TEST: Vrcholný model z nabídky mladoboleslavské automobilky jsme dostali do rukou už čtyřikrát. S výjimkou motoru 1.9 TDI prošly testem všechny motorizace od těch malých, přes úsporné dvoulitrové diesely až po dnešní nejsilnější šestiválec. Takže se připoutejte, začíná pátý díl ze seriálu Škoda Superb a tentokrát bude ze všech nejrychlejší.
Vydáno: 17.8.2009
Jak už jsem naznačil v úvodu, Škoda Superb byla probrána ze všech stran, od světel až po obrovský zavazadelník s “fikaným“ systémem pátých dveří, od kvalitního zpracování palubní desky až po velkorysou nabídku prostoru pro zadní cestující. To vše už zná snad každé malé dítě a o tom všem se dočtete v dříve vydaných testech. Já snad mohu akorát přidat svůj pohled na tento vůz. Ale nebojte se, dnes to stejně bude především o síle 260 koní a 350 Nm.
Tuctovka
Myslím si, že s klidem můžeme prohlásit Škodu Superb za prodejně velmi úspěšný vůz. Proto zřejmě nikoho nepřekvapí, že příliš pozornosti na silnicích nevzbudí ať už máte pod kapotou jakýkoliv motor. Superb zkrátka stojí na každém rohu a vy tak bezpečně zapadnete v davu. Je to výhoda nebo nevýhoda?
Jak pro koho. Například mně se tento fakt na autě líbil. Vrcholná motorizace není na první pohled příliš patrná. Nebýt čtveřice koncovek výfuků a decentního nápisu V6, nepoznáte vůbec nic. Pozornější člověk by z boku mohl ještě odhalit neobvykle rozměrné brzdové kotouče, tím ale veškeré představení končí. Taky že naše fotografka byla nešťastná z toho, že musí fotit auto napohled stejné, jaké už jsme měli.
Strohý, ale kvalitní
O interiéru můžeme říci to samé. Na můj vkus působí sice trochu chladně, ale nelze mu vytknout vůbec nic. Precizní zpracování a kvalitní materiály, dostatek prostoru a bohatá výbava, to vše ke Škodě Superb patří. Jedinou menší slabinu lze spatřit v úzkém interiéru, ale to už také každý ví.
Na téma zavazadelníku nepřidám nic nového. Obrovská záď spolkne snad úplně všechno. Novinkou oproti jiným motorizacím je fakt, že šestiválcový Superb má za levým podběhem autobaterii. V motorovém prostoru na ni zkrátka místo nezbylo, tak se odstěhovala dozadu.
3.6 FSI V6
Stejně nenápadně jako celý automobil na mne zpočátku působil také motor. Po nastartování o něm není ani vidu ani slechu, a dokud nešlápnete pořádně na plyn, převodovka šetří palivo a poklidnou jízdou vás nechá ploužit se těsně nad hranicí tisíci otáček. Ale když na to „šlápnete“, s veškerou nenápadností je konec.
Šestiválec totiž rozhodně nenápadný není, alespoň pokud mu dopřejete patřičnou dávku paliva. Do hry se zapojí všech 260 koní a především maximum točivého momentu 350 Nm, které je dostupné tak nějak pořád. Křivka jeho průběhu je hezky plochá a řidič si může užívat konstantní zátah končící až v červených číslech otáčkoměru. Ve vyšších otáčkách se agregát konečně projeví také zvukově, samozřejmě velmi příjemně.
Rychlý a rozumný
Maximální rychlost je klasicky upravena na 250 km/h. Do 200 km/h nabízí nejrychlejší škodovka hodně zajímavé pružné zrychlení. Pokud ji nepovolíte, ručička na tachometru stoupá velice svižně a zpomalí až za číslem 210. To totiž automat zařadí šestku.
Vzhledem k tomu, co tento vidlicový šestiválec nabízí, není žádné překvapení, že po městě si řekne o necelých 15 l/100 km. Výrobce udává, že kombinovaný provoz vás bude stát rozumných 10,1 l/100 km, což můžu potvrdit. Dokonce bych se odvážil říci, že lze jezdit i za méně, ale to musíte mít velmi silnou vůli.
All stars team
Ono to totiž silným motorem nekončí. Kdy už se má jednat o vrcholné provedení, tak se vším všudy. Aby to bylo dokonalé, spolupracuje agregát se systémem pohonu všech kol, na která posílá řádný příděl newtonmetrů přes samočinnou převodovku DSG. Dohromady to je takový all stars team Mladé Boleslavi.
