TEST: Čest stát se první testovanou ojetinou připadla kompaktnímu MPV Ford Focus C-Max z roku 2004. A že do redakce přijel patřičně vyšnořen ve vrcholné výbavě Ghia, navíc poháněný nejsilnější naftovou jednotkou 2.0 TDCi s výkonem 100 kW, tedy 136 koní! Jak funguje po nájezdu přes 120 tisíc kilometrů, jsme zjišťovali během jednoho březnového týdne.
Vydáno: 18.3.2010
Možná vás trochu zaskočil název auta. Kompaktní MPV ale opravdu poprvé vyjelo na silnice pod jménem Ford Focus C-Max. Automobilka jednoduše využila úspěchů modelu Focus a připravila z něj rodinný vůz. Až teprve v roce 2007 se auto dočkalo svého současného označení, tedy jen Ford C-Max. My ale zkoušíme verzi 2004 zapůjčenou z autobazaru Auto ESA.
Když si Ford Focus C-Max prohlédnete, rozhodně ve vás nevyvolá explozi emocí. To také ani nebylo hlavním cílem designérů. Na druhou stranu ovšem malé MPV působí solidním dojmem, což zájemcům o takový vůz bohatě postačí. Design „předkinetického období“ Fordu byl prostě decentní, něco na způsob Volkswagenu.
A v decentním střihu pokračuje i interiér, nebýt nejvyšší výbavy Ghia a navíc kombinace tmavé palubní desky (dekorované nehezkou napodobeninou dřeva) a světlého čalounění. Na něm je dobře poznat počet najetých kilometrů, když se džíny cestujících postupně podepisovaly na jejich zabarvení.
Palubní deska ovšem vypadá úhledně a hlavně přehledně. Díky dobrému slícování ani po šesti letech nic nevrže, rušilo nás jen poskakování víka horního ukládacího prostoru. Vyvýšená řadící páka je dobře u ruky, volant má ideální velikost a přístroje jsou čitelné. Nechyběl nám palubní počítač, rádio s CD přehrávačem ani pohodlná dvouzónová klimatizace. Příjemná byla také automatická parkovací brzda. Ta se sama aktivuje po vypnutí motoru.
Sedadla jsou pohodlná a mají překvapivě dobré boční vedení. Místa je všude dostatek. Protože jde o kompaktní MPV, jsou ve druhé řadě tři plnohodnotné sedačky. Ty se dají posouvat tam a zpět, záleží jen na vašich preferencích v poměru: místo pro cestující – zavazadelník. Kufr má v základu 460 litrů, sklopením sedadel se dá rozšířit na 1620 litrů.
Nejsilnější diesel
V prvních letech nabízel Ford pod kapotu modelu Focus C-max čtyři pohonné jednotky (dvě vznětové, dvě zážehové). My jsme si vybrali nejsilnější naftovou 2.0 TDCi s výkonem 100 kW (136 koní) a maximem točivého momentu 320 Nm. Nájezd přes 120 tisíc kilometrů se nepodepsal na ochotě startovat, za studena na volnoběh kolísaly otáčky, což je častý jev. Po zahřátí je ale vše v naprostém pořádku. Jednotka táhla slušnou silou a neměla problémy ani při plném obsazení auta. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,6 sekundy musí stačit snad každému majiteli malého MPV, zvláště když ho potěší průměrná spotřeba. Palubní počítač nás informoval o konzumaci 6,5 litrů nafty na 100 km.
Ford Focus C-Max byl na rozdíl od většiny tehdejších Fordů měkčeji naladěn. Vysoký nájezd kilometrů se však u testovaného vozu podepsal na tlumičích, které byly značně vyboucháne. Nejde ale o nic, co by nezměnila malá investice do úpravy odpružení. Pozůstatkem spíše ženštějšího nastavení aute je řízení, které je sice příjemně strmé, na náš vkus však dost přeposilované. Naopak nás mile překvapila páka 6rychlostní manuální převodovky. Ta v kulise chodila velmi přesně. Škoda jen, že zpátečka nemá dobře zpracovanou pojistku.
A jak je na tom Ford Focus C-Max s bezpečnostní? V roce 2003 se mu podařilo absolvovat testy Euro NCAP s výsledkem čtyř hvězdiček z pěti, což je na tehdejší dobu vynikající výsledek. V hodnocení spolehlivosti TÜV report 2010 (stáří 5 let) se umístil na 19. místě spolu se Seatem Altea nebo BMW X3. Jako nejčastější závady se uvádí poruchy elektronické parkovací brzdy, kompresoru klimatizace, palivoměru a přílišné opotřebení setrvačníku. Pokud tedy narazíte na dobrý kousek, rozhodně vás nezklame svou prostorností ani výkonem.
Plusy: prostornost, silný motor, kvalita zpracování, spotřeba
Mínusy: velký nájezd, opotřebení světlého čalounění
Text a foto: Jan Markovič
Děkujeme společnosti Auto ESA za zapůjčení vozu k testování. Více informací a nabídku vozů najdete na www.autoesa.cz.
PARAMETRY
Cena testovaného vozu: 184 900 Kč
Rok výroby: 2004
Najeto: 123 757 km
FORD FOCUS C-MAX 2.0 TDCi Ghia (2004) | |
Objem motoru | 1998 ccm |
Maximální výkon | 100 kW (136 k) při 4000 ot/min |
Maximální točivý moment | 320 Nm při 2000 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,6 s. |
Spotřeba během testu | 6,5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1523 kg |
Délka / výška / šířka | 4333 mm / 1595 mm / 1825 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 460 l / 1620 l |