Suzuki Swift 1.3: sázka na jistotu

TEST: Před pěti lety, v době svého příchodu na svět, oslnil Suzuki Swift veřejnost atraktivním hravým vzhledem a byl dokonce přirovnávám k britskému Mini. I dnes Swift patří mezi hezčí zástupce své kategorie a líbí se nejen mladým lidem, kterým byl od počátku podsouván. Testovaný kousek v zářivě červené barvě oslovil nejen nás, ale i ženské spolupracovnice redakce.


Vydáno: 24.7.2009

Suzuki Swift je na světě už od roku 2004, přesto na důchod pomýšlet nemusí. Svým atraktivním vzhledem oslovuje nejen mladou generaci (které je zřejmě primárně určen), ale i řidiče středního věku a seniory.

Větší než se zdá

Tvarově jednoduchý ale elegantní interiér poněkud sráží kvalita použitých materiálů. I kdybychom překousli výhradní použití tvrdých plastů, nemůžeme odpustit jejich občasné zavrzání a laciný dojem, kterým působí. Pokud se ale přeneseme přes tyto námitky, musíme s poklonou konstatovat, že na ploše malého auta se sedí pohodlně a vnitřní prostor je na vrcholu třídy – tedy vpředu.

Stejné pocity nemusí mít cestující na zadních sedadlech, pokud dosahují alespoň nadprůměrné výšky. Figurant s výškou 188 centimetrů si stěžoval na nedostatek místa v oblasti kolenou i ramen. Jestliže se ale chystáte vozit děti nebo dospělé průměrného vzrůstu, problémy s prostorem byste mít neměli.

Důležitá položka pro mnohé motoristy je objem zavazadlového prostoru. Pokud jde o kufr, zde není Swift s objemem 201 litrů v základním rozložení tím nejsilnějším hráčem ve své kategorii, potřebné tašky s nákupy se sem ale vejdou. A pokud by to nestačilo, sklopené (resp. zvednuté) zadní sedačky dovolí odvézt 494 litrů nákladu.

Nejslabší postačí

Swift se v České republice vůbec nenabízí s naftovým motorem, který v podstatě ani není třeba. Pořizovací cena by byla příliš vysoká a úspora na spotřebě by oproti malým benzinovým motorům nebyla tak zásadní.

Před redakci ZaVolantem.cz dorazil Swift se základním motorem o objemu 1,3 litru (silnější verze jsou pak 1.5 VVT a 1.6 VVT). Benzinový čtyřválec poskytuje výkon 94 koní (68 kW) při 5800 ot./min a jeho maximální točivý moment dosahuje hodnoty 116 Nm při 4200 ot./min.

Jako správný výrobce japonských motocyklů dodalo i Suzuki motor, který se rád vidí ve vyšších otáčkách. Motor se nechá vytáčet skoro až k sedmi tisícům, tak vysoko to ale příliš k ničemu nevede – nejlepší výkonnostní projev dostanete kolem čtyř až pěti tisíc otáček, budete ale muset překousnout vyšší hlučnost motoru přenesenou i do kabiny. Naopak v nízkých otáčkách je malý motor kultivovanější a zároveň línější. Stovku zdolá Swift 1.3 za 11 sekund, zrychlovat bude maximálně na 175 km/h.

Vzhledem k tomu, že se jedná o nejslabší ze tří motorizací, jsme byli s jejím výkonem spokojeni – motor pro provoz malého auta stačí a pokud nepotřebujete za volantem sportovat, plně vás uspokojí (pokud ano, pak si kupte raději verzi Sport). Rozumná je i spotřeba vozu, která se během našeho testu pohybovala kolem sedmi litrů na sto kilometrů a kdybychom méně brázdili město, zřejmě by bez problémů spadla i pod 6,5 l/100 km.

Co všechno a za kolik

V poměrně bohaté výbavě GLX nabízí Swift řadu užitečných věcí. Například bezpečnost hlídá osm airbagů a ABS s EBD a přispějí ji i přední mlhové světlomety. O komfort posádky se dále stará klimatizace, rádio s CD/MP3 přehrávačem a ovládáním na volantu nebo vyhřívané přední sedačky. Potěší i hliníkové disky kol, dálkové centrální zamykání a startování motoru bez klíčku zapalování, které je v této cenové kategorii nevídaným luxusem.

Byť větší část zákazníků sáhne raději po levnějších a chudších výbavách (základní cenovka Swiftu začíná na částce 214.900 korun), ani s výbavou vyšší neruinuje vůz rodinné rozpočty – Suzuki Swift 1.3 GLX se vejde pod 300 tisíc (294.900 korun).

