TEST OJETINY: Škoda Fabia 1.6 TDI byla vždy lákavá svojí úspornou motorizací, nikoli však už cenovkou. S dieselem o výkonu 55 kW jsme tentokrát podrobili testu její dvouletou ojetinu s nájezdem nevelkých 80 tisíc kilometrů. A ejhle, cena je rázem méně než poloviční. Přitom není nutno dělat mnoho kompromisů. Pokud koupíte dobře, může být auto ve výborné kondici
Škoda Fabia 1.6 TDI ve výkonové verzi 55 kW je v současnosti nejslabší nafťák, který se ve fabii nabízí. Cenovka je přitom dost vysoká – ve výbavě Ambition Plus vás v konfigurátoru škodovky dnes vyjde na 369 700 korun.
Ojetinu, kterou jsme tentokrát otestovali (a která nemá k novému vozu až tak daleko, jak jsme se přesvědčili), nabízí Autokomplex Menčík za 179 tisíc korun, tedy 147 934 bez DPH. Pokud si ji vezmete na úvěr, dá ŠkoFIN slevu 20 tisíc.
Prémiová ojetina
Náš testovaný kousek má věk dva a půl roku (uvedení do provozu 01/2012) a najeto poctivých 80 tisíc kilometrů. Bazarové fabie s údajnými osmdesáti tisíci by mohly závidět – tady se přesně pozná rozdíl, kde se kilometry stáčely, a kde ne. Stav auta je totiž téměř bezchybný. Interiér zeje novotou a zvenčí by kromě pár oděrek těžko kdo tipoval, že nejde o zánovní vůz.
Cena je přitom srovnatelná s bazarem, kde jsou veškeré jistoty podstatně nižší, než u autosalonu, který vůz pronajímal a stav auta si ohlídal, včetně pravidelného autorizovaného servisu. Pokud bychom chtěli sáhnout po starší fabii v téhle cenové kategorii, bylo by rozhodování rychlé.
Stará známá úsporná
Když odhlédneme od ceny, je to pořád stará známá Fabia 1.6 TDI, kterou jsme otestovali před čtyřmi roky. A to jak se všemi klady, tak i se zápory.
Předně je nutno připomenout, že Fabie není žádný závodník. Přestože i slabší šestnáctistovka TDI zvládne ostřejší zacházení a zrychlí z nuly na stovku za slušných 9,5 sekundy, hraje tahle fabie spíš na praktickou notu. Spotřeba u zajetého vozu si ještě trochu sedla oproti funglovce a tak jsme si vyzkoušeli, že motor umí být mimořádně úsporný – vůz jsme na dálnici nijak nešetřili a i přes nadlimitní rychlost a pětistupňový manuál se diesel držel v rozsahu 5,0 – 5,5 l/100 km, v kombinaci dálnice – město – okresky jsme se dostali dokonce na 4,5 litru.
Jen malé kompromisy
Jasně, není to dokonalé auto. Diesel je trochu hlučnější, než by bylo nutné, jízdní vlastnosti jsou střední a pokud chcete combi, v tomhle případě dostanete jen kratší hatchback. Také je fabie dost okoukaná, vždyť jezdí na našich silnicích už od roku 2007 a její nová generace má na trh dorazit už letos na podzim. A pokud jde o tohle konkrétní auto, ve výbavě Ambition Plus chybí třeba loketní opěrka a páčky otevírání dveří jsou v plastu, takže vypadají, že vám zůstanou v ruce. Neoriginální korejské rádio by sneslo popelnici.
Ale přes to všechno je to za 148 tisíc bez DPH dobrá volba. Především díky úspornému motoru a zachovalému stavu, který slibuje ještě dlouhou budoucnost – přitom za cenu ani ne poloviční oproti novému autu.
Text a foto: Martin Jedlička
Děkujeme společnosti Autokomplex Menčík za zapůjčení testovaného ojetého vozu.
Aktuální nabídku ojetých, ale nepříliš starých vozů v dobrém stavu najdete zde:http://www.skodaplus.cz/Dealer/118/autokomplex-mencik
PARAMETRY
Cena testovaného auta: 147 934 Kč bez DPH (179 000 Kč včetně DPH)
ŠKODA FABIA 1.6 TDI 2012 | |
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 55 kW / 75 koní při 4000 ot./min |
Maximální točivý moment | 195 Nm při 1500-2000 ot./min |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 166 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 14,1 s |
Udávaná spotřeba město | 5,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 3,6 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,2 l/100 km |
Spotřeba během testu | 4,5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1100 kg |
Délka / šířka / výška | 3988 / 1638 mm / 1499 mm |
Rozvor | 2462 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 300 / 1163 litrů |