TEST: Model SX4 zná už asi každý. Tím spíš, že malé SUV s pohonem všech kol jsme už řádně otestovali. Dnes ovšem bude řeč o trochu zvláštním voze. Původní SUV dostalo kufr, vše ostatní zůstalo zachováno. Vůz tak působí celkem nevyváženě, ale nenechte se oklamat. Zvláštní karoserie v sobě skrývá celou řadu pozitiv.
Vydáno: 17.12.2008
Musím říci, že vozy tohoto typu se mi příliš nelíbí. Jako na drtivé většině těchto odvozených sedanů, také na SX4 Sedanu je velmi znát, že se jedná o hatchback takříkajíc “s baťohem“. Původní verze působí velmi uceleně, což se o sedanu zdaleka říci nedá. Onen batoh je totiž až příliš velký a k vozu se zkrátka nehodí. Ovšem s tím toho mnoho nenaděláme, jsou trhy, kde zákazníci po sedanech prahnou.
SUV-sedan
I díky rozměrným pneumatikám může na fotografiích vypadat tento model jako běžný sedan, ale skutečnost je jiná. Jak už jsem předeslal, přední část zcela samozřejmě vychází z hatchbacku a tudíž je karoserie vyšší, čímž se dnešní testovaný sedan od těch ostatních výrazně liší.
Z kabiny ve stylu původního automobilu profitují cestující. První řada sedadel je na chlup stejná jako u čtyřkolky. Proto jen ve stručnosti. Vyšší světlost i posaz zpříjemňuje nastupování do vozu. Až se pohodlně usadíte za volantem, těžko budete věřit tomu, že nesedíte v nějakém MPV. Před vámi se totiž rozkládá velké přední okno. Výhled šikmo vpřed zlepšují trojúhelníková okénka u A-sloupků.
Přehledně a pohodlně
Jednoznačně musíme pochválit sedadla a jejich tvarování. Navíc stavba karoserie dovolila umístit sedák o nějaký ten centimetr výše a to je také příjemné. Pracoviště řidiče je nám už dobře známé a nelze mu mnoho vytknout. Kůží potažený a lehce sportovní volant padne pěkně do ruky. Klasický přístrojový štít je přehledný, stejně tak i středový panel.
Možná si vzpomínáte, že jsem ho po testu čtyřkolky chválil. Jen bych vás chtěl ujistit, že jsem ho chválil opodstatněně, protože v sedanu se mi opět velmi líbil. Jedinou výtku bych nakonec přeci jen směřoval k pracovišti řidiče. Volant stavitelný v obou směrech bych už pomalu považoval za samozřejmost. Bohužel v SX4 sedanu můžete manévrovat s volantem pouze výškově.
Praktický, ale jen trochu
Cestující ve druhé řadě naleznou vzhledem k dané kategorii nadprůměrné množství místa. Pro českého zákazníka velmi důležitá veličina, tedy objem kufru, hlásí hodnotu 515 litrů. To by mohlo kdejaké rodince stačit. Jenže vyšší světlost karoserie zvedla nakládací hranu skutečně vysoko. Navíc si k tomuto připočtěte menší vstupní otvor a jednoduché vzpěry, které drží víko zavazadelníku a dost výrazně zasahují do prostoru pro zavazadla.
Náznak praktičnosti v podobě sklopných zadních sedadel je jistě plus, ale jak říkávali s oblibou naši učitelé na školách, je to jedno malé a bezvýznamné plus, protože se sklápí opěradlo a se sedákem se nic neděje. Výsledkem je skutečně velký schod. Využitelnost sklopených sedadel je pro sedany klasicky omezena ještě malým otvorem mezi zavazadelníkem a kabinou. Stále je to ale lepší, než jedna malinká dírka pro přepravu lyží.
Jen pro starší?
Sečteno a podtrženo, interiér unikl bezmeznému řádění designérů a ve výsledku tak pro někoho může být skoro až nudný. Každopádně působí jako bytelný a hlavně je praktický. Navíc s dobrým přístupem, tedy kromě přístupu k zavazadlům.
Soudě podle reakcí lidí, kteří se během testu s vozem svezli, můžu říci, že zmíněné klady interiéru ocení zejména starší a dospělejší osoby. Znamená to tedy, že je Suzuki SX4 ve verzi sedan jen pro důchodce? To samozřejmě ne, protože tu máme jedna-šestku z dílny Suzuki.
Prosím točit!
O ní už tu také byla řeč, takže se omlouvám, budu se trochu opakovat. Benzinové motory Suzuki umí. Pokud toužíte po sedanu, tak právě motor 1.6 VVT je tím jediným, který si můžete do vozu dát. Ale nezoufejte, motor to je kvalitní.
Fakta hovoří o objemu 1586 ccm. Z této velikosti dostali v Suzuki 79 kW a to až daleko za hranicí pěti tisíc otáček. Ano, i tento motor má rád vysoké otáčky, na to jsme si ale už v případě Suzuki zvykli. Točivý moment vyvrcholí na hodnotě 4000 ot/min. V praxi je lehčí sedan ještě o něco živější než dříve testovaná čtyřkolka. A pokud chcete, umí za to pořádně vzít a v podstatě bez ustání a nějakého odmlouvání táhne od dvou až k šesti tisícům.