Když jsme hodnotili motor, konstatovali jsme, že základní jednotka 1.3 pro běžnou jízdu postačí – můžeme ji tedy s klidným svědomím doporučit. U výbavy to tak jednoduché není – chápeme totiž, že ne každý potřebuje bezklíčové startování, a nebudeme tedy tvrdit, že GLX je nejlepší z nabízených výbav.

Právě proto Suzuki koneckonců nabízí pro Swift (na japonskou automobilku) tak široký výběr výbav. Volba je na vás.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Narozdíl od zbytku rodiny mne Swift nějak neoslovil. Slušný prostor vepředu a docela pohodlné sezení za volantem mi nestačí k tomu, abych hodnotil dobrou známkou. Naopak negativ jsem tu našel víc: místa na zadních sedačkách nejsou nějak úchvatná (co do prostoru) a malý kufr se ani sklopením zadních sedaček nedostane na nějaké slušné číslo. Pro to já bych tedy palec nezvedl.
Dávám známku 4
Jana Jana: Tak něco takového bych si nechala líbit. Swift je nejen hezký a roztomilý, ale také nabízí osm airbagů a ABS s EBD a mlhovky. V něčem takovém bych se nebála svézt svou rodinu a ani se s tím ukázat před kosmetickým salonem. A teď to nejlepší: ono to ani není tak drahé! S cenou pod 300 tisíc a podle výbavy i klidně pod čtvrt milionem se už o tomhle autě dá uvažovat.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Docela se mi ten Svišť líbí, a to nejen proto, že má krásný červený lak, který by mi ladil k mnoha kostýmkům – on je docela hezký i pro své kulaté tvary plné oblouků. Jediné co mne zklamalo byl interiér, který – i přes červeně lemované koberečky – působil dost lacině a vrzavě. Jinak by to bylo stylové autíčko za super cenu.
Dávám známku 2-
Tomáš

Tomáš: Překvapivě se mi Suzuki Swift docela líbil. Jasně že bych se radši projel Swiftem Sport s motorem 1.6 VVT, ale i se základní jedna-trojkou jsem se nenudil. To auto má komunikativní volant, dobrý podvozek a slušné řazení. Takže jediné, co mě trochu mrzelo, byl motor, který je přecijen nejslabší z nabídky – ale zas na druhou stranu – na základ to bylo slušné.
Dávám známku 2-

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení GA: 214.900,- Kč

Celková cena v provedení 1.3 GLX: 294.900,- Kč

Výbava

Bezpečnost

Dva přední velkoobjemové airbagy

Boční airbagy

Hlavové airbagy přední, zadní

ABS + EBD

Boční výztuhy dveří

Bezpečnostní pedálová skupina

Programově deformovatelný sloupek řízení

Bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači

ISO systém uchycení dětské sedačky

Bezpečnostní zámky dveří

Imobilizér
Exteriér

Pětistupňová manuální převodovka

Přední mlhové světlomety

Dvourychlostní stěrače s cyklovačem

Zadní stěrač s ostřikovačem

Tónovaná skla (zelená)

Elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka

Zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu

Disky kol hliníkové 

Pneumatiky185/60 R15
Interiér a komfort

Posilovač řízení

Klimatizace

Centrální zamykání s dálkovým ovladačem

Elektrické ovládání oken přední

Startování motoru bez klíčku zapalování                    

Vyhřívané sedačky přední                    

Anténa                   

Rádio s CD přehrávačem, ovládání na volantu + MP3                    

6 reproduktorů                    

Výškově nastavitelný volant                    

Výškově nastavitelná sedačka řidiče                    

Textilní čalounění sedadel                   

Sklopné zadní sedačky                   

Dělené zadní sedačky                    

Pylový filtr                    

Schránka ve středové konzoli                   

Schránka pod sedačkou spolujezdce                    

Osvětlení zavazadlového prostoru                    

Držáky nápojů 2 vpředu / 1 vzadu                   

Zrcátka ve slunečních clonách                    
Přístrojová deska

Otáčkoměr

Informační display (čas/teplota/spotřeba

Akustické upozornění zapnutí světlometů

Kontrolka otevřených dveří

Kontrolka nouzové zásoby paliva

Akustické upozornění zapnutí bezpeč. pásů

SUZUKI SWIFT 1.3 GLX
Objem motoru 1328 ccm
Maximální výkon 68 kW / 94 koní (5800 ot./min)
Maximální točivý moment 116 Nm (4200 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s
Udávaná spotřeba město 7,4 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
Spotřeba během testu 6,9 l/100 km
Provozní hmotnost 980 – 1050 kg
Délka / výška / šířka 3760 / 1500 / 1690 mm
Rozvor 2380 mm
Zavazadelník / po sklopení 201 / 494 litrů

 

Galerie