TEST: Škoda Superb je na stránkách magazínu ZaVolantem.cz evergreenem. A slušelo by se podtrhnout druhou částo onoho slova – green – neboť zelenání aut je trendem, mimo který nemohla zůstat ani českoněmecká automobilka. Je Škoda na poli „zelených“ automobilů zelenáčem, nebo konkurence zezelená závistí? Na to se pokusíme odpovědět v našem testu Superbu Greenline.
Vydáno: 21.9.2009
Škoda Superb prošla naší redakcí dosud pětkrát a tak se zdá, že vše důležité už muselo být vyřčeno. Ještě než se ale zaměříme na zbrusu nový Superb Combi, vrátíme se naposledy k sedanu.
V zájmu přírody
Za posledních pár let nám automobilky poněkud zezelenaly. Bývá to vidět na každém autosalonu, který ještě nebyl kvůli finanční krizi zrušen, a pomalu se to projevuje i na silnici.
Na alternativní pohony, které by znamenaly opravdovou změnu, si sice ještě pár let počkáme, ale už dnes nám výrobci aut servírují těžké i lehké hybridy, roztodivné úsporné systémy (mezi nimiž dosud vede stop-and-start) a když se ani ty do auta nedostanou, objeví se na jejich kapotě alespoň štítky ekologické přívětivosti.
Všechno podstatné o největší Škodovce si můžete přečíst v předchozích testech.
|
● Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš ● Škoda Superb 2.0 TDI 4×4: čtyřkolka pro všechny ● Škoda Superb 1.8 TSI: vítězné klání ● Škoda Superb 3.6 FSI V6: sprintující jezevčík
|
Takové nálepky se staly docela populární. Volkswagen má svůj BlueMotion, Ford EcoNetic, Mercedes-Benz BlueEfficiency, Volvo DRIVe, Opel EcoFlex, Peugeot BlueLion, Chevrolet FlexFuel, Seat Ecomotive, Hyundai Blue. A česká Škoda za názvy svých aut přidává přívlastek GreenLine.
V ekologické řadě GreenLine nabízí Škoda už tři své vozy. Po Fabii GreenLine a těsně před Octavií GreenLine testujeme největší z nabízených Škodovek: Superb GreenLine.
Žádné velké změny
Superb GreenLine vychází z motorizace 1.9 TDI PD. Od jeho běžné podoby se odlišuje použitím několika méně či více smysluplných doplňků, jejichž hlavním smyslem je celkové snížení spotřeby. Naftový motor je spojen s pětistupňovou převodovkou, která dostala delší převody. Ve stejné rychlosti tak motor pracuje v nižších otáčkách, což má spořit naftu, v praxi to ale spíše znamená jen mírné snížení dynamiky.
GreenLine dostal navíc pár aerodynamických doplňků, které snižují odpor vozu. Upravený je design přední části karoserie a podvozek byl snížen o 15 mm, což mělo přispět k lepšímu proudění vzduchu okolo karoserie. Obvyklou úpravou jsou také pneumatiky s nízkým valivým odporem. Redukce hmotnosti (která se oproti standardní verzi snížila o 50 kilogramů) si vyžádala třeba výměnu plnohodnotného náhradního kola za sadu na opravu pneumatik.
Kombinovaná spotřeba má díky těmto drobným úpravám dosáhnout hodnoty 4,9 l na 100 km a emise CO2 mají dosahovat hmotnosti 136 g na 1 km. Ke spotřebě se vyjádříme za okmažik a emise v tomto testu vynecháme, neboť nejsme stanice technické kontroly.
Starý, slabý, hlasitý
Motor 1.9 TDI PD má výkon 105 koní (77 kW) a je to patrně ten nejhorší motor, který můžete pod kapotou Superbu potkat. To říkáme s plnou vážností i přesto, že si uvědomujeme jeho popularitu. Jenomže motorům TDI čerpadlo-tryska zkrátka odzvonilo, dneska frčí Common-Rail a ten Volkswagen umí. Bohužel stále montuje do svých (vlastně cizích) aut obstarožní pohonné jednotky. V tomto případě je motor sice poměrně úsporný, ale jinak velmi vibrující a málo výkonný. Vzhledem k tomu, že se jedná o pokus o ekologické auto, stojí za zmínku i přítomnost filtru pevných částit DPF.
Dobrá, a jaká je jízda? Už jsme si zazoufali, že chod motoru je nekultivovaný a hlučný, což je v jinak pohodlném sedanu-liftbacku kapitola vcelku smutná. Motor 1.9 TDI je doplněn pětistupňovou převodovkou – toto spojení jakoby si Superb přinesl ze své předchozí generace. Bohužel. Díky delšímu zpřevodování převodovky je Superb snad ještě pomalejší, než ve své standardní verzi, byť se to v tabulkových hodnotách nijak neprojevuje. V obou případech dostáhne zrychlení 0-100 km/h za 12,5 sekundy (totožné zrychlení je možná způsobeno o 50 kg nižší hmotností GreenLinu). Zkrátka podprůměrně výkonný motor hýbe s 1462 kg těžkým sedanem jen průměrně rychle – o dvě sekundy lépe než GreenLine je na tom i nejslabší motor 1.4 TSI (!).
Snížení podvozku jsme nijak nepozorovali. Naladění auta kvůli nižšímu podvozku naštěstí není tvrdší (to by bylo vzhledem k motorizaci kontraproduktivní) a pokud se snížením těžiště zlepšily už tak výborné jízdní vlastnosti, pro klidnější jízdu se slabším motorem jsme to nemohli poznat. Ani nové pneumatiky nám nijak nevadily. Kola jsou docela obyčejné šestnáctipalcové elektrony, pneumatiky 205/55 R16.
Normálně nízká spotřeba
Kombinovaná spotřeba by měla dosáhnout hodnoty 4,9 l/100 km, což by byl výsledek úžasný. Bohužel není, neboť spotřeba, k níž jsme se při normálním používání auta v kombinovaném cyklu dostali, byla někde kolem šesti, spíš k sedmi litrům, konkrétně na 6,8 l/100 km. To je bezpochyby pořád výborný výsledek. Jenomže téhle spotřeby se dá dosahovat i s ostatními naftovými motory, takže kvůli ní nemusíte trpět vibrace staré 1.9 TDI PD. Za podobné množství litrů umí jezdit i přeplňovaný benzin 1.4 TSI.
Neodpustím si ani tradiční kritiku na pětistupňovou převodovku. Pokud jde Škodovce o spotřebu, mohla přidat šestikvalt, který (na rozdíl od všech těch kosmetických úprav) by spotřebu skutečně reálně snížil. Nestalo se tak a místo toho tu máme pětistupňovou skříň s delšími převody, což se v praxi projevuje možná jen snížením dynamiky. Pokud si připlatíte za větší 2.0 TDI PD (a není to zas tak moc, jak se dozvíte za okamžik v závěru), dostanete nejen motor, který – byť je to pořád zastaralé TDI PD – je kultivovanější a silnější, ale především je spojen s šestistupňovým manuálem.
Snaživec? Spíš pokrytec.
Škoda Superb je dobré auto, se kterým se nedá příliš šlápnout vedle. To jsme konstatovali před časem a stále to platí. Jen příliš nechápeme význam „úsporné-neúsporné“ verze GreenLine. Pokud je snaha nabízet zelený Superb míněna vážně, nedošla ani do půle cesty. Pokud šlo jen o zaškrtnuní kolonky „ekologická verze“ v pozici vůči konkurenci, a tak to v tuto chvíli vypadá, byla snaha Škody spíše zbytečná.
Superb GreenLine má smysl snad jen v případě, že vám jde o spotřebu a tak jako tak byste si chtěli pořídit 1.9 TDI PD. Pak opravdu můžete do verze GreenLine 20 tisíc korun investovat, byť je to úprava spíše symbolická. Pokud vám ale jde o rozumnou jízdu za rozumnou cenu s rozumnou spotřebou, pak si oproti 1.9 TDI PD raději připlaťte 35 tisíc korun (15 tisíc navíc oproti GreenLine!) a pořiďte si Superb 2.0 TDI PD 103 kW.
Výsledná známka 3
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Na novém Superbu jsem vždycky oceňoval jeho mimořádnou prostornost i pohodlnost. To, jak se rozvalíte na sedadle řidiče – a je to příjemné posezení – ovšem ještě není nic proti místu, které vám zůstane na zadní sedačce. Tohle je opravdu auto, kterým bych se s radostí nechal vozit. Navíc odpadá nepraktičnost klasických sedanů, tleskám systému TwinDoor. Mimochodem, jestli tohle byl opravdu poslední test verze sedan/liftback, už se těším na kombi :) Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Souhlasím s autorem článku v tom, že ta nejzelenější verze Superbu by mohla být trochu úspornější. Jistěže spotřeba kolem sedmi litrů na sto kilometrů je výborná, ale od ekologické verze která si nechá za snížení spotřeby ještě dvacet tisíc korun připlatit bych čekala víc! Navíc když i jiné, dokonce benzinové motory (nejmenší 1,4 litru TSI) umí jezdit stejně úsporně a jsou levnější. A to je právě ten rozdíl zde chybějícího šestého převodu. Dávám známku 2- |
![]() |
Nikola: Budu se opakovat. Na Superbu mi vadí ta nevyrovnanost, to, že se tváří jako limuzína, a přitom umí doširoka otevřít páté dveře. Taky je na něm s odstupem znát výrazná délka oproti průměrné šířce. Ale jinak je to auto pořád docela hezké. Bohužel tentokrát se nekonala žádná kůže, imitace dřeva nebo světlé čalounění interiéru, což je vždycky trochu škoda, protože Superb umí vypadat o hodně líp. Dávám známku 3 |
![]() |
Tomáš: Když jsem se naposledy svezl Superbem, byl to 3.6 FSI, nejsilnější motor s nejlepším automatem, čtyřkolka. Škoda, že mi na Superb nezůstaly vzpomínky právě s nejsilnějším šestiválcem. Protože tohle.. tohle mě skoro urazilo. Nejslabší nafťák v ekologické úpravě? Noční můra každého, kdo od jízdy čeká něco víc, než jen pomalost a nudu. Ani dobrý podvozek to nezachrání. Dávám známku 4- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení GreenLine: 609.900,- Kč
Celková cena: 609.900,- Kč
ŠKODA SUPERB GREENLINE 1.9 TDI PD DPF 77kW | |
Objem motoru | 1896 ccm |
Maximální výkon | 77 kW / 105 koní (4000 ot/min) |
Maximální točivý moment | 250 Nm (1900 ot/min) |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 193 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,5 s |
Udávaná spotřeba město | 6,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,0 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,8 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1462 kg |
Délka / výška / šířka | 4838 / 1447 / 1817 mm |
Rozvor | 2761 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 565 / 1670 litrů |