TEST: První české SUV se povedlo, je to komfortní rodinné auto a pokořitel terénu. Podobné senzační titulky dodnes vídáme v médiích. Pojďme se ale na poslední modelovou řadu tuzemské automobilky Škoda podívat trochu střízlivěji. A to hned v její nejsilnější benzinové verzi s pohonem všech kol. Je Yeti opravdu tak dobrý?
Vydáno: 28.10.2009
Škodu Yeti jsme viděli poprvé v Ženevě v roce 2005, tenkrát ještě jako koncept. O čtyři roky později vyjel sériový Yeti na silnici a vlastně se příliš nezměnil. Což bylo dost překvapivé zjištění pro jeho odvážné tvary.
Nejnovější Škodovka si v dnešním unifikovaném světě zachovává svébytnou tvář. Jednoznačným odlišovacím prvkem je hravá maska s dominantními kruhovými mlhovkami, které ukousávají část denních světel. Prostředku chromované masky chladiče vévodí tradičně výrazné logo automobilky. Díky své přední masce a zakulaceným hranatým tvarům působí Yeti jako zvětšená dětská hračka. A to myslíme v dobrém.
Z profilu je patrná prakticky vodorovná linie oken i střechy, v obrovských podbězích se ztrácejí i jinak docela velká sedmnáctipalcová kola. Nejproblematičtější část vozu je potom zadek, jehož krabicovitý vzhled i hranaté linky koncových světel zabíjí jinak kompaktní celek. Svůj názor na vzhled vám ale nebudeme vnucovat, pod článkem naleznete krásnou fotogalerii.
První české SUV!
Yetiho nejviditelnějším konkurentem je koncernový kolega Volkswagen Tiguan. Mladoboleslavská novinka ale není přímo na jeho úrovni, nýbrž o píď níž: je o 204 mm kratší a o 16 mm užší a s technikou z Octavie stojí na rozvoru o délce 2578 mm. Což se ale na první pohled příliš nezdá, neboť mohutný vzhled a menší převisy celkovému dojmu prospívají.
Za volant jsme usedli plni očekávání. První dojem: vysoká Škoda Octavia. Nebylo nic nečekaného, že budeme sedět výš, přeci jen jsme měli před sebou SUV, a i když je malé, stále je vysoké 170 centimetrů. Výška má několik výhod, pohodlněji se díky ní nastupuje a vystupuje a zlepšil se i výhled, který kazí jen široké A-sloupky.
Přístrojová deska je zcela nová, byť se podobá té z modelu Octavia a jednotlivé ovládací prvky jsou dobře známé také především z ní. Stejně jako u sesterského modelu nižší střední třídy je vyřešena i ergonomie ovladačů a odkládací prostory, takže jsme si nemuseli zvykat na nic výrazně nového. A stejně jako u Octavie můžeme i zde chválit hodnotné materiály a precizní zpracování. Potěšit mohou drobnosti, jako schránka na brýle na stropě či upevňovací gumičky v kapsách dveří (inspirace u Fabie).
Menší i větší
Dojmy z týdenního testování ukázaly, že pro čtyři dospělé osoby není v zásadě problém se pohodlně přepravovat a tedy že se Yeti dá použít i jako rodinné auto. Přesto je tady několik drobných ale: stejně jako při prvním testu většího Superbu jsme se neubránili pocitu, že široký středový tunel mírně překáží řidičovu pravému kolenu. Větší by mohl být i rozsah nastavení volantu jak v axiální, tak radiální ose. Pocitově nám kabina na předních sedačkách připadá méně prostorná, než v sesterské Octavii, ale samozřejmě je daleko rozměrnější, než v malé Fabii.
Na druhou stranu Yeti poskytuje mnoho prostoru na výšku, a to díky vysoké konstrukci a rovné střeše. Pohodlné přední sedačky by nás bez problémů svezli celou Evropou, nemají ale nijak výrazné boční vedení, což nás ve spojení se silnějším motorem trošku mrzí. Velmi dobře se budou cítit cestující na zadních sedačkách, které poskytují docela velkorysou porci prostoru (pokud zrovna nejsou posunuty dopředu kvůli většímu nákladu) pro všechny, jejichž pozadí nedosahuje rozměrů členů naší redakce. To může být jediným zdrojem nepohodlí, neboť jde o tři jednotlivé sedačky. Prostoru nad hlavou je zde požehnaně právě díky rovné střeše.
