TEST: Že tohle auto znáte? To jsme si také mysleli. Ale Toyota poslala svůj Auris na kompletní omlazovací kúru, takže kromě nového vzhledu obdržel i nový motor 1.6 Valvematic a tvrdší podvozek. Výsledek s radostí prozradíme už na začátku: vůz je svěžejší nejen na pohled, ale i na silnici. Ze značky pro starší a pokročilé se tak v tu ránu stalo auto, které by se mohlo líbit i mladším a akčnějším zájemcům. Jako jsme my.
Vydáno: 24.1.2011
Toyotu Auris jsme tady měli už krátce po jejím uvedení na trh v roce 2007. Dokonce dvakrát. Pokaždé jsme tento model ale testovali v naftě: nejprve jsme prověřili vrcholnou verzi 2.2 D-4D, napodruhé se nám dostala do ruky 1.4 D-4D. A vždy jsme byli příjemně překvapeni.
Teprve nyní, potom, co Auris v roce 2010 prošel faceliftem, se dostáváme k benzinovému provedení. A hned možná k tomu nejzajímavějšímu, které můžeme dostat, vzhledem k poměru cena / výkon.
Pojďme se ale nejprve podívat, jak Toyota svůj Auris omladila navenek.
Omlazením k lepšímu
Někdy bychom facelift sotva poznali, jindy bývá jeho prospěšnost rozporuplná. Toyota ale šla v tomto případě třetí možnou cestou, a to k jednoznačné změně k lepšímu. Faceliftovaný Auris dostal nový přední nárazník, přepracované (a přísnější) čelní světlomety a sebevědomější novou masku chladiče, v jejímž prostředku se skvěje rozměrné logo Toyoty. Znát jsou i nové prolisy na přední kapotě. Méně znatelnými změnami prošly i zadní partie (nový, delší nárazník a upravená světla).
Hatchback (kromě tohoto pětidveřového je k dostání třídveřový, kombík naopak chybí) dostal také upravený interiér, i když zde změny tak zásadní nebyly. Původní tvary přístrojů zůstaly zachovány, jen dostaly hodnotnější výraz v podobě několika nových měkčených dílů.
Mnohým výrobcům by takové úpravy bohatě stačily (a mnozí ani takové odvahy při omlazování svých modelů ani nedosáhli), japonští inženýři šli ale ještě dále. Pod kapotu.
Hlavní novinka: Valvematic
Základem pro úpravu byla povedená šestnáctistovka, známá jako 1.6 VVT-i, které konstruktéři přidali proměnné časování a zdvih ventilů Valvematic. Ano, čtete správně, žádné turbo, jak je dnes zvykem, jednotka zůstává atmosféricky plněná. Přesto má nový motor 1.6 Valvematic má 132 koní / 97 kW (dostupných ovšem až vysoko, v nějakých 6400 otáčkách) a točivý moment 160 newtonmetrů, nacházející se ve 4400 ot/min.
Úpravy prospěly nejen slušnému výkonu motoru, ale také nižší spotřebě, k níž mimochodem výrazně přispívá další novinka v podobě šestistupňové převodovky. Díky ní v dálničních rychlostech točí motor jen asi 3500 ot/min a okamžitá spotřeba se vejde do 8 l/100 km, v kombinovaném provozu se pak lze pohybovat mezi 6-7 l/100 km a v pomalejším okreskovém tempu jsme se dostali dokonce pod šest litrů.
Ale i když je spotřeba důležitým parametrem v životě řady motoristů, tento Valvematic můžeme chválit i z jiných důvodů. Především pro jeho velice sympatický projev. Motor je sametově kultivovaný, ladí uchu příjemným zvukem, zrychluje ochotně v celém spektru otáček (počínaje cca 2000 ot/min), a díky vhodnému odstupňování převodovky i docela přesvědčivě pružně zrychluje (zdánlivě rychleji, než z nuly na stovku za 10 sekund).
A co je ještě zajímavější, když říkáme, že motor 1.6 Valvematic je tak dobrý? Tato jednotka je „druhým nejlevnějším motorem v nabídce“, tedy hned druhým motorem po nejmenší jednotce 1.33 Dual VVT-i. A v základní výbavě Terra Cool stojí Valvematic jen 319.900 korun – tedy o pouhých dvacet tisíc více, než základní verze. Pokud vám můžeme radit, tu dvacku si rozhodně připlaťte, bude vás to těšit každým kilometrem!
![]() |
![]() |
Tvrdší, jinak stejný
A zbytek? I ten se nám líbí!
