 motor a rychlost, stálo by za úvahu, jestli se nevyplatí za podobné peníze podstatně větší Avensis.

Výsledná známka: 1-

Poznámka redakce: Náš test předčasně ukončil hulvát, který zapomněl, že protijedoucí vozidla která mají zelenou, mají také přednost. Zmíněný člověk zcela nekompromisně vjel do křižovatky, přímo do cesty testovaného Aurisu. Úhybný manévr sice zabránil přímému střetu, nicméně do místa pro jedno vozidlo se dvě prostě nevejdou a výsledkem byl náraz do obrubníku dělícího ostrůvku. Náš hrdina, který nezná pravidla silničního provozu, vesele odjel. Náraz odnesly nejvíce litá kola, na kterých se objevily velké šrámy, a pro nás znamenal předčasné vrácení vozu. Tento nežádoucí „crash test“ ukázal tvrdost příplatkových disků a robustnost celé přední nápravy. Ta náraz přežila bez úhony. I přes tyto nepříjemnosti na nás Toyota nezanevřela a už brzy se můžete těšit na test dalších modelů této značky. Za důvěru Toyotě děkujeme a za způsobené nepříjemnosti se omlouváme.

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín  Antonín: Celkem povedené auto, které si vás hýčká bohatou výbavou. Velmi mne překvapil prostorný interiér. Naopak zklamáním je zavazadlový prostor. Na první pohled je znát, že se nejedná o rodinný automobil. Pokud bych si mohl vybrat, jednoznačně bych si pořídil větší Avensis. Dávám známku 2-
Jana Jana: V tomto případě bych souhlasila s manželem. Nejedná se o rodinný automobil. Skoro bych řekla, že motor je pro takové auto příliš silný. Pravdou však je, že je to milé auto, které své zákazníky nezklame. Velmi se mi líbí systémy pro zajištění stability vozu a vůbec celá bezpečnostní výbava. Opravdu velmi bezpečné auto. Dávám známku 2
Nikola Nikola: Design vozu by mohl být odvážnější. Ale celkově se mi líbí.Interiér na mně působil útulně a kvalitně. Nejvíce mne samozřejmě zaujalo netradiční vyústění palubní desky mezi sedadla. Obšitý kožený volant a řadící páka dodávají pocit výjimečnosti a luxusu. Stejně jako například dvojitý šev na výplních dveří. Dávám známku 2 
Tomáš Tomáš: Z této Toyoty jsem vyloženě nadšen. Přesně auto pro mne. Motor má síly víc než dost a přitom přijatelnou spotřebu. Jízdu jsem si opravdu užil. Pružné zrychlení je neuvěřitelné. Pravda je, že na první pohled to není 100% sporťák, ale nádherná litá kola mu dodají sportovního ducha. Výborné jízdní vlastnosti jak na okreskách, tak na dálnici, kde díky šestce může bez problému letět 190km/h a více. Dávám známku 1* 
  Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých se dočtete ZDE. 

PARAMETRY

Základní cena výbavy X: 724 300 Kč
Cena testovaného vozu: 724 300 Kč

Výbava: barva sedadel – tmavě šedá,čalounění sedadel – látka, 2x držák nápojů,centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním,el. ovládání předních oken,imobilizér s kontrolou aktivace,indikátor řazení, optitronové přístroje – systém podsvícení,otáčkoměr,palubní počítač,podélně a výškově nastavitelný volant,polohovatelná a sklopná zadní sedadla,stropní konzola s pouzdrem na brýle,centrální konzola s víkem, 1x držák nápojů,el. ovládání zadních oken,kožená hlavice řadící páky,kožený volant s ovladači audiosystému,rádio, CD, MP3, WMA se 6 reproduktory,automatická klimatizace dvouzónová,2x držák nápojů v zadní loketní opěrce,samostmívací vnitřní zpětné zrcátko,prahové lišty,velurové koberce – sada,tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti,Smart Start & Entry ( systém inteligentního klíče ),ABS+EBD+BA, airbag řidiče a spolujezdce,boční airbagy,elektrický posilovač řízení,kotoučové přední a zadní brzdy,hlavové airbagy,kolenní airbagy,VSC + TRC,vypínatelný airbag spolujezdce,nárazníky v barvě vozu,přední stěrače s cyklovačem,el. vnější zpětná zrcátka v barvě vozu,mlhová světla přední,17″ litá kola ,černá mřížka chladiče,senzor šera,metalíza, odmlžovač zadního okna,vyhřívaná vnější zpětná zrcátka,vnější kliky dveří v barvě vozu,vnější zpětná zrcátka v barvě vozu,dešťový senzor,xenonové světlomety ( HID ) s ostřikovači

provozní hmotnost: 1435 kg
délka: 4220 mm
šířka: 1760 mm
výška: 1505 mm
rozvor: 2600 mm
objem zavazadelníku: 354 / 777 l

TOYOTA AURIS 2.2 D-4D X
Obsah:
2231 ccm
Maximální výkon: 130 kW/ 177 k (3600 ot./min.)
Točivý moment: 400 Nm (2000-2600 ot./min)
Převodovka: 6tirychlostní manuální
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Udávaná spotřeba: 7,9/ 5,2/ 6,5 l/100 km
Spotřeba během testu (pouze město): 8,1 l/100 km
Objem nádrže: 55 l  

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Galerie