TEST: Před pěti lety, v době svého příchodu na svět, oslnil Suzuki Swift veřejnost atraktivním hravým vzhledem a byl dokonce přirovnávám k britskému Mini. I dnes Swift patří mezi hezčí zástupce své kategorie a líbí se nejen mladým lidem, kterým byl od počátku podsouván. Testovaný kousek v zářivě červené barvě oslovil nejen nás, ale i ženské spolupracovnice redakce.
Vydáno: 24.7.2009
Suzuki Swift je na světě už od roku 2004, přesto na důchod pomýšlet nemusí. Svým atraktivním vzhledem oslovuje nejen mladou generaci (které je zřejmě primárně určen), ale i řidiče středního věku a seniory.
Větší než se zdá
Tvarově jednoduchý ale elegantní interiér poněkud sráží kvalita použitých materiálů. I kdybychom překousli výhradní použití tvrdých plastů, nemůžeme odpustit jejich občasné zavrzání a laciný dojem, kterým působí. Pokud se ale přeneseme přes tyto námitky, musíme s poklonou konstatovat, že na ploše malého auta se sedí pohodlně a vnitřní prostor je na vrcholu třídy – tedy vpředu.
Stejné pocity nemusí mít cestující na zadních sedadlech, pokud dosahují alespoň nadprůměrné výšky. Figurant s výškou 188 centimetrů si stěžoval na nedostatek místa v oblasti kolenou i ramen. Jestliže se ale chystáte vozit děti nebo dospělé průměrného vzrůstu, problémy s prostorem byste mít neměli.
Důležitá položka pro mnohé motoristy je objem zavazadlového prostoru. Pokud jde o kufr, zde není Swift s objemem 201 litrů v základním rozložení tím nejsilnějším hráčem ve své kategorii, potřebné tašky s nákupy se sem ale vejdou. A pokud by to nestačilo, sklopené (resp. zvednuté) zadní sedačky dovolí odvézt 494 litrů nákladu.
Nejslabší postačí
Swift se v České republice vůbec nenabízí s naftovým motorem, který v podstatě ani není třeba. Pořizovací cena by byla příliš vysoká a úspora na spotřebě by oproti malým benzinovým motorům nebyla tak zásadní.
Před redakci ZaVolantem.cz dorazil Swift se základním motorem o objemu 1,3 litru (silnější verze jsou pak 1.5 VVT a 1.6 VVT). Benzinový čtyřválec poskytuje výkon 94 koní (68 kW) při 5800 ot./min a jeho maximální točivý moment dosahuje hodnoty 116 Nm při 4200 ot./min.
Jako správný výrobce japonských motocyklů dodalo i Suzuki motor, který se rád vidí ve vyšších otáčkách. Motor se nechá vytáčet skoro až k sedmi tisícům, tak vysoko to ale příliš k ničemu nevede – nejlepší výkonnostní projev dostanete kolem čtyř až pěti tisíc otáček, budete ale muset překousnout vyšší hlučnost motoru přenesenou i do kabiny. Naopak v nízkých otáčkách je malý motor kultivovanější a zároveň línější. Stovku zdolá Swift 1.3 za 11 sekund, zrychlovat bude maximálně na 175 km/h.
Vzhledem k tomu, že se jedná o nejslabší ze tří motorizací, jsme byli s jejím výkonem spokojeni – motor pro provoz malého auta stačí a pokud nepotřebujete za volantem sportovat, plně vás uspokojí (pokud ano, pak si kupte raději verzi Sport). Rozumná je i spotřeba vozu, která se během našeho testu pohybovala kolem sedmi litrů na sto kilometrů a kdybychom méně brázdili město, zřejmě by bez problémů spadla i pod 6,5 l/100 km.
Co všechno a za kolik
V poměrně bohaté výbavě GLX nabízí Swift řadu užitečných věcí. Například bezpečnost hlídá osm airbagů a ABS s EBD a přispějí ji i přední mlhové světlomety. O komfort posádky se dále stará klimatizace, rádio s CD/MP3 přehrávačem a ovládáním na volantu nebo vyhřívané přední sedačky. Potěší i hliníkové disky kol, dálkové centrální zamykání a startování motoru bez klíčku zapalování, které je v této cenové kategorii nevídaným luxusem.
Byť větší část zákazníků sáhne raději po levnějších a chudších výbavách (základní cenovka Swiftu začíná na částce 214.900 korun), ani s výbavou vyšší neruinuje vůz rodinné rozpočty – Suzuki Swift 1.3 GLX se vejde pod 300 tisíc (294.900 korun).
Když jsme hodnotili motor, konstatovali jsme, že základní jednotka 1.3 pro běžnou jízdu postačí – můžeme ji tedy s klidným svědomím doporučit. U výbavy to tak jednoduché není – chápeme totiž, že ne každý potřebuje bezklíčové startování, a nebudeme tedy tvrdit, že GLX je nejlepší z nabízených výbav.
Právě proto Suzuki koneckonců nabízí pro Swift (na japonskou automobilku) tak široký výběr výbav. Volba je na vás.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Narozdíl od zbytku rodiny mne Swift nějak neoslovil. Slušný prostor vepředu a docela pohodlné sezení za volantem mi nestačí k tomu, abych hodnotil dobrou známkou. Naopak negativ jsem tu našel víc: místa na zadních sedačkách nejsou nějak úchvatná (co do prostoru) a malý kufr se ani sklopením zadních sedaček nedostane na nějaké slušné číslo. Pro to já bych tedy palec nezvedl. Dávám známku 4 |
![]() |
Jana: Tak něco takového bych si nechala líbit. Swift je nejen hezký a roztomilý, ale také nabízí osm airbagů a ABS s EBD a mlhovky. V něčem takovém bych se nebála svézt svou rodinu a ani se s tím ukázat před kosmetickým salonem. A teď to nejlepší: ono to ani není tak drahé! S cenou pod 300 tisíc a podle výbavy i klidně pod čtvrt milionem se už o tomhle autě dá uvažovat. Dávám známku 1 |
![]() |
Nikola: Docela se mi ten Svišť líbí, a to nejen proto, že má krásný červený lak, který by mi ladil k mnoha kostýmkům – on je docela hezký i pro své kulaté tvary plné oblouků. Jediné co mne zklamalo byl interiér, který – i přes červeně lemované koberečky – působil dost lacině a vrzavě. Jinak by to bylo stylové autíčko za super cenu. Dávám známku 2- |
![]() |
Tomáš: Překvapivě se mi Suzuki Swift docela líbil. Jasně že bych se radši projel Swiftem Sport s motorem 1.6 VVT, ale i se základní jedna-trojkou jsem se nenudil. To auto má komunikativní volant, dobrý podvozek a slušné řazení. Takže jediné, co mě trochu mrzelo, byl motor, který je přecijen nejslabší z nabídky – ale zas na druhou stranu – na základ to bylo slušné.
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení GA: 214.900,- Kč
Celková cena v provedení 1.3 GLX: 294.900,- Kč
SUZUKI SWIFT 1.3 GLX |
|
Objem motoru | 1328 ccm |
Maximální výkon | 68 kW / 94 koní (5800 ot./min) |
Maximální točivý moment | 116 Nm (4200 ot./min) |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,0 s |
Udávaná spotřeba město | 7,4 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,8 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,9 l/100 km |
Provozní hmotnost | 980 – 1050 kg |
Délka / výška / šířka | 3760 / 1500 / 1690 mm |
Rozvor | 2380 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 201 / 494 litrů |