TEST AUTA: Ekonomická, ekologická. Taková je podle škodovky nová Octavia s pohonem na CNG – soudě dle polepů, kterými se chlubilo testované auto. S charakteristikou lze souhlasit, vždyť Octavie s plynovou nádrží dokáže jezdit za korunu na kilometr, bonusem je i velký dojezd kolem 1200 km. Přitom pořizovací cena je na úrovni srovnatelného dieselu. Pojďme se na Octavii G-TEC podívat blíž.
Mladoboleslavská automobilka nekoketuje s pohonem na plyn poprvé, dokonce ani když nepočítám polodomácí přestavby před rokem 1989. Tovární přestavby na zkapalněný propan-butan (LPG) se dočkala naposledy Octavia 1.6 MPI druhé generace. Nové přeplňované motory si ale s LPG příliš nerozumí, a proto u současné třetí Octavie sází škodovka na stlačený zemní plyn CNG, který je mnohem více rozšířen i v Evropě.
Testovanou Octavii G-TEC nám zapůjčil Autokomplex Menčík, kde si ji můžete koupit za částku téměř stejnou, na kolik vás vyjde srovnatelný diesel 1.6 TDI 77 kW. Pak už je to hlavně o počítání – co se více vyplatí? K tomu se za chvilku dostaneme.
Povedená přestavba
Tovární přestavba je provedena velmi čistě a do Octavie je zakomponována zcela přirozeně: plynová nádrž je vestavěna na místě rezervy, takže o velký kufr Octavie, v tomto případě Combi s velikostí 610 litrů, nepřijdete. Rezerva se k autu nedodává, místo toho v kufru najdete sadu na opravu kola (takové řešení za šťastné nepovažujeme, ale je to současný trend).
Plnící otvor se nachází hned vedle otvoru pro benzín. Zbytek změn najdeme mezi budíky: místo jedné ručičky ukazatele paliva najdeme dvě, stejně jako ukazatele dojezdu. Rozšíření o plynový pohon je do palubního počítače dobře zakomponováno, vždy vidíte údaje o pohonu, na který právě jedete.
Mezi pohonem na plyn a na benzin přepíná auto samo. Jedinou teoretickou výtku můžeme mít právě k tomu – v Octavii totiž nenajdete přepínač jako u jiných přestaveb, vše se přepíná automaticky. Je to sice logické, protože výrobce auta počítá s preferencí jízdy na plyn, takže pokud nějaký zbývá, není důvod na něj nejet. Ale osobně mám radši nad věcmi kontrolu, takže bych nějaké přepínací tlačítko uvítal.
Stará známá Octavia
Jezdit na plyn je vlastně úplně stejné, jako jezdit na benzín. Při jízdě rozdíl mezi nimi nerozeznáte. Jedinou připomínkou může být přepnutí z plynu na benzín, když plyn dojde, to je ale téměř neznatelné a stane se to jednou za pár set kilometrů.
Jinak se Octavia G-TEC od „běžných“ verzí neliší, je to klasika, kterou dostaneme od každé Octavie: rozměrné auto s vysokým komfortem jízdy a dobrými jízdními vlastnostmi. Jediným rozdílem je zvýšení hmotnosti o 130 kg proti běžné benzinové motorizaci 1.4 TSI. Octavia s plynovou úpravou nyní váží 1412 kg, což je znát hlavně v zatáčkách.
Protože se jedná o ekologickou verzi Octavie, dostala verze G-TEC podobnou doplňující výbavu, jako zelené verze Greenline: ekologický paket Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Palubní počítač pak poměrně zábavně radí, jak jet a kdy řadit, a snaží se vás držet opravu na minimálních otáčkách na hranici dušení motoru.
Jízda na CNG v číslech
Jinak ale převažují hlavně výhody. Na plnou, patnáctikilovou nádrž ujedete nějakých 300 – 400 kilometrů (v našem případě 340 km), pak se pohon přepne na benzín, a auto vás vyzve k doplnění plynu.