Ale nejenom prostor pro lidské osoby potěší případného zájemce. Yeti totiž po vzoru menšího (a vzhledem trochu podobného) Roomsteru nabízí poměrně široké možnosti manipulace se zadními sedačkami. Díky systému VarioFlex, který pochází právě z Roomsteru, je možné sklopit každé ze tří jednotlivých sedadel, posouvat jimi podélně (při vyndaném prostředním dokonce i příčně), sklopit je naležato nebo je úplně vyndat ven. To řečí čísel znamená prostor od 405 po 1760 litrů, což je ve většině případů až dost. Při sklopených zadních sedačkách bychom si troufli převážet i dvě jízdní kola.
Srdce sněžného muže
Testovaný Yeti byl poháněný benzinovým motorem 1.8 TSI. Turbem přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva je pod kapotou Yetiho nejsilnějším zážehovým motorem a s výkonem 160 koní (118 kW) je to tahoun slušný. Nejvyšší točivý moment 250 Nm nabízí v širokém pásmu otáček 1500-4500 ot./min a v praxi se mu nejvíce líbí někde mezi třemi a pěti tisíci otáček.
Zatímco v Octavii i Superbu plní tato pohonná jednotka úlohu univerzálního sprintera, tak u testovaného Yetiho je i přes skvělé papírové parametry přecijen znatelně línější. Naštěstí stále poskytuje dosti svižnou jízdu, při níž dokáže z nuly na sto kilometrů v hodině vystřelit za 8,4 sekundy a zrychlovat až na 200 km/h. Motor je přitom tichý a to i v provozu na dálnici.
Díky standardní šestistupňové převodovce není nijak alarmující ani spotřeba, která se při kombinovaném ježdění pohybovala mezi 8-9 l/100 km. Ovšem ve městě jsme se bez problémů pohybovali přes deset litrů a výjimkou nebyly ani hodnoty přes 12 l/100 km, což už je docela hodně.
V náklonu
Zatím jsme na adresu vysoké konstrukce jen pěli chválu. Vyšší stavba se ale projevuje i negativně. Konkrétně méně jistým podvozkem, než u Yetiho „nízkých“ sourozenců Octavie a Superbu. Nikdo samozřejmě nečekal, že bude držet v zatáčkách jako přibitý i za deště, ale my jsme si to museli vyzkoušet právě v ostřejší jízdě a výsledkem bylo poměrně nestabilní chování podvozku. Zarmoutilo nás to především proto, že víme, že se Superbem 4×4 jsme si mohli dovolit daleko víc. Na vině je bezpochyby Yetiho vyšší těžiště i menší rozměry na délku i na šířku. Naštěstí, pokud se nechystáte závodit v dešti, nemusí vás to trápit, a za sucha se na limity podvozku budete dostávat docela obtížně.
Trvalý pohon všech čtyř kol se samočinným elektronickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravy obstarává vícelamelová kapalinová spojka Haldex. Její čtvrtá generace zajišťuje připojení zadních kol ve chvílích, kdy je to potřeba, což nutně neznamená, že vždy čeká ale na prokluz. Takže s pohonem všech kol jezdí Yeti častěji, než by se dalo čekat.
Turista nebo horolezec?
Je Yeti opravdovým SUV, nebo jen přetvařujícím se all-roadem? Samozřejmě – jakékoli srovnání s Fabií Scout nebo Roomsterem Scout by bylo výsměchem Yetimu, nás ale zajímalo, jestli je na tom lépe než Octavia Scout 4×4, s níž sdílí část techniky i světlou výšku 18 centimetrů. Naše první nesmělé krůčky v lehkém terénu potvrdily, že ani zde neudělá Yeti ostudu, a to především díky pohonu všech kol a výšce podvozku, která sice není nijak extrémně vysoká, ale stále je vyšší, než u „bězných“ silničních aut. Haldex, který zajišťuje pohon všech kol, funguje výborně a pomáhá z Yetiho dostat to nejlepší. Na sebejistotě Yetimu dodává tlačítko „off-road“, neboli elektronický asistent pro kontrolované sjíždění svahů.
