Škoda Superb 2.0 TSI DSG: čerstvý vítr

TEST: Vlajkovou loď mladoboleslavské škodovky není nutno nikterak dlouze představovat. Z provozu je tento elegán všem velmi dobře znám a na stránkách ZaVolantem.cz jsme již Superb otestovali se všemi motory a ve všech konfiguracích. Dnes se detailněji podíváme na to, jak se v největší škodovce zabydlel nový benzínový agregát s označením 2.0 TSI, který se po šestiválci FSI stal druhým nejsilnějším motorem v nabídce.

 Vydáno: 15.1.2012

Benzinový přeplňovaný dvoulitr má nejen 147 kW výkonu, ale zejména 280 Nm točivého momentu v prakticky celém spektru otáček – od 1700 do 5000 min-1. Nejen, že to není žádný lenoch (zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,8 s, maximální rychlost 236 km/h), ale navíc je moudře zkombinovaný s dvouspojkovou převodovkou DSG. Kdo by si dnes kupoval auto vyšší třídy bez sportovních ambicí s manuálem?

Síla se čtyřmi výfuky

Dvoulitrový benzinový turbomotor je v nabídce škodovky novinkou. Superb 2.0 TSI je druhý nejsilnější model a poznáte ho okamžitě při pohledu na zadní část automobilu. Stejně jako u nejsvalnatější varianty 3.6 FSI se pod nárazníkem 2.0 TSI  třpytí hned čtyři koncovky výfuku. Jinak je karoserie zcela shodná s ostatními modely, vyhlíží stále stejně reprezentativně a suverénně.

Všechno podstatné o Škodě Superb si můžete přečíst v předchozích redakčních testech:

● Škoda Superb 2.0 TDI: o třídu výš
● Škoda Superb 1.4 TSI: překvapení zdola
● Škoda Superb 2.0 TDI 4×4: čtyřkolka pro všechny

● Škoda Superb 1.8 TSI: vítězné klání

● Škoda Superb 3.6 FSI V6: sprintující jezevčík
● Škoda Superb GreenLine 1.9 TDI: snaživec nebo pokrytec?
● Škoda Superb Combi 2.0 TDI: obývací pokoj na kolech
● Škoda Superb GreenLine 1.6 TDI: pět litrů na sto

Bohužel (i když v pohledu Škody právě naopak), vzhledem k množství prodaných kusů na českém území se Superb již trochu okoukal, a přestože se jedná o „prémiový“ sedan, příliš pozornosti či obdivu se na veřejnosti nedočkáte.

Benzinový přeplňovaný dvoulitr má slušných 200 koní výkonu (147 kW), ale zejména 280 Nm točivého momentu v prakticky celém spektru otáček, tedy zhruba mezi 1700 do 5000 ot/min. Tabulkově Superb 2.0 TSI tedy rozhodně není žádný louda, což potvrzuje i zrychlením z nuly na sto kilometrů v hodině za krásných 7,8 sekundy. Pokud po dálnici budete pálit maximální rychlostí, ručička tachometru se zastaví na hodnotě 236 km/h. Za zmínku stojí možnost zobrazit si aktuální rychlost i digitálně na multifunkčním displeji umístěným mezi budíky.

Král silnice?

Maximálka tedy velmi slušná, a ke cti Superbu slouží, že se i v této limitní rychlosti chová stabilně a sebevědomě. Není však těžké se dovtípit, že s výrobcem udávanou kombinovanou spotřebou 7,9 litrů na sto ujetých kilometrů v této situaci počítat rozhodně nemůžete. Superb vás bez okolků požádá o zhruba dvojnásobnou porci paliva. Jeho jistý a kultivovaný projev při nízké úrovni hluku dává pocit, že jste doslova králem silnice a výkon bude bez problému stačit na setřesení případných obdivovatelů v Passatech R36… a nebo ne?

Maximální rychlost policejního Passatu je bohužel vyšší, proto pokud se rozhodnete nedbat na značku STOP již delší dobu nervózně blikající za předním clonítkem pronásledovatelů, nezbývá než pevně sevřít všem dobře známý, výborně zpracovaný a léty ověřený škodovácký volant. Pak už stačí jen (k motoru standardně dodávanou) šestistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovku DSG přepnout do sportovního režimu a po využití nejbližšího sjezdu vyzkoušet štěstí na okresní silnici.

Na rovince po sešlápnutí plynového pedálu auto reaguje s dobrou odezvou a i přes hmotnost 1555 kg dává automobilu k dispozici velmi slušnou dynamiku. Při rychlosti pod 200 km/h ale na dálnici akurátní řízení odhaluje svůj první neduh, volantem točíte až příliš lehce a začínáte tušit, že blížící se série ostrých zatáček bude pro Superba i vás náročnější záležitostí. Krom toho se k vašim očím i přes použité samozatmavovací zrcátko, které jinak spolehlivě filtruje i xenony vyšších SUV, odráží tlumené odlesky nepříjemných modrých policejních majáků. Navíc se nemůžete zbavit nepříjemného pocitu, že jsou stále blíž a blíž.

