Čínská automobilka Geely v neděli podepsala v Göteborgu závaznou smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (asi 34 miliard Kč) je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Největší čínská soukromá automobilka převzetím Volva získává silnou základnu na evropském trhu, kde má v plánu expandovat.
Vydáno: 29.3.2010
Akvizice ztrátového Volva podtrhuje nástup Číny do pozice silného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Čína loni předstihla USA na místě největšího světového automobilového trhu a nyní se stále více zajímá o expanzi na západní trhy. Zatím však k tomu postrádá technologii, dobrou pověst a známé značky.
Geely v tiskovém sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i „značný provozní kapitál“ na další financování operací Volva. „Dnešek představuje milník v historii Geely,“ prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu.
Dodal, že Volvo Car zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku. Plánuje nicméně také vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300 tisíc vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je tolik, kolik nyní švédská automobilka vyrábí na celý vývoz.
Dvouleté námluvy
Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Pod jeho křídla patří i francouzský výrobce kamionů Renault či americký Mack. Na prodeji švédské součásti největší čínské soukromé automobilce se Ford v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních.
Prodej Volva umožní Fordu více se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí bývalé Ford Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.
Geely je největší čínskou soukromou automobilkou a nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě. V letošním roce by firma chtěla zahájit vývoz do západní Evropy.
Zdroj: iHNed.cz