TEST: Vozy značky Škoda nepatří právě mezi mé nejoblíbenější, takže jsem se těšil, jak opět napíšu kritický článek. Ovšem už pohled do interiéru této Octavie naznačoval, že to tak jednoduché nebude. Moje plány vzaly definitivně za své po prvních metrech jízdy a nakonec jsem byl nucen změnit názor. Místo kritizování musím chválit.
Vydáno: 2.4.2008
Možná by bylo ještě vhodné upozornit všechny, kteří chtějí od automobilu také kousek výjimečnosti. Ti číst dál nemusí. Octávií jezdí nejen po našich silnicích tolik, že můžete mít vůz vybavený jak chcete, přesto beznadějně zapadnete v davu. Přesně tak tomu bylo i v případě testovaného kousku. Že se nejedná o lidovou verzi naznačují z venku pouze litá kola a štítky s nápisem Laurin & Klement.
Vzhled Octavie je notoricky známý. Dal by se popsat jediným slovem: klasika. Hranaté světlomety, charakteristická maska a tak dále… Jediným výrazným prvkem testovaného vozu byly 17″ kola Sputnik.
Luxusní balení
Interiér je mnohem zajímavější. S trochou nadsázky by se dalo říci, že vůz s výbavou Laurin & Klement pouze jako Octavia vypadá. Uvnitř je vše docela jinak. Interiér v maximální výbavě působí velmi luxusně a dodá vám pocit, že v davu škodovek jste něco víc. I když to ostatní na první pohled nemají šanci poznat.
Hned po otevření dveří vás chromované prahové lišty upozorní, že se jedná o nejvyšší výbavu. Nápis Laurin & Klement najdeme ještě na kožených sedačkách. Ačkoli se jedná o luxusní výbavu, nemůžu říci, že by to byla křesla. Sedadla jsou totiž poměrně tvrdá. Ta v předu by navíc mohla být širší. Na druhou stranu jsou dobře tvarovaná a pěkně vás obejmou.
Co se týká výbavy, nic podstatného zde nechybí. Laurin & Klement si vás hýčká světlou kůží, tkanými koberci, koženým volantem, chromovanými vnitřními klikami dveří. Mimochodem ty jsou velice zajímavě osvětleny. O maličkostech jako jsou elektrická zrcátka, vyhřívaná sedadla, navigace a podobně nemá cenu hovořit. Zkrátka interiér toho má hodně co nabídnout, ale má i své mouchy.
Další Škody v testu:
Škoda Roomster Scout 1.4 TDI: městský zálesák
Škoda Fabia Combi 1.6: český sen?
Do luxusního auta určitě nepatří lacině vyhlížející víko schránky před spolujezdcem. Plasty by mohly být kvalitnější, i když palubní deska je měkčená. U vozu této kategorie mě nemile překvapil fakt, že obsahuje kontrolu zapnutých pásů pouze pro řidiče. Ještě víc jsem se divil, když jsem si chtěl přehrát CD s MP3 – měl jsem smůlu. Za rádio s navigací Nexus, které zvládá pouze audio CD se připlácí 35 000 Kč. Částečnou útěchou může být měnič na 6 disků umístěný v kufru (10 000Kč). Jinak audio systém je vynikající s opravdu dostatečným výkonem.
Co se týká prostoru, platí zde to samé jako u levnějších Octávií. Místa je dost pro všechny. Jediné omezení jsem našel na pozici prostředního cestujícího vzadu. Tomu bude vadit rozměrný tunel na podlaze. Odkládacích prostor je také dost. Kromě klasických chlazených schránek před spolujezdcem a mezi sedadly obsahuje vůz i jednu přihrádku pod sedadlem spolujezdce, na stropě a u levého kolena řidiče. Kufr s dvojitým dnem kryje praktická samonavíjecí roletka. Na dně se ukrývá plnohodnotná ocelová rezerva.
Verze Laurin & Klement je tak Octavia se všemi pro a proti. I když v tomto případě se jedná o luxusní vydání. Ale pojďme se podívat pod kapotu. Tam totiž sídlí to nejlepší z celého vozu.
Zapomeňte na TDI
Nový motor 1.8 TSI, který pochází od Audi, se opravdu povedl. Moderní agregát obsahuje spoustu „vychytávek“. Tak například přímý vstřik paliva, vodou chlazené turbodmychadlo, variabilní časování ventilů nebo vyvažovací hřídele.
Jeho objem činí 1798 ccm, poskytuje výkon 118 kW (160 koní) a maximální točivý moment 250 Nm. Mohlo by se zdát, že to nejsou žádné extra hodnoty, ale stačí se detailněji podívat na charakteristiku motoru.
Maximální točivý moment máte k dispozici v rozmezí od 1500 ot./min do 4200 ot./min. Navíc klasická výkonová špička byla odstraněna. Po dosažení hodnoty 5000 ot/min. drží maximální výkon až do 6200 ot./min. A výsledek? Výborná dynamika. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne tento kombík za 8,2 sekundy. Ještě lepší je pružné zrychlení. Auto okamžitě reaguje a pěkně vás zatlačí do sedačky.
Po nastartování budí dojem nevinné tváře. Na neutrál a v nízkých otáčkách jde tak tiše, že ho skoro neslyšíte. Vibrace jsou téměř nulové. Klidná jízda je velmi tichá. Chcete-li si ale trošku zazávodit, stačí přišlápnout plynový pedál. Z nevinného chlapíka se stane nazlobený gangster. Zvuk motoru se konečně dostane i do kabiny. Je pěkně sytý se sportovním nádechem. Na nějaký turboefekt zapomeňte. Vůz neúnavně táhne přes celé spektrum otáček a stabilizační systém má plno práce.
Vzhledem k tomu, co všechno 1.8 TSI umí, je průměrná spotřeba 9 l/100 km velmi pěkné číslo. Ostrá jízda ale přináší hodnoty lehce odlišné, stejně tak i jízda po městě. Časté rozjezdy zvednou spotřebu na 12 litrů. Na druhou stranu mimo město se s trochou dobré vůle můžete pohybovat i okolo šesti litrů. To ovšem chce hodně citu a hlavně pořádnou dávku sebeovládání.
Proč tak dlouhé převody?
Šestistupňová manuální převodovka je podobně povedená jako motor. Má krátké dráhy a naprosto přesný chod. Velká škoda zbytečně dlouhých převodů. Se zařazenou dvojkou se dostanete přes 100 km/h a rychlost blížící se dvěma stům kilometrů zvládne bez problémů i na pětku. Možná by bylo lepší pět kratších převodů a dlouhá šestka.
SUV za cenu této Octavie?
Honda CR-V 2.0: na silnici jako král
Ruku k dílu přikládá také kvalitní řízení a rychlý podvozek. Při ostré jízdě se karoserie trochu naklání, ale to je u rodinného kombi zcela běžné. Zvolené stopy se vůz drží jako klíště a na dálnici máte pocit, že se vezete v Pendolinu. Všechno probíhá tiše a klidně. Můžete tak letět rychlostí okolo 200 km/h a zbytek cestujících si toho ani nevšimne.
Hodně muziky za hodně peněz
Nejslabším místem jinak povedeného celku je cena. Na výbavu Laurin & Klement si přichystejte minimálně 799 900 Kč. Testovaný vůz měl ještě nadstandardní prvky a cena se dostala přes 900 000 Kč. Za kombi to je tedy pořádný balík peněz a v této cenové kategorii si už máte z čeho vybírat. Podobnou sumu si účtuje Škodovka za větší Superb, a to také ve výbavě Laurin & Klement. Chcete-li kombi, alternativ najdeme spoustu. Například Passat Variant se stejným motorem ve výbavě Highline stojí 929 000 Kč, Toyota Avensis Combi s motorem 1.8 VVT-i s výbavou Exlusive 769 900 Kč, Peugeot 407SW 2.2 16V Premium Pack 846 900 Kč. Takhle bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Těsně pod hranicí jednoho milionu korun už pořídíte auto dle vašich představ se vším co chcete. Takže proč si pořídit zrovna Škodu Octavii?
Je jednoduše pro ty, kteří mají rádi maximální luxus a zároveň nechtějí provokovat okolí. Lehce zapadnou v davu s hřejivým pocitem, že mají navrch. Největším trumfem je jednoznačně skvělý motor. Dle mého názoru je 1.8 TSI mezi turbomotory to nejlepší, co se v současnosti nabízí. Toužíte-li po Octávií, tento agregát vám vřele doporučuji. Za rozumnou spotřebu si s ním užijete opravdu hodně zábavy.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Škodu Octavii Combi mám rád. Je to prostě klasika. Tak by rodinné kombi mělo vypadat – místa akorát a velký kufr. Škoda, že po sklopení zadních sedadel nevznikne rovná plocha. Naopak oceňuji dvojité dno a otvor pro přepravu lyží. Ale dávat lyže na světlou kůži není zrovna nejlepší nápad. Dávám známku 2 |
![]() |
Jana: Tohle auto je pro trochu jiné lidi. Kombi za milion bych si nekoupila. Luxusní výbava je sice pěkná, ale místy až zbytečná. Navíc kontrola zapnutého pásu pouze pro řidiče je ostuda. U aut za poloviční cenu jsme viděli kontrolu i pro pět cestujících. Dávám známku 4 |
![]() |
Nikola: Německý design se mi nelíbí. Kde jsou nějaké emoce, něco jedinