Škoda Superb 2.0 TDI 4×4: čtyřkolka pro všechny

TEST: Vlajková loď české automobilky, Škoda Superb, proplula naší redakcí už potřetí. A proto, že oblíbený naftový čtyřválec 2.0 TDI jsme si projeli jen v jeho slabší verzi a s automatem, chtěli jsme protentokrát okusit jeho nejsilnější verzi ve spojení s šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol. A výsledek předčil naše očekávání.


Vydáno: 17.4.2009

Vrcholný model tuzemské škodovky, sedan střední třídy Superb, testujeme už potřetí. Tentokrát se tedy zaměříme na motor a především na pohon všech kol, který zajišťuje čtvrtá generace spojky Haldex. Pokud vás zajímá náš názor na model Superb ze všech ostatních hledisek, odkážeme vás k našim dvěma předchozím testům: Superbu 2.0 TDI 103 kW a Superbu 1.4 TSI.

Snad jen stručně připomeneme, že agresivněji tvarovaná příď se nám líbí a zvykli jsme si i na netradičně tvarovanou siluetu vozu. Po usazení dovnitř nás vždy potěší mimořádně prostorná kabina (alespoň podélně) i zavazadlový prostor a chválíme systém Twindoor. Rovněž jsme nadšeni kvalitou interiéru, které má blízko k prémiové německé konkurenci.

Nejsilnější nafta

Common-railový čtyřválec 2.0 TDI 125 kW (170 koní) je nejsilnějším naftovým motorem v nabídce. Oproti minulé generaci tedy není k dispozici žádný vznětový šestiválec (jen benzinový 3.6 FSI), protože napříč se pod kapotu zkrátka žádný nevejde.

Vlastně to ale tolik nevadí, neboť i výkon nejsilnějšího 2.0 TDI 170 koní a vysoký točivý moment 350 Nm (při 1750-2500 ot./min) ke slušné dynamice jízdy postačí. Aby ne, když ho škoda nabízí i v „ostré“ Octavii RS TDI, a Superb je jen o něco málo vyšší váhová kategorie. Nakonec i zákazníci stejně ve většině raději sáhnou po čtyřválci.

Komfortně a za málo

Právě moderní systém vstřikování common-rail nabízí poměrně kultivovaný projev bez výrazné hlučnosti a s minimálním přenosem vibrací do kabiny. Musíme si ale přiznat, že na sametový chod moderních francouzských turbodieselů bohužel nedosahuje.

Testovaný kousek byl zajímavý tím, že měl pohon všech čtyř kol, k jehož podrobnějšímu popisu se dostaneme za okamžik. Oproti pohonu 4×2 je haldexový 4×4 pochopitelně o něco nenasytnější, ale rozdíly jsou to skutečně jen zanedbatelné. My jsme jezdili v celkovém průměru za 8,4 litru na sto kilometrů (hlavně díky většímu zastoupení měst v našich cestách), dálniční sto třicítka znamená odběr 7 litrů (při necelých 3000 ot./min.) a střídmé cestování se dá absolvovat za 6-7 l/100 km.

Čtyřkolka pro všechny

Nebudeme si nalhávat, že by zrovna Superb byl nějaký bavorák trojkové řady, u kterého byste vážili, zda pohon všech kol nepůjde náhodou na úkor přetáčivé zábavě zadního náhonu. Pro komfortně laděný Superb, se kterým nebude nikdo závodit, je doplněk v podobě spojky Haldex v její čtvrté generaci vítaným doplňkem, který můžeme jen chválit.

Pohon přední nápravy znamená občasné protočení kol při ostřejším rozjezdu, a tomu Haldex spolehlivě zabrání. Kromě tohoto v zásadě neškodného nešvaru ale pohon čtyř kol řeší i zásadnější problémy, a to ztrátu trakce nebo prokluz v ostřeji projetých zatáčkách, a nenutí ESP zasahovat tak vehementně, jako u pohonu samotné přední nápravy. Jízda je tak řidičsky daleko příjemnější a pravděpodobně i bezpečnější.

Dnes jen chvála

Podvozek Superbu i jeho samozřejmou stabilitu jsme chválili už dvakrát, napotřetí ale musíme dodat, že výsledek ještě předčil naše očekávání. Superb jako čtyřkolka je skutečně autem, které nepovolí ani při rychlé jízdě po neznámé silnici v noci v dešti, aniž bychom k ní kohokoli chtěli jakkoli nabádat. 

 

Pohon 4×4 má jen dvě potenciální nevýhody, a to vyšší cenu a spotřebu. Obě ale smeteme ze stolu s konstatováním, že spotřeba je v praxi vyšší jen mírně a příplatek šedesát tisíc za pohon 4×4 odpovídá jeho přínosu. Zkrátka a zcela odpovědně tak můžeme prohlásit, že investice do Haldexu čtvrté generace je tím nejlepším, co můžete svému Superbu uštědřit. 

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Už jsem to říkal dvakrát. Na novém Superbu oceňuji jeho mimořádnou prostornost i pohodlnost. Tohle je opravdu auto, kterým bych se s radostí nechal vozit. Kromě toho odpadá nepraktičnost klasických sedanů díky systému TwinDoor.
Dávám známku 1
Jana Jana: Jsem snad jediný člověk, který v téhle rodině zůstal normální? Kupovat si v téhle době sice příjemné, ale současně dosti drahé auto? Raději bych si těch 900 tisíc nechala na nějaké… jiné auto. I když uznávám, že bych těžko hledala tak velké a současně docela úsporné vozidlo.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Na Superbu mi vadí ta nevyrovnanost. Auto co se tváří jako limuzína je ve skutečnosti takový větší liftback. Vlastně je to celé taková zvětšená Octávie. Na druhou stranu ale uznávám, že světlý interiér pozvedá kabinu pro cestující na úroveň luxusních aut (i když světlé potahy asi nejsou zrovna nejvíc praktické).
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Naftový čtyřválec, to opravdu žádné sportovní svezení nebude, říkal jsem si. Zkrátka klasický dvoulitrový TDI. Jaké ale bylo moje překvapení, když jsem probral k výkonu těch 170 koní! A to ani nemluvím o podvozku, který díky 4×4 sedí na silnici jako přibitý!
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Elegance 2.0 TDI 4×4: 879.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 56.900,- Kč

Celková cena: 936.800,- Kč

 

Výbava

ESP včetně ABS + MSR + ASR + EDS + HBA, kontrola tlaku v pneumatikách, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, deaktivace airbagu spolujezdce, přední mlhové světlomety, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, Maxi DOT, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), Climatronic – dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací, s pachovým filtrem s automatickou cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, s integrovanými bočními ukazateli, el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, Light Assistant (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, Day Light), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní loketní opěra s možností vytvoření průchozího otvoru do zavazadlového prostoru, bi-xenonové světlomety s funkcí AFS (Adaptive Frontlight System), výsuvné integrované ostřikovače světlometů, dešťový senzor, Přední mlhové světlomety s Corner funkcí, Malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy), tempomat, vnější zpětná zrcátka s automatickým sklápěním po uzamčení vozu a s osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, Kola z lehké slitiny Venus 7,0J x 17″ – 4 ks, pneumatiky 225/45 R17, síťový program, stínicí rolo na zadní sklo, mechanické, volant čtyřramenný multifunkční pro ovládání rádia (nastavitelný ve dvou osách), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, rádio Bolero – 2 DIN s integ. CD měničem (6 CD), MP3, signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, vyhřívání předních a zadních sedadel.

Doplňková výbava

„SUNSET“ (5 000 Kč), 4ramenný multifunkční volant pro ovládání rádia a telefonu, malý kožený paket (1 000 Kč), Asistent rozjezdu do kopce (HHC) a kontrola tlaku v pneumatikách (TPM) (2 000 Kč), Kola z lehké slitiny „CALLISTO“ 7,5Jx17″ – 4 ks s leštěným povrchem (3 000 Kč), Navigační systém s dynam. modulem „COLUMBUS“ 2-DIN, „MAXI DOT“ (23 000 Kč), Parkovací asistent, signalizace vzdál. při parkování (senzory vpředu a vzadu) a „MAXI DOT“ (14 000 Kč), Příprava pro telefon GSM II s Bluetooth, „MAXI DOT“ (2 900 Kč), Stínící rola pro zadní sklo a boční skla – mechanická (3 000 Kč), Vkládané tkané koberce „LOUNGE STEP“ (3 000 Kč)

 

ŠKODA SUPERB Elegance 2.0 TDI CR 125 kW 6-st.mech. 4×4
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 125 kw / 170 koní (4200 ot./min)
Maximální točivý moment 350 Nm (1750-2500 ot./min)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 219 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9 s
Udávaná spotřeba město 8.3 l/100 km
Spotřeba mimo město 5.3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6.4 l/100 km
Spotřeba během testu 8.4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1590 kg
Délka / výška / šířka 4838 / 1462 / 1817 mm
Rozvor 2761 mm
Zavazadelník / po sklopení 565 / 1670 litrů

 

Galerie