TEST: Nejostřejší Octavia měla zaparkovat před naši redakcí už několikrát. Shodou okolností ale nevyšlo testování ani na podzim, ani v zimě. Do třetice všeho dobrého jsme tak mohli protáhnout tento zajímavý vůz až na jaře a hlavně za příjemných teplot a klimatických podmínek. A to bylo moc dobře.
Vydáno: 23.4.2009
Podle fotografií se může zdát, že jsme o tomto automobilu už psali. Částečně je to pravda, protože dieselové eresko s novým common-railem vypadalo ale úplně stejně. Tak trochu jsem doufal, že bude mít vůz alespoň jinou barvu, to aby měla naše fotografka radost, ovšem nestalo se (ne, vážně jsme to dnešní eresko schválně neušpinili jen kvůli tomu, aby bylo alespoň v něčem jiné). Vzhled je zcela totožný.
Opět….
…jsme tak zkoušeli asi nejčastější provedení s barvou Race Blue, opět jsme mohli prohlížet přepracovaný nárazník, spoiler nebo rozměrná kola a opět jsme se setkali s až neuvěřitelným zájmem kolemjdoucích.
Jako příklad dobře poslouží situace, kdy kolem zaparkovaného vozu ve dvojicích pochodovaly na oběd do místní školy děti držící se za ručičky. Když tu najednou jeden malý chlapec zcela odborně prohlásil: „Tak tohle je úplně nejlepší škodovka“ a druhý pouze uznale pokyvoval. Opravdu je až k nevíře, jak na české občany působí logo RS.
Unvitř to každý zná
O interiéru toho bylo napsáno tolik, že už mne ani nenapadá něco, k čemu bych to mohl přirovnat. Na řidiče zde čekají velmi povedená sportovní sedadla s logem RS. Součástí této výbavy jsou také kovové pedály nebo tříramenný volant.
Interiér jako celek působí velmi kvalitně a to zejména díky příkladnému zpracování a kvalitním materiálům. Potěšil mne detail v podobě ovládání audio-systému a telefonu na volantu. Tohle se velmi povedlo a třeba takový Citroën se svým stádem tlačítek div ne ještě na věnci volantu by se zde mohl inspirovat. Pár ovladačů a můžete si číst na displeji mezi otáčkoměrem a tachometrem například SMS zprávy.
Zadní cestující se mohou těšit na tvarované sedačky s logem RS. Místa zde je tak akorát…Ale to už přece každý ví, stejně jako to, kolik litrů se skrývá v ohromném zavazadelníku, který je svou velikostí pro mnoho lidí tak přitažlivý.
Koncernový divoch ve službách Škody
Konečně se dostáváme k vlastně jedinému rozdílu mezi modrými testovanými škodovkami. Na rozdíl od zářijového testu jsme tentokrát místo TDI našli označení TSI. Dvoulitrový přeplňovaný koncernový motor je už také pěkně obehraná písnička. V různých modifikacích jsme ho zkoušeli hned několikrát (Audi Q5, Audi A3 Cabriolet a těšit se můžete také na VW Scirocco s tímto motorem).
Nejprve trocha čísel a obecných informací. Motor je uložen vpředu napříč, ale hlavně je přeplňován turbodmychadlem a dostal také přímé vstřikování. Maximální výkon je 200 koní a točivý moment vám nadělí nejvíce 280 Nm při….A to je právě ono.
Velký rozsah otáček
Charakteristika motoru má velmi jednoduché tvary. Rozsah otáček, ve kterém má řidič k dispozici nejvyšší točivý moment, je v rozmezí od 1800 do 5000 rpm, což je velmi příjemná skutečnost.
Moc dobře si pamatuji na to, jak jsem truchlil za volantem dieselového ereska nad tím, že krásně zatáhne, ale hned zase poleví. Zkrátka rozsah využitelných otáček byl příliš malý. To v případě dvoulitrového zážehového motoru zdaleka nehrozí. Možná by mohl být ještě o fous ostřejší v nízkých otáčkách, ale čert to vem! Sportovní auto má mít rádo vysoké otáčky a v těch je Octavia 2.0 TSI velmi ostrá.
Sporotvní, ale i rodinné
Stále ale platí, že se jedná o vůz dvou tváří. Pokud chcete a máte dostatečně pevnou vůli, můžete se pomalu ploužit krajinou a odměnou vám za to bude spotřeba třeba i kolem hodnoty sedmi litrů na sto kilometrů. Ta druhá tvář je mnohem zajímavější. Ostřejší jízda znamená plynulý a neustávající zátah, spoustu zábavy (tedy pokud zrovna nevezete hysterickou přítelkyni), ale také drobné problémy s trakcí a patnáctilitrovou spotřebu.
Jak jsem zmínil na začátku, nakonec bylo moc dobře, že se náš test neuskutečnil v zimě, protože bychom neměli co testovat. I na suché silnici má systém kontroly trakce při nevybíravém chování řidiče plné ruce práce s tím, abyste si zbytečně nezničili pneumatiky.