Ovšem ani tyto terénní možnosti stejně nebudou příliš potřeba. Podle samotné Škodovky bude verze 4×4 činit pouhou třetinu prodejů modelu Yeti a tomu je přizpůsobena i nabídka. Zatímco nejslabší dvoukolka 1.2 TSI (77 kW) začíná na velice lákavých 360 tisících, nejslabší 4×4 s dvoulitrem (81 kW) vyjde o sto tisíc dráž. Což je docela znatelný rozdíl nejen v ceně, ale i kvalitě motorů ve prospěch toho menšího.
Pokud máte zájem o nejsilnější benzín 1.8 TSI 4×4, který se dostal do rukou nám, začnete (u střední výbavy Ambition) těsně pod částkou 600 tisíc korun. A stačí pár neuvážených prvků doplňkové výbavy (třeba navigace Columbus za 50 tisíc, místo Amundsena, který by vyšel na 12 tisíc) a dostanete se snadno na tři čtvrtě milionu. Testovaný model stál 756.300 korun.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Vysoký strop znamená hodně místa pro vysoké lidi a i na sedačce řidiče se sedí docela pěkně. Jen středová konzola mne trochu tlačila do pravého kolene. Ale alespoň že tu máme slušný zavazadlový prostor. Základních 400 litrů sice není nic moc, ale milé je, že nakládací hrana je v rovině s dnem kufru. A přes 1750 litrů po vyndání sedaček vzadu je už opravdu skoro na stěhování. Bravo! Dávám známku 1- |
![]() |
Jana: Malé rodinné SUV. Co je to za kategorii?? Obrovským plusem je vysoká míra bezpečnosti, dokonce jedna z nejvyšších, jak jsem se dočetla. Problémem je naopak trochu vysoká cena i spotřeba silného motoru. Pohon všech kol bychom určitě nepotřebovali, takže první úspora. Dále bych sáhla buď po naftovém TDI, které je ale drahé, nebo základním 1.2 TSI. Nebo po Octavii. Dávám známku 3 |
![]() |
Nikola: Škoda Yeti… to znělo v posledních měsících jako zaklínadlo. A stejně jako za každou novou škodovkou se i za Yetim lidé často ohlížejí. Za sebe můžu říct, že mi zas jako takový zázrak nepřipadá. Má hezkou čelní masku, sympatický interiér a slušela mu červená barva, ale pořád je to taková krabicová škodovka. Dávám známku 2- |
![]() |
Tomáš: Tak tady máme SUV s podvozkem Octavie. Jeden by řekl, že splňuje všechny předpoklady být atraktivnější a zajímavější než obyčejná Octávka. Jenomže musím zkrátka přiznat, že za volantem Octavie se stejným motorem jsem se bavil víc. I když má stejný podvozek, je nižší, lehčí, obratnější, má lepší aerodynamiku a vůbec. Takže Yeti z toho vychází až jako dvojka, což je ale na druhou stranu pořád docela hezké číslo. Dávám známku 2 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Volkswagen Tiguan |
Honda CR-V |
Kia Sportage |
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.2: 359.800,- Kč
Základní cena v provedení 1.8 TSI 4×4 Ambition: 599.800,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 156.500,- Kč
Celková cena: 756.300,- Kč
ŠKODA YETI 1.8 TSI 4×4 Ambition |
|
Objem motoru | 1.798 cm3 |
Maximální výkon | 118 kW / 160 koní (4.500-6.200 ot./min) |
Maximální točivý moment | 250 Nm (1.500-4.500 ot./min) |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,4 s |
Udávaná spotřeba město | 10,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,0 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1.505 kg |
Délka / výška / šířka | 4.223 / 1.691 / 1.793 mm |
Rozvor | 2.578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 405 / 1760 litrů |