Podvozek je naladěn poměrně komfortně, ale i zde zapracovali japonští ladiči a původní měkkost lehce přitvrdili, aby se posádka už tolik netrápila náklony v zatáčkách nebo na nerovnostech, které nyní Auris žehlí statečněji. V kombinaci se slušně silným motorem jsme v jízdě nacházeli dokonce náznaky zábavnosti! Řazení je velmi přesné, a nijak nevadí, že řízení žádnou zvláštní komunikativností nevyniká – hlavně, když se tlustý a zespodu seříznutý věnec volantu příjemně drží.
|
![]() |
Zbytek známe. Interiér prošel při omlazovací kúře jen drobnými úpravami (rovněž k lepšímu, což pochopitelně potěší, i když jde jen o drobnosti), ale to podstatné stále platí: je dostatečně prostorný, aby uvezl čtyřčlennou rodinu i se zavazadly na dovolenou, a nikdo ze zúčastněných netrpěl nedostatkem prostoru nebo pohodlí. I v tom zaujímá Auris ve své třídě jednu z vrcholných pozic, přesto bychom si dokázali představit více použitelnějších odkládacích míst. Zavazadlový prostor nabízí třídě odpovídajících 354 litrů (777 litrů po sklopení zadních sedaček).
Pokračování příště… Teď
Abychom se dobrali konci, vraťme se na okamžik na začátek tohoto příběhu. Auris vplul v roce 2007 do vod nižší střední třídy s nelehkým úkolem: navázat na úspěchy populární Corolly. Že to nebude úplně snadné, ukázaly nepříliš přesvědčivé prodejní výsledky, na nichž se nepochybně podepsala i vyšší cena auta, následované dalekosáhlou „brzdovou aférou“.
Příběh však pokračuje. Toyota se s prodejní realitou popasovala statečně, a z dobrého auta, které měla k dispozici, udělala vynikající vůz na vrcholu třídy, s výborným motorem, jízdními vlastnostmi i výbavou. To je při cenovce 320 tisíc korun (nejlevnější 1.6 Valvematic ve výbavě Terra Cool) obdivuhodná kombinace. Kombinace, která by mohla fungovat i na českého zákazníka.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Nemám si na co stěžovat. V nižší střední třídě je prostornější snad už jenom Octavie, ale oproti ní stojí zase Auris rozumnější peníze. Mohlo by tam být teda víc odkládacích míst na drobnosti, a je pravda, že i ten kufr není největší.. ovšem ani nejmenší. A to auto je dost pohodlné. Celkově spokojenost.
|
![]() |
Jana: Musím pochoválit Toyotu za přehodnocení ceníku. Pamatuju si, že když se tady tohle auto testovalo před třema roky poprvé, stálo snad tři čtvrtě milionu – i když s lepším motorem a výbavou. Ale tahle konfigurace pro normálního člověka úplně stačí, a je méně než za polovinu. Ani spotřeba s tímhle benzínem není tak závratně vysoká, jak jsem se bála. Takže sečteno podtrženo, podle mě výhodná nabídka za 300 nebo 320 tisíc. Dávám známku 1-2 |
![]() |
Nikola: Uznávám, že teď Auris vypadá líp, než předtím. Ale žádný extra krasavec to pořád není. Fakt sedí spíš starším, uklidněnějším lidem. I když ta modrá metalíza je pro něj asi ta nejlepší barva, za ní bych možná dala i 2-. Dávám známku 3 |
![]() |
Tomáš: No tak rozhodně s tímhle auťákem nebudete trhat žádné rekordy, to nečekejte! Ale je mi sympatické, že se podvozek přitvrdil, a že to má aspoň trochu rozumně silný motor. I když ono ani těch 130 koní…. ale aspoň jde docela do otáček a docela dobře zní. A řazení je taky dost přesné. Takže na auto pro lidi, jako jsou mí rodiče, se s tím jede docela slušně, to je potřeba uznat. Dávám známku 2- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.33 VVT-i Terra Cool: 299.900,- Kč
Cena v provedení 1.6 Valvematic Terra Cool: 319.900,- Kč
Cena v provedení 1.6 Valvematic Luna: 359.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 14.400,- Kč
Celková cena: 374.300,- Kč
Všechny ceny včetně DPH
TOYOTA AURIS 1.6 VALVEMATIC Terra Cool | |
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 97 kW / 132 koní / 6400 ot/min |
Maximální točivý moment | 160 Nm / 4400 ot/min |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10 s |
Udávaná spotřeba město | 8.6 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5.5 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6.6 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6.8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1245 kg |
Délka / výška / šířka | 4245 / 1515 / 1760 mm |
Rozvor | 2600 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 350 / 777 litrů |