DSG pod volantem
Další, i když už malou novinkou byla automatická převodovka DSG. Tedy samotná dvouspojková převodovka není nic nového, ale k našemu překvapení, samozřejmě milému, jsme pod volantem našli pádla pro změnu převodových stupňů. Žádná pochybná tlačítka, jako například používá Porsche nebo taktéž ne příliš povedený systém z BMW. Klasické provedení levou rukou dolu a pravou nahoru je zkrátka nejlepší.
Podobně jako u jiných koncernových vozů se při podřazování dostaví efektní meziplyn. Pochvalu si zaslouží DSG za bleskovou změnu jednotlivých převodů. Pro mne osobně byla jasná volba jízdy v manuálním režimu. Samozřejmě pro větší pohodlí tu je také klasické D a nebo sportovní nastavení S, kdy převodovka sama řadí skutečně až na poslední chvíli.
Drží, ale…
Jízdní vlastnosti tohoto vozu je už také záležitost poměrně známá. Příjemně tuhé řízení je faktem jistě velmi pozitivním. I v případě benzinového motoru se nic zásadního nezměnilo na tom, že se auto poměrně hodně naklání, ale stopu drží zuby nehty i při té nejostřejší jízdě. Zvyknout si musíte jen na to, že fyziku nelze ošálit. To, že se jedná o velký a poměrně těžký vůz, je nakonec přeci jen znát.
Celkově musím říci, že má očekávání byla splněna. Benzinové eresko je ve všem, kromě spotřeby, lepší než dieselové. Zastánci vznětových motorů prominou, benzinová verze se zkrátka hodí k vozu daleko lépe. Jako bonus dostanou zákazníci, kteří tuto variantu zvolí, navíc nižší cenu v porovnání s motorem 2.0 TDI CR.
Lepší a levnější
Závěrem jedna menší úvaha. Osobně nechápu, proč si strážci pořádku pořídili na nahánění Fábií jedoucích 150 km/h drahé a hlavně podstatně nápadnější Passaty. Škoda Octavia RS je také hodně rychlá, odmyslíme-li si úpravy vzhledu a výrazné barvy, je velmi nenápadná, má přinejmenším dostatečné jízdní vlastnosti, kvalitní techniku a nakonec i docela rozumnou spotřebu.
Pokud nemáte rádi naftu tak moc, že si lepíte na auto nápisy “black power“ a tak podobně, určitě zvolte pro svou novou Octavii RS benzinový motor. Je sice o nějaký ten litřík hladovější, ale jinak předčí naftovou verzi ve všem ostatním a to včetně ceny. Do budoucna se můžeme těšit na novou verzi, která by měla mít ještě o jedenáct koní více.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Já s tvrzením, že benzinová Octavia RS je lepší než ta dieselová nesouhlasím. Ano, je zřejmě rychlejší, ale rozdíl není nijak výrazný. Mně se dříve testovaný motor 2.0 TDI CR líbil více. Octavia s ním byla i tak dost rychlá a hlavně nabídl výbornou spotřebu. Benzinová verze je v tomto ohledu horší. Znovu jsem byl potěšen celkovou nabídkou prostoru. Dávám známku 2- |
|
Jana: Nemám pro tyto nejrychlejší verze příliš pochopení. Z mého pohledu si cením bohaté výbavy, celkem prostorného interiéru, parkovacích asistentů a asistentu rozjezdu do kopce. Všechny tyto vlastnosti lze pořídit u běžných verzí. Když už ale musím hodnotit provedení RS, přiklonila bych se samozřejmě na stranu dieselu. To kvůli výrazně nižší spotřebě. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Škoda Octavia není přehlídkou nápaditého designu. Tato verze je díky pár vylepšení mnohem více atraktivní, ale stále ztrácí v tomto ohledu na některé konkurenty velmi výrazně. Uvnitř je to o poznání lepší, i když i zde bych ocenila nějaký ten povedený nápad. Vše je takové strohé. Na kvalitou se ovšem nešetřilo. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Tak jsem se konečně dočkal. Na tento test jsem se totiž velmi těšil. Tady totiž není o čem debatovat. Do sportovního auta zkrátka patří benzinový motor ať se vám to líbí nebo ne. Konstantní zátah přes celý otáčkoměr je velmi příjemný. V nejvyšších otáčkách se mi líbil také samotný zvuk motoru. Škoda velkých náklonů karoserie. Na jízdní vlastnosti tento fakt ale příliš vliv nemá. Dávám známku 1- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení RS: 780 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 86 650 Kč
Celková cena: 867 550 Kč
Škoda Octavia RS 2.0 TSI |
|
Objem motoru | 1984 ccm |
Maximální výkon | 147 kW (200 k) / 5100 – 6000 rpm |
Maximální točivý moment | 280 Nm / 1800 – 5000 rpm |
Převodovka | 6stupňová automatická |
Maximální rychlost | 238 km / h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,3 s |
Udávaná spotřeba město | 10,4 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 6,2 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,7 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 10,0 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1415 kg |
Délka / výška / šířka | 4578 mm / 1447 mm / 1769 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 560 l / 1420 l |