Pohon všech kol je vcelku logický a garantuji vám, že zrychlení z klidu na vás opravdu zapůsobí. Technické údaje hovoří o čase 6,5 s do doby, než ručička tachometru překročí rychlost 100 km/h. Navíc se můžete těšit na jisté jízdní vlastnosti a můžete si dovolit takříkajíc řezat zatáčky, ať už je mokro nebo ne. Systém 4×4 pracuje na výbornou.
Silný motor je znát
A stejně můžeme ohodnotit také převodovku DSG. Jenže to už je známá věc. Také s ní jsme se setkali hned několikrát. Opět nás potěšily, stejně jako například v případě Octavie RS, rychlé reakce a pádla pod volantem. Sečteno a podtrženo, tenhle Superb umí být hodně zábavný.
Jak jsem už napsal, za jízdy si je Superb velmi jistý vámi zvolenou stopou. I přesto je ale trochu cítit, že je motor na daný vůz už hodně silný. Při rychlé jízdě je přeci jen znát jistá nervozita, stejně jako trochu se kroutící zadní partie vozu.
Záleží na vás
Nejlevnější provedení se šestiválcem pořídíte za 844 900 Kč. Testovaná verze Elegance začíná na 979 900 Kč. Díky početnému zástupu příplatkových prvků však cena bez problémů překonala milion korun. Pochválit musím multimediální systém, za který je sice potřeba docela hodně připlatit, výsledek je ovšem velmi povedený. Jako třešnička na dortu pak působí parkovací asistent, který umí změřit mezeru a pak sám zaparkovat podélně k chodníku. Řidič se stará pouze o plyn a brzdu, volant obstará samotný automobil.
Škoda Superb 3.6 FSI V6 je vrchol se vším všudy. Na první pohled je to stále ten důvěrně známý úzký a dlouhý jezevčík, který má ovšem s touto motorizací sílu naštvaného býka. Sice s ním zapadnete v davu, ale kdykoli je potřeba, ujedete skoro všem. Záleží tak pouze na vás, jestli se vám právě tento fakt líbí, a nebo raději zvolíte konkurenci se zvučnějším jménem.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Škoda Superb se šestiválcem pod kapotou byla pro mne zajímavá zkušenost. Zátah je příjemný, ale nějak jsem se nemohl zbavit dojmu, že je tento motor už zbytečně velký. Nebudu tu mluvit o přednostech typu velké zavazadelníku a podobně, to je jasná věc. Mám dojem, že k této škodovce nejlépe sedí naftový dvoulitr. Ten totiž taky hezky zatahuje a spotřeba je trochu jinde. Dávám známku 2 |
|
Jana: Zbytečný, já říkám, že tenhle motor je zbytečný. Všechny ty rychlé průjezdy zatáček a rychlost 250 km/h, to je moc hezké, ale kde to v naší republice využijete? Smysl tahle motorizace možná trochu dává v Německu, ale u nás ne. Superb se mi líbí, ale s úsporným dieselem. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Opět se budu opakovat. Škoda Superb působí trochu nevyváženě. Není vyloženě ošklivá, ale z některých úhlů pohledu vypadá trochu zvláštně. Interiér opět kvalitní, i když dnes poněkud nudný a šedivý. Ale nechci hodnotit provedení interiérů, proto dám známku stejně jako v minulých testech. Mimochodem parkovací asistent, který umí sám zaparkovat mi udělal obrovskou radost. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: : No, takže opět jako jediný ocením to hlavní, o co tu jde. Motor je výborný. Nabízí konstantní zátah, hezký zvuk ve vysokých otáčkách a pokud nechcete jezdit rychle, umí být také relativně úsporný. Kombinace s vynikající převodovkou DSG a neméně kvalitním pohonem všech kol dělá ze vrcholného Superbu dokonalý celek. Dávám známku 1* |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Elegance: 979 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 133 090 Kč
Celková cena: 1 112 990 Kč
Škoda Superb 3.6 FSI V6 ELEGANCE |
|
Objem motoru | 3597 ccm |
Maximální výkon | 191 kW (260 k) / 6000 ot. / min |
Maximální točivý moment | 350 Nm / 2500 – 5000 ot. / min |
Převodovka | 6stupňová automatická |
Maximální rychlost | 250 km / h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,5 s |
Udávaná spotřeba město | 14,7 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 7,4 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 10,1 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 10,5 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1724 kg |
Délka / výška / šířka | 4838 mm / 1462 mm / 1817 mm |
Rozvor | 2761 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 595 l / 1700 l |