TEST: Mladoboleslavský sedan střední třídy, Škoda Superb, je kvalitní, prostorný a hezký – s tím se příliš vedle šlápnout nedá. Ztroskotat ale můžete na volbě motorizace. V našem výběrovém řízení na nejlepší pohonnou jednotku jsme se narazili na žhavého kandidáta na první místo: na známý a povedený motor 1.8 TSI. Jaký s ním Superb je? A co to stojí?
Vydáno: 29.5.2009
Opět se po nedlouhé době vracíme k našemu oblíbenému tématu, kterým je Škoda Superb. Důstojný nástupce historických limuzín a dnešní reprezentativní sedan střední třídy jsme na ZaVolantem.cz poznali už několikrát.
Tentokrát se proto podíváme především na motor 1.8 TSI. Pokud vás zajímá náš názor na vzhled, prostor, užitnou hodnotu a kvalitu největšího auta mladoboleslavské automobilky, nabízíme k přečtení naše předchozí testy: Superb 2.0 TDI 103 kW, Superb 1.4 TSI a Superb 2.0 TDI 125 kW 4×4.
Nejlepší motor?
Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.8 TSI je skvělý motor, a stejně jako sluší Octavii 1.8 TSI, dělá řidiči radost i za volantem většího Superbu. Disponuje sice výkonem „jen“ 160 koní (118 kW) a jeho maxima dosáhne mezi 4500 – 6200 ot./min, to ale neznamená, že by s autem nedokázal pořádně zatočit. Nejvyšší točivý moment 250 Nm je k dispozici v širokém rozmezí od 1500 ot./min do 4200 ot./min.
V nízkých otáčkách je čtyřválec téměř neslyšný, stejně tak necítíte téměř žádné vibrace. Jízda v rámci zákonných limitů je mimořádně klidná a tichá. Stádo sto šedesáti koní ale ožije ihned po silnějším polechtání plynového pedálu, a zdaleka není nutné ho hnát do vysokých otáček. Ovšem i tam výkon lineárně roste až přes šest tisíc.
Oproti lehčí Octavii je Superb o půl sekundy pomalejší, ale i výsledek 8,6 sekundy při rozjezdu z nuly na stovku je dostatečný a pro řadu lidí by mohl být synonymem nejvyšší potřebné hbitosti. Pružné zrychlení je působivé a často vás dokáže zatlačit do sedačky. S nedostatkem výkonu nebudete mít v naprosté většině času problém, stejně jako s ovládáním uživatelsky přívětivého vozu.
Denní poježdění
Řazení na manuálním šestikvaltu je stejně přesné a pohodlné, jako u všech dříve prozkoušených Superbů a jako u většiny německých aut. Řízení je přesné s rychlostí tuhne, není ale příliš komunikativní. Podvozek případné nerovnosti žehlí svým komfortnějším naladěním, které naštěstí neposkytuje prostor pro přílišné náklony v zatáčkách. Mírnou nedotáčivost eliminuje velmi dobrý podvozek a především celá řada elektronických pomocníků.
Když k tomu všemu ještě dodám, že ani spotřeba není nijak závratná (na dispozice motoru), bude to možná znít podezřele atraktivně. A přeci je to pravda. Udávaná spotřeba ve městě činí 9,4 l/100 km, mimo město 5,9 l/100 km a kombinovaná potom dává výsledek 7,2 l/100 km. Tuto hodnotu sice z praxe potvrdit nedokážeme, ale pořád jsme se drželi ve slušných mezích pod deseti litry na sto kilometrů. Minimum vidíme někde nad osmi litry, současně ale není problém jezdit za patnáct, při pokusech o sportovní zážitky.