Podvozek Superbu je „německy“ tuhý, ale stejně se nevyvaruje bočního náklonu a v jinak dobrých sedačkách byste v této chvíli ocenili výraznější boční oporu. Příplatkové elektrické posouvání i výhřev pozadí byste rázem vyměnili za lepší vazbu řízení s předními koly, protože tato (bez třinácti centimetrů) pětimetrová limuzína sice poskytuje rozsáhlý vnitřní prostor a s tím spojené pohodlí a luxus, ale na rychlé průjezdy zatáčkami to prostě není. Zato adrenalinu díky výrazné nedotáčivosti dostáváte ze svého nitra maximální hodnotu a pomalu vám začíná docházet, že se budete muset ochráncům zákona a veřejného pořádku nakonec stejně podvolit.

Temperament s rozumem

Superb je s dvoulitrovým turbobenzinem rychlé auto, ale jak se ukázalo, rozhodně ne se sportovními vlastnostmi. Jedná se o čistokrevnou limuzínu a bez ohledu na skutečnost, že mnoho majitelů se v autě díky dobrému výkonu jako závodník cítí, je nutné rodokmen Superbu respektovat. Více než na akční scény popsané výše se auto hodí pro seriózního manažera či jinou ekonomicky úspěšnou osobu, která nákup silnějšího modelu zvolí z důvodu lineárního přísunu výkonu a nesrovnatelně příjemnějšího zvuku, než je tomu u současného motorového mainstreamu – dieselů.

To jistě ocení i řidič, protože řídit škodu s touto motorizací je velice příjemné a komfortní. K celkovému prospěchu věci hovoří i fakt, že nebude muset tankovat tak často jako u nejsilnějšího prodávaného typu 3.6 FSI 191 kW, který má kombinovanou spotřebu o celé 2 litry vyšší.

Čerstvý vítr

Nezbývá než konstatovat, že Superb je zdařilé kvalitní auto, jeho vysokou užitnou hodnotu potvrzuje jeho masová oblíbenost veřejnosti, i rozhodnutí české státní správy tento model používat jako jeden z klíčových modelů flotily pro přepravu osob na Vládě, vybraných ministerstvech a v okrajové míře i obou komorách Parlamentu.

Tato motorizace je rozhodně zajímavou temperamentnější alternativou k úsporným (i když přesto výkonným) dieselům a proto věřím, že si své „publikum“ najde a dodá trochu čerstvého větru do plachet jinak poněkud znaftovatělého zástupu Superbů na českých silnicích.

Výsledná známka 2

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení : 947.900,- Kč (2.0 TSI DSG 147 kW Exclusive)
Cena doplňkové výbavy:  86000 Kč
Celková cena: 1.033.900,- Kč (2.0 TSI DSG 147 kW Exclusive)

Výbava

ESP včetně ABS + MSR + ASR + EDS + HBA, kontrola tlaku v pneumatikách, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, deaktivace airbagu spolujezdce, přední mlhové světlomety, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, Maxi DOT, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), Climatronic – dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací, s pachovým filtrem s automatickou cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, s integrovanými bočními ukazateli, el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, Light Assistant (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, Day Light), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní loketní opěra s možností vytvoření průchozího otvoru do zavazadlového prostoru, sedadla v provedení Alcantara, bi-xenonové světlomety s funkcí AFS (Adaptive Frontlight System), výsuvné integrované ostřikovače světlometů, dešťový senzor, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, Malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy), tempomat, vnější zpětná zrcátka s automatickým sklápěním po uzamčení vozu a s osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, 18“ kola z lehké slitiny, síťový program, stínicí rolo na zadní sklo, mechanické, volant čtyřramenný multifunkční pro ovládání rádia (nastavitelný ve dvou osách), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, rádio Bolero – 2 DIN s integ. CD měničem (6 CD), MP3, vyhřívání předních a zadních sedadel, tempomat, sluneční clony v zadních bočních dveřích, vyhřívané čelní sklo

 

Doplňková výbava

Isofix na sedadle spolujezdce (1000,-), CD měnič (12.100,- Kč), el. ovládáné okno (20.200,- Kč), parkovací asistent (+14.100,-Kč), navigační systém Columbus (+23.200,-Kč), tříramenný volant (6100,-), dekor Mirage (1000,-), metalický lak (2300,-)

 

NÁZEV AUTA I S PROVEDENÍM
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 147 kW / 5100 ot. / min
Maximální točivý moment 280 Nm / 1700 – 5000 ot. / min
Převodovka DSG
Maximální rychlost 236 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,8 s
Udávaná spotřeba město 10,6 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,9 l/100 km
Spotřeba během testu 12 l/100 km
Provozní hmotnost 1555 Kg
Délka / výška / šířka 4838 / 1462 / 1817 mm
Rozvor 2761 mm
Zavazadelník / po sklopení 556 / 1670 l

 

Galerie