TEST: Vlajková loď české automobilky, Škoda Superb, proplula naší redakcí už potřetí. A proto, že oblíbený naftový čtyřválec 2.0 TDI jsme si projeli jen v jeho slabší verzi a s automatem, chtěli jsme protentokrát okusit jeho nejsilnější verzi ve spojení s šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol. A výsledek předčil naše očekávání.
Vydáno: 17.4.2009
Vrcholný model tuzemské škodovky, sedan střední třídy Superb, testujeme už potřetí. Tentokrát se tedy zaměříme na motor a především na pohon všech kol, který zajišťuje čtvrtá generace spojky Haldex. Pokud vás zajímá náš názor na model Superb ze všech ostatních hledisek, odkážeme vás k našim dvěma předchozím testům: Superbu 2.0 TDI 103 kW a Superbu 1.4 TSI.
Snad jen stručně připomeneme, že agresivněji tvarovaná příď se nám líbí a zvykli jsme si i na netradičně tvarovanou siluetu vozu. Po usazení dovnitř nás vždy potěší mimořádně prostorná kabina (alespoň podélně) i zavazadlový prostor a chválíme systém Twindoor. Rovněž jsme nadšeni kvalitou interiéru, které má blízko k prémiové německé konkurenci.
Nejsilnější nafta
Common-railový čtyřválec 2.0 TDI 125 kW (170 koní) je nejsilnějším naftovým motorem v nabídce. Oproti minulé generaci tedy není k dispozici žádný vznětový šestiválec (jen benzinový 3.6 FSI), protože napříč se pod kapotu zkrátka žádný nevejde.
Vlastně to ale tolik nevadí, neboť i výkon nejsilnějšího 2.0 TDI 170 koní a vysoký točivý moment 350 Nm (při 1750-2500 ot./min) ke slušné dynamice jízdy postačí. Aby ne, když ho škoda nabízí i v „ostré“ Octavii RS TDI, a Superb je jen o něco málo vyšší váhová kategorie. Nakonec i zákazníci stejně ve většině raději sáhnou po čtyřválci.
Komfortně a za málo
Právě moderní systém vstřikování common-rail nabízí poměrně kultivovaný projev bez výrazné hlučnosti a s minimálním přenosem vibrací do kabiny. Musíme si ale přiznat, že na sametový chod moderních francouzských turbodieselů bohužel nedosahuje.
Testovaný kousek byl zajímavý tím, že měl pohon všech čtyř kol, k jehož podrobnějšímu popisu se dostaneme za okamžik. Oproti pohonu 4×2 je haldexový 4×4 pochopitelně o něco nenasytnější, ale rozdíly jsou to skutečně jen zanedbatelné. My jsme jezdili v celkovém průměru za 8,4 litru na sto kilometrů (hlavně díky většímu zastoupení měst v našich cestách), dálniční sto třicítka znamená odběr 7 litrů (při necelých 3000 ot./min.) a střídmé cestování se dá absolvovat za 6-7 l/100 km.
Čtyřkolka pro všechny
Nebudeme si nalhávat, že by zrovna Superb byl nějaký bavorák trojkové řady, u kterého byste vážili, zda pohon všech kol nepůjde náhodou na úkor přetáčivé zábavě zadního náhonu. Pro komfortně laděný Superb, se kterým nebude nikdo závodit, je doplněk v podobě spojky Haldex v její čtvrté generaci vítaným doplňkem, který můžeme jen chválit.
Pohon přední nápravy znamená občasné protočení kol při ostřejším rozjezdu, a tomu Haldex spolehlivě zabrání. Kromě tohoto v zásadě neškodného nešvaru ale pohon čtyř kol řeší i zásadnější problémy, a to ztrátu trakce nebo prokluz v ostřeji projetých zatáčkách, a nenutí ESP zasahovat tak vehementně, jako u pohonu samotné přední nápravy. Jízda je tak řidičsky daleko příjemnější a pravděpodobně i bezpečnější.
Dnes jen chvála
Podvozek Superbu i jeho samozřejmou stabilitu jsme chválili už dvakrát, napotřetí ale musíme dodat, že výsledek ještě předčil naše očekávání. Superb jako čtyřkolka je skutečně autem, které nepovolí ani při rychlé jízdě po neznámé silnici v noci v dešti, aniž bychom k ní kohokoli chtěli jakkoli nabádat.
Pohon 4×4 má jen dvě potenciální nevýhody, a to vyšší cenu a spotřebu. Obě ale smeteme ze stolu s konstatováním, že spotřeba je v praxi vyšší jen mírně a příplatek šedesát tisíc za pohon 4×4 odpovídá jeho přínosu. Zkrátka a zcela odpovědně tak můžeme prohlásit, že investice do Haldexu čtvrté generace je tím nejlepším, co můžete svému Superbu uštědřit.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Už jsem to říkal dvakrát. Na novém Superbu oceňuji jeho mimořádnou prostornost i pohodlnost. Tohle je opravdu auto, kterým bych se s radostí nechal vozit. Kromě toho odpadá nepraktičnost klasických sedanů díky systému TwinDoor. Dávám známku 1 |
|
Jana: Jsem snad jediný člověk, který v téhle rodině zůstal normální? Kupovat si v téhle době sice příjemné, ale současně dosti drahé auto? Raději bych si těch 900 tisíc nechala na nějaké… jiné auto. I když uznávám, že bych těžko hledala tak velké a současně docela úsporné vozidlo. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Na Superbu mi vadí ta nevyrovnanost. Auto co se tváří jako limuzína je ve skutečnosti takový větší liftback. Vlastně je to celé taková zvětšená Octávie. Na druhou stranu ale uznávám, že světlý interiér pozvedá kabinu pro cestující na úroveň luxusních aut (i když světlé potahy asi nejsou zrovna nejvíc praktické). Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Naftový čtyřválec, to opravdu žádné sportovní svezení nebude, říkal jsem si. Zkrátka klasický dvoulitrový TDI. Jaké ale bylo moje překvapení, když jsem probral k výkonu těch 170 koní! A to ani nemluvím o podvozku, který díky 4×4 sedí na silnici jako přibitý! Dávám známku 2 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Elegance 2.0 TDI 4×4: 879.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 56.900,- Kč
Celková cena: 936.800,- Kč
ŠKODA SUPERB Elegance 2.0 TDI CR 125 kW 6-st.mech. 4×4 |
|
Objem motoru | 1968 ccm |
Maximální výkon | 125 kw / 170 koní (4200 ot./min) |
Maximální točivý moment | 350 Nm (1750-2500 ot./min) |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 219 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9 s |
Udávaná spotřeba město | 8.3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5.3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6.4 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8.4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1590 kg |
Délka / výška / šířka | 4838 / 1462 / 1817 mm |
Rozvor | 2761 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 565 / 1670 litrů |