Průměrná dlouhodobá spotřeba u testovaného auta byla 4,5 kg/100 km, my jsme při běžné kombinované jízdě jezdili o desetinku žíznivěji. Dá se jet i levněji, když jedete víc úsporně, na udávanou tabulkovou spotřebu 3,9 kg/100 km bychom se ale asi nedostali. Motor 1.4 TSI 81 kW je docela úsporný i když jedete na benzin, podle naší zkušenosti se s ním dá jezdit kolem 6 litrů, v našem případě za 6,2 l/100 km.
Kilometr za korunu
A teď pojďme počítat: 4,5 kg stlačeného plynu vyjde na většině čerpacích stanic na 120 korun (kalkulujeme s aktuální většinovou cenou 26,60 Kč, i když se dá sehnat i pod 25 Kč), což znamená 1,2 Kč na kilometr. (S nižší cenou se můžete dostat i na korunu, ale budeme počítat s našimi reálnými částkami.) Ve srovnání s tím u benzinu se spotřebou 6,2 l/100 km a cenou 30 Kč za litr stojí kilometr 1,86 Kč – to představuje rozdíl 66 haléřů na každém kilometru, 660 korun na tisíci kilometrech a 20 tisíc korun za rok, pokud ujedete 30 tisíc kilometrů. Pokud bychom srovnávali s dieselem, vyjde výpočet podobně.
Jaké jsou ceny? S pohonem na CNG stojí Octavia 441.900 korun v hatchbacku s výbavou Active nebo 474.900 korun v případě combi. Srovnatelný diesel 1.6 TDI 77 kW stojí jen o 9 tisíc méně, 432.900 korun v případě hatchbacku, respektive 462.900 korun v případě combi, takže nákup plynového auta se může vyplatit už během prvního roku.
Za Octavii G-TEC samozřejmě můžete utratit i mnohem víc, podle výbavy, ale už v základní verzi Active dostanete sedm airbagů, stabilizační systém ESC, multifunkční autorádio Blues s připojením AUX/USB nebo palubní počítač s displejem Maxi DOT, což by leckomu mohlo stačit.
Auto budoucnosti?
Škoda Octavia G-TEC je dobrou alternativou pro řidiče, kteří hodně jezdí a hodí se jim nižší náklady na cesty. Tovární přestavba zaručuje kvalitní zástavbu nádrže i integraci do palubního systému. Síť čerpacích stanic na CNG se rozšiřuje a i když ceny ropy momentálně klesají, což se na prodejích CNG aut projevuje poklesem prodejů, pořád jejich počet v ČR roste a růst bude (letos by jich mělo v ČR jezdit přes 10 tisíc).
Pohon na plyn přináší sice některé neduhy, třeba chybějící rezervní kolo nebo zákaz vjezdu do podzemních garáží (novější garáže by už měly mít vyřešené odvětrávání). A když nechcete pálit benzín, na delší cestě je potřeba více přemýšlet o tankování, a ve městě se tankuje častěji. Ale to jsou v podstatě drobnosti. Výhod, které CNG přináší, je neskonale víc.
Výsledná známka 1-
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
Děkujeme společnosti Autokomplex Menčík za zapůjčení testovaného vozu.
Základní cena Škoda Octavia Combi 1.2 TSI 63 kW Active: 372.900 Kč
Cena Škoda Škoda Octavia G-TEC 1.4 TSI 81 kW Active: 474.900 Kč
Výbava
Škoda Octavia Combi G-TEC CNG 1.4 TSI 81 kW | |
Objem motoru | 1395 ccm |
Maximální výkon | 81 kW / 110 koní |
Maximální točivý moment | 200 Nm / 1500 – 3500 ot/min |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 192 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11 sekund |
Udávaná spotřeba město | 7,0 l/100km / 6,9 m3/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,5 l/100km / 4,5 m3/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,4 l/100km / 5,4 m3/100 km |
Spotřeba během testu (benzin / CNG v kg) | 6,2 l/100km / 4,6 kg/100 km |
Pohotovostní hmotnost s řidičem | 1.416 kg |
Délka / výška / šířka | 4.659 / 1.465 / 1.814 mm |
Rozvor | 2.686 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 610 / 1.740 litrů |