Při běžné a klidné jízdě je motor velmi tichý, prost nějakých vibrací a podobných neduhů. Ba co více, je také vcelku úsporný. Při testu jsme se pohybovali v okolí osmi litrů na sto kilometrů. To se může zdát jako hodně, ale nutno podotknout že test je prostě test, takže žádné servítky. Samozřejmě plynulou jízdou po silnicích nižších tříd se lze celkem bez problémů dostat i na hranici šesti litrů a naopak. Expresní jízda po dálnici žene díky většímu aerodynamickému odporu a vyšším otáčkám motoru spotřebu rychle nahoru.
Velmi příjemná jízda
Co mne překvapilo asi nejvíce, byly jízdní vlastnosti. Ty jsou až nečekaně příjemné a vyvážené. K pohodlí posádky kromě nastavení podvozku také přispívají pneumatiky s vysokým profilem. Nejen to, i v případě, že vám “chytnou saze“ zůstane sedan velmi klidný a umožní vám říznout zatáčku jaksepatří.
Také samotné řízení a pětistupňová převodovka si zaslouží pochvalu. Nejedná se o to nejlepší v segmentu, ale nebuďme hnidopiši, žádný dramatický nedostatek jsme v našem případě na voze nenašli.
Omezený výběr
Suzuki zřejmě počítá s tím, že tento model u nás nebude trhat rekordy v počtu prodaných kusů. Nabídka výbav je tak vcelku omezená. Tedy v podstatě si mnoho vybírat nemůžete. V ceníku najdete pouze jednu motorizaci a jednu výbavu. Základní verze tak stojí 369 900 Kč. To by se mohlo kdekomu zdát příliš, ale musím říci, že tomuto vozu nechybí vůbec nic.
Tak třeba kromě řady airbagů a bezpečnostních asistentů mohou majitelé využívat klimatizaci, cd/mp3 rádio, kola z lehkých slitin, palubní počítač a tak dále. Zkrátka je toho za daný obnos dost a dost. Proč je tedy tento vůz vidět na ulicích tak málo?
Podivný, ale nakonec sympatický
Odpověď je celkem jednoduchá. Zřejmě to všechno způsobil jeho podivný vzhled. V našich končinách by bylo jednoznačně lepší, kdyby namísto odvozeného sedanu přišlo menší odvozené kombi. Jo, to by pak chalupáři měli zase o čem přemýšlet.
Každopádně i přes skepsi, se kterou jsem vůz přebíral, musím říci, že tento automobil není vůbec špatný. Skoro bych až řekl, že v některých ohledech svoji konkurenci převyšuje.
Pokud vám nevadí, že soused s přerostlým SUV na vás bude dělat dlouhý nos, můžu vám SX4 sedan s klidným svědomím doporučit. Ano, vůz vypadá podivně, ale až budete onoho souseda míjet, může vás hřát pocit, že za rozumný finanční obnos jste na rozdíl od něj získali uvnitř velmi sympatické vozidlo bez nutnosti tučných příplatků za kdejakou zbytečnost.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Suzuki SX4 Sedan je zajímavý vůz. Ovšem pro rodinu se tato karoserie moc nehodí. Já osobně bych zde označení rodinný automobil nepoužil. Na druhou stranu nelze přehlédnout velký objem zavazadelníku a velmi slušnou nabídku prostoru v interiéru. O tomto modelu jsem do dnešního testu vůbec nevěděl. I přes jeho kladné vlastnosti bych si ho nekoupil. Dávám známku 2- |
![]() |
Jana: Můj názor je naprosto jasný. Je to normální auto pro normální lidi a to se mi na něm líbí. Žádné přehnané designérské kreace ani výstřednosti. Navíc při pohledu do ceníku neupadnete pod stůl. Chválím bohatou bezpečnostní výbavu a rozumnou spotřebu. Dávám známku 1 |
![]() |
Nikola: Musím říci, že označení karoserie jako nevyvážená je nedostatečné. Nechápu, proč se takovéto kreace vůbec dělají, když je na první pohled znát, že se jedná o dodatečné úpravy, které se k vozu nehodí a navíc se ani moc nepovedli. Interiér je lepší, ale nemuselo by zde být tolik toho plastu. Dávám známku 4 |
![]() |
Tomáš: Jízda je jednoznačně lepší než u standardní SX4, ale to je vcelku logické. Tento motor se mi líbí, i když bych si dokázal představit více koní i newtonmetrů. Musím ale uznat, že jsem si za volantem tohoto vozu celkem užil. Škoda jen těch zadních partií, vypadá to opravdu hodně divně. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení GLX Sedan: 369 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 11 000 Kč
Celková cena: 380 900 Kč
Výbava: Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ESP + TCS, ABS s EBD, textilní čalounění sedadel, zadní sedadla dělená v poměru 60:40, tónovaná skla, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, střešní ližiny, rezervní kolo, rádio s CD přehrávačem (+MP3), ovládání rádia na volantu, startování motoru bez klíčku v zapalování, elektrické ovládání všech oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení,automatická klimatizace, informační displej, palubní počítač, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, mlhovky.
Doplňková výbava: Metalický lak (11 000 Kč)
Suzuki SX4 GLX Sedan |
|
Objem motoru | 1586 ccm |
Maximální výkon | 79 kW (100 k) / 5600 ot / min |
Maximální točivý moment | 145 Nm / 4000 ot / min |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,7 s |
Udávaná spotřeba město | 8,5 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 5,8 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,8 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 8,0 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1190 kg |
Délka / výška / šířka | 4490 mm / 1545 mm / 1730 mm |
Rozvor | 2500 mm |
Zavazadelník |
515 l |