Vše, co si přejete
K reprezentativnímu sedano-liftbacku střední třídy patří odpovídající výbava. Ta naše, donedávna nejvyšší výbava Elegance je možná až zbytečně bohatá (vyčerpávající výčet všech prvků uvádíme níže), ale alespoň nás hýčkala krásně světlá kožená sedadla (ovšem příplatková za dalších 50.000 korun), krásně sladěná s napůl světlou přístrojovkou.
Potěšila nás nová navigace Amundsen, jejíž dokoupení k výbavě Elegance se při příplatku 3.500 korun zřejmě stane samozřejmostí (u střední výbavy se připlácí stále slušných 13.500 Kč, u nejnižší 18.500 Kč). Oproti daleko dražšímu Columbusu (38, 33 a 23) má sice menší displej a znatelně pomalejší procesor, ale cenový rozdíl je propastný.
Celkově Škoda Superb 1.8 TSI ve výbavě Elegance vyjde lehce přes tři čtvrtě milionu (764.900 korun), v nejlevnějším provedení Comfort za něj zaplatíte 629.900 korun (to je o padesát tisíc méně, než za nejsilnější naftový TDI), což je cenovka poměrně zajímavá.
Ideální volba?
Pokud hledáte extrémy, asi nesáhnete zrovna po Superbu – a když už, zvolíte ho s velkým vidlicovým šestiválcem 3.6 FSI. Jestliže ale chcete Škodu Superb s dobrým, výkonným a střídmým motorem, mohl by pro vás být přeplňovaný čtyřválec 1.8 TSI vhodnou volbou. Poskytuje totiž aktraktivní kombinaci slušného výkonu a přijatelné spotřeby.
Pokud bych si vybíral Škodu Superb já, vážil bych mezi dvěma motory: naftovým 2.0 TDI 125 kW a tímto 1.8 TSI 118 kW. Potom už by rozhodovalo jediné kritérium – kolik kilometrů se svým vozem najedu.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Na novém Superbu opravdu oceňuji jeho mimořádnou prostornost i pohodlnost. To, jak se rozvalíte na sedadle řidiče – a je to příjemné posezení – ovšem ještě není nic proti místu, které vám zůstane na zadní sedačce. Tohle je opravdu auto, kterým bych se s radostí nechal vozit. Kromě toho odpadá nepraktičnost klasických sedanů, tleskám systímu TwinDoor. Dávám známku 1 |
|
Jana: Škoda Superb je přece jenom docela drahý – zase stojí skoro devět set tisíc. Když už si teda kupovat zrovna české auto, můj favorit je stále nejslabší motor, 1.4 TSI. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Co se týká vzhledu, musím mluvit stejně, jako u předchozích testů Superba. Vadí mi ta nevyrovnanost, to, že se tváří jako limuzína, a přitom umí doširoka otevřít páté dveře. V tomto případě vnější vzhled zachraňuje honosně vypadající interiér, který mne uhranul hned po prvním usazení na sedadlo spolujezdce. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Když jsem se projel v Octavii 1.8 TSI, musel jsem napsat, že ten motor je dokonalý. Na tom se samozřejmě nic nemění, i když dynamika Superbu je trochu slabší – a co si budeme povídat, Octavia se na řádění hodí víc, než tenhle uhlazený fešák. I tady ale platí, že převodovka je dokonalá, podvozek je výborný a dynamika je… dynamická. Takže v zásadě spokojenost. Dávám známku 1 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.8 TSI Elegance: 764.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 81.400,- Kč
Celková cena: 846.300,- Kč
ŠKODA SUPERB 1.8 TSI Elegance 6MT |
|
Objem motoru | 1798 ccm |
Maximální výkon | 118 kW / 160 koní (4500-6200 ot./min) |
Maximální točivý moment | 250 Nm (1500-4500 ot./min) |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,6 s |
Udávaná spotřeba město | 9,4 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,2 l/100 km |
Spotřeba během testu | 9,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1511 kg |
Délka / výška / šířka | 4838 / 1462 / 1817 mm |
Rozvor | 2761 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 565 l / 1670 l |