TEST: Městský prcek Smart Fortwo se na našem trhu ohřívá už nějaký ten pátek. Konkurence mu roste jen pomalu a tak nejenže dodnes setrvává na čelní pozici městských miniaut, dokonce si stále drží status jejich symbolu. Jak se s ním ale jezdí v přecpané Praze?
Vydáno: 6.4.2012
Test byl připraven ve spolupráci s časopisem CityBee.
Když poprvé usednete do Smartu, překvapí vás. Je ještě menší, než se vám zdálo. Koncept vozu dlouhého necelých 2,7 metru je ale velmi chytrý – kde běžně zaparkuje jedno auto, tam se Smarty vejdou dva. Přitom nabízí dostatečný komfort i pro každodenní cestování a na palubě je dost místa i pro větší postavy. Slušné materiály v interiéru jsou u značky podřízené Mercedesu samozřejmostí a řada inovativních prvků též. Ocenili bychom však alespoň nastavitelný volant.
Život se Smartem je zajímavým zážitkem. První dobrou zprávou je, že s malým Smartem se opravdu výborně parkuje. Vyzkoušeno v praxi v ulicích Prahy: mezi auty standardních velikostí mnohokrát narazíte na díru, do níž s ním skvěle vklouznete, i když s běžně velkým autem byste si vylámali zuby. Výjimkou není ani parking „naštorc“, kolmo k ostatním autům. Minimální délka to dovoluje. Při manévrování v rušných ulicích také oceníte slušný výhled přes A-sloupky a malý poloměr otáčení.
Druhou příznivou informací je, že tímto městským miniaturním kupé skutečně něco odvezete. Zavazadlový prostor u druhé generace je díky prodloužení o 15 centimetrů konečně použitelný, a protože si Smart nehraje na symbolická zadní sedadla, nabízí zavazadlový prostor slušný objem 220 litrů. Navíc je možné sklopit sedadlo spolujezdce a vytvořit tak rovnou plochu pro transport delších předmětů.
Podlaha kufru se kvůli poloze motoru, který leží přímo pod ním, sice trochu zahřívá, našemu redakčnímu psu Wolfovi to ale nijak nevadilo. Kromě tohoto přerostlého vlčáka jsme do zavazadlového prostoru nacpali například 160 cm dlouhé lyže, dva standardní golfové bagy, kompletní hokejovou výstroj nebo klasický bicykl, u něhož stačilo odmontovat přední kolo.
|
|
Motor se skutečně skrývá nad zadní nápravou, a žene zadní kola. Benzinový tříválec se nabízí ve čtyřech výkonových verzích v rozptylu 61 až 102 koní, my jsme se projeli s druhým nejsilnějším o výkonu 84 koní a konstatujeme, že je silný víc, než dost – alespoň na městské mini. S autem hýbe s výbornou dynamikou i odpichem od semaforů, o nedostatek síly se při kličkování na stojící magistrále bát nemusíte.
Zásadní výtky máme ale k robotizované převodovce. Funguje sice podobně, jako klasický automat, a dokonce nabízí řazení pádly pod volantem, ale každou změnu rychlostního stupně vám dá znát mocným škubnutím. Je pochopitelné, že minimalizace jejich rozměrů si někde musela vybrat svoji daň, ale podobný projev je u běžných automatů nevídaný. Kvaltů nabízí pět, což pro městské auto s maximálkou na 140 km/h stačí.
Naladění podvozku je neobyčejně tvrdé, přinejmenším alespoň na městské miniauto, a pravidelná jízda po kostkách v nejužším centru Prahy vám možná zkrátí intervaly mezi návštěvami vašeho chiropraktika. Pro přijatelné jízdní vlastnosti je ale vysoká tuhost pružin nutností, a na asfaltu vám naopak nabídne slušnou jistotu v ovládání auta. Podvozek ve spolupráci s ESP odvádí důstojnou práci a dovoluje řidiči i poměrně ostrou jízdu. Na časté výlety mimo město ale raději zapomeňte, kvůli krátkému rozvoru a šířce poskakuje Smart po rozbitých okreskách opravdu nepříjemně a na dálnici budete cítit zákeřný boční vítr i protijedoucí kamiony víc než kde jinde.
Co vás asi překvapí, je spotřeba. V hustém městském provozu se sotva kdy dostanete pod pět litrů na sto kilometrů, a když jsme chtěli jezdit hodně rychle, byli jsme schopni dosáhnout i hodnot o tři litry vyšších. To nám jako příliš chvályhodné nepřipadalo. Přesto – mnoho aut s pětilitrovou spotřebou ve městě už dnes stejně nenajdete.
Smart Fortwo ani za dlouhé roky na našich silnicích neztratil svůj šarm. Přitom není ani tak drahý, jak by se mohlo na první pohled u „prémiového“ miniauta zdát: pořídíte ho už za 250 tisíc, ve vyšší výbavě Passion s testovaným motorem vyjde na 330 tisíc.
Jistěže za stejné peníze koupíte i o dva metry větší auta. Ale miniaturní rozměry auta jsou v tomto případě principem, nikoli negativem. Když si ho koupíte, nečekáte rozměry SUV a komfort limuzíny. Čekáte dostatečnou užitnou hodnotu v miniaturním balení. A tu vám Smart dá.
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
Test byl připraven ve spolupráci s časopisem CityBee.
PARAMETRY
Základní cena Smart Fortwo: 251.000,- Kč
Cena Smart Fortwo 1.0i 62 kW Pulse: 314.500,- Kč
Smart Fortwo Coupé 1.0i 62 kW
|
|
Objem motoru
|
999 ccm
|
Maximální výkon
|
62 kW (84 koní) při 5250 ot/min
|
Maximální točivý moment
|
120 Nm při 2000 – 4750 ot/min
|
Převodovka
|
pětistupňová automatizovaná
|
Maximální rychlost
|
145 km/h
|
Zrychlení z 0 na 100 km/h
|
10,7 s
|
Udávaná spotřeba město / mimo město / kombinovaná
|
6,2 / 4,0 / 4,9 l/100 km
|
Provozní hmotnost
|
770 kg
|
Délka / výška / šířka
|
2695 mm / 1565 mm / 1559 mm
|
Rozvor
|
1867 mm
|
Zavazadelník / po sklopení
|
220 l / 340 litrů
|