Škoda Superb GreenLine 1.6 TDI: pět litrů na sto

TEST: Největší škodovku s ekologickou nálepkou GreenLine už jsme otestovali dříve – v době, kdy pod kapotou úsporného Superbu tloukl nepříliš kultivovaný obstarožní čtyřválec 1.9 TDI PD, ze kterého jsme nikdy nadšeni nebyli. Automobilka tento motor ale už naštěstí vyřadila z nabídky, a vystřídal ho výborný 1.6 TDI common-rail. Vrhli jsme se tedy na jízdu se Superbem Greenline znovu, plni nadějí.


Vydáno: 22.7.2011

Hra na ekologii je dnes populární. Volkswagen má svůj BlueMotion, Ford EcoNetic, Mercedes-Benz BlueEfficiency, Volvo DRIVe, Opel EcoFlex, Peugeot BlueLion, Chevrolet FlexFuel, Seat Ecomotive, Hyundai Blue… A česká Škoda za názvy svých aut přidává přívlastek GreenLine.

Po skromných začátcích se dnes označením GreenLine honosí téměř všechny modelové řady automobilky (kromě Octavie Tour a Škody Praktik, které za samostatné řady ani považovat nemusíme), a staré diesely PD pod jejich kapotami nahradily moderní a hlavně úsporné agregáty TDI CR (common-rail).

Tentokrát se podíváme na to, jak se jezdí se Superbem GreenLine – a jak si s největší škodovkou poradí malý nafťák 1.6 TDI.


Modely Škoda GreenLine v našich testech:


● Škoda Fabia GreenLine 1.4 TDI: dám si tři litry a jednu zelenou
● Škoda Octavia Combi GreenLine 1.6 TDI: jen zelená to může být…
● Škoda Superb GreenLine 1.9 TDI: snaživec nebo pokrytec?

Největší zelená škodovka
Superb GreenLine je až na pár detailů Superb jako každý jiný – tedy vůz s prostorným interiérem, precizně zpracovanými přístroji a kvalitními materiály. Pokud jste s vlajkovou lodí české automobilky ještě nejeli, zaujme vás mimořádné množství prostoru (především v podélném směru) na zadních sedačkách.  A jako každá správná škodovka má i největší model obrovský kufr (základní objem 565 litrů), otevírající se systémem twindoor podle potřeby jako u sedanu, nebo i s oknem jako u liftbacku.

Pokud vás zajímá vše o modelu Superb, můžete vybírat z řady testů, které jsme na ZaVolantem.cz publikovali. My se nyní podíváme na odlišnosti verze GreenLine.


Všechno podstatné o Škodě Superb si můžete přečíst v předchozích redakčních testech:

● Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš
● Škoda Superb 1.4 TSI: překvapení zdola
● Škoda Superb 2.0 TDI 4×4: čtyřkolka pro všechny
● Škoda Superb 1.8 TSI: vítězné klání

● Škoda Superb 3.6 FSI V6: sprintující jezevčík
● Škoda Superb GreenLine 1.9 TDI: snaživec nebo pokrytec?
● Škoda Superb Combi 2.0 TDI: obývací pokoj na kolech

Jízda na zelenou
Úsporné úpravy GreenLine se od minulého testu neliší: zahrnují několik drobných aerodynamických změn (součinitel odporu vzduchu 0,29), mírné snížení hmotnosti (v kufru i tentokrát chybí rezerva, kterou nahrazuje sada na opravu pneumatiky), snížení podvozku o 15 mm, pneumatiky s nižším valivým odporem a především prodloužení převodů pětistupňové převodovky MQ 250 5F, což je asi nejzásadnější změna oproti běžnému Superbu 1.6 TDI.

Jak bylo řečeno už v úvodu, nově se pod nálepkou Greenline na kapotě Superbu skrývá čtyřválec 1.6 TDI CR, což je hlavní (v podstatě jedinou, nebereme-li v potaz barvu) změnou oproti dříve testovanému jmenovci: tenkrát byl Superb Greenline tažen motorem 1.9 TDI PD, který z nabídky škodovky (naštěstí) nenávratně zmizel.

Menší motor, stejně síly

Menší šestnáctistovka má přitom stejný výkon 77 kW (105 koní) i točivý moment, jehož maximum 250 Nm leží mezi 1500-2500 otáček. Výkonově se tedy „nový“ Superb Greenline od toho „starého“ neliší, ale projevem naopak vcelku zásadně. Motor, známý i z dalších modelů automobilky (v Octavii plní roli jednoho z nejlepších motorů) se Superbem solidně hýbe už v nižších otáčkách od 1500 ot/min a táhne poslušně až k omezovači v pěti tisících. Pokud jde o svižnost, kdybychom nevěděli, že zrychlení 0-100 km/h trvá 12,5 sekundy, tipli bychom klidně o dvě sekundy méně. Nadto je tichý, klidný, kultivovaný a zkrátka patří k tomu nejlepšímu, co koncern Volkswagen pro škodovky nabízí.

I tentokrát je motor spojen jen s pětistupňovou převodovkou, což je u auta velikosti Superbu poněkud skličující skutečnost. K našemu velkému překvapení ale malý počet kvaltů nijak zvlášť nepřekáží ani na dálnici, za což vděčíme vhodnému zpřevodování, na jehož vrcholu ční velmi dlouhá pětka. Na pátý stupeň ve stokilometrové rychlosti nedosahuje motor ani dvou tisíc otáček za minutu, ve 130 km/h točí pouhých 2500 ot/min a v rychlosti 160 km/h odečtete na otáčkoměru číslovku 3000 ot/min (a rychleji už si nikdo úsporným dieselem snad jet netroufne).

Což má mimochodem zásadní vliv na spotřebu, za níž si zaslouží tento motor obrovskou pochvalu. Prvních pět set kilometrů skoro výhradně po dálnici jsme jeli s průměrnou spotřebou rovných 5 litrů na sto kilometrů, druhou pětistovku jsme urazili (s těžší nohou odvážnějšího řidiče) s průměrnou spotřebou 5,6 l/100 km, to vše v intencích evropských dálničních limitů mezi 120-150 km/h. Za pozornost stojí i fakt, že spotřeba výrazně nerostla ani při popojíždění ve městě, a i v převážně městském cyklu se budete pohybovat MAXIMÁLNĚ kolem 7 l/100 km.  

GreenLine nebo 1.6 TDI? Hlavní je motor

Jaký je tedy výsledek? Škoda Superb Greenline je velmi úsporné auto. O tom, že by na tom úpravy Greenline měly nějaký smysluplný podíl, ale dost pochybujeme, a spíš si troufáme odhadnout, že Superb Greenline obdržel toto hodnocení z 99 % pro skvělý motor, který tluče pod kapotou.

Superb GreenLine v základní výbavě Comfort stojí 604.900,- korun místo 574.900,- ve standardní verzi, přitom Škoda nabízí ještě dva vyšší stupně výbavy. Ale jestli ty aerodynamické doplňky ušetří na spotřebě deci na sto, je to za příplatek 30 tisíc oproti standardu dost málo.

V každém případě nyní už můžeme s čistým svědomím 1) potvrdit, že Superb není ani se zdánlivě malým motorem 1.6 TDI žádný lenoch, 2) pochválit tento motor za spotřebu a za 3) ho upřímně doporučit, ať už se zelenou nálepkou, nebo raději bez ní.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Ve střední třídě je Superb pro mne asi nejzajímavějším kouskem. Je pohodlný dostatečně na to, abyste s ním projeli velký kus Evropy, a má přitom skvělý velký kufr a hodně místa všude. Teda já bych volil kombi. Ale tohle je taky dobré.
Dávám známku 1
Jana Jana: Tohle auto… mám z něj rozporuplné pocity. Na jednu stranu je to Superb, velké bezpečné auto s moderní technikou a spoustou airbagů, a nejmenší nafťák má výbornou spotřebu. Potud jsem nadšena. Ale zase je relativně drahé, 700 tisíc. Střední třída se dá leckde koupit už kolem půl milionu, s dieselem dejme tomu za 600 tisíc, takže si dokážu představit že by šla škodovka i trochu níž. Takže u mě dnes napůl…
Dávám známku 3 (možná 2,75…)
Nikola

Nikola: Tentokrát musím snad ve všem souhlasit s bráchou. To auto je sice možná kvalitní, reprezentativní (možná, v některých vrstvách) a má malou spotřebou, ale hodí se tak pro mámu s tátou. Není na něm vůbec nic chic. A to pseudodřevěné obložení z plastu vypadá hrozně, zvlášť v kombinaci s tmavými plasty a látkovým čalouněním. Prosím příště aspoň o hliníkové obložení, to vypadá důstojněji.
Dávám známku 3-

Tomáš Tomáš: Nuda, nuda a zase nuda. Superb je auto pro páprdy, a pokud už mě nějaký zaujal, musel to být silnější benzín (třeba V6 už docela jel), a tohle je přesný opak – malý diesel s důrazem na ekologii a s pětikvaltem. Co to má jako být?? Je sice pravda, že to auto má slušné jízdní vlastnosti a na tak malý motor i slušné zrychlení, ale to nic nemění na tom že je to nuda. Kvalitně udělaná nuda.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Pavel Cyprich


PARAMETRY

Základní cena v provedení 1.6 TDI CR Comfort: 574.900,- Kč
Základní cena v provedení 1.6 TDI CR GreenLine Comfort: 604.900,- Kč
Celková cena v provedení 1.6 TDI CR GreenLine Ambition: 685.900,- Kč

ŠKODA SUPERB GREENLINE 1.6 TDI 
Objem motoru  1598 ccm
Maximální výkon  77 kW (105 koní) při 4400 ot/min
Maximální točivý moment  250 Nm při 1500-2500 ot/min
Převodovka  manuální pětistupňová
Maximální rychlost  192 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  12,5 s
Udávaná spotřeba město  5,4 l/100 km
Spotřeba mimo město  3,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba  4,4 l/100 km
Spotřeba během testu  5,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost  1524 kg
Délka / výška / šířka  4838 / 1462 / 1817 mm
Rozvor  2761 mm
Zavazadelník / po sklopení  565 / 1670 litrů

 

Galerie

Nejčtenější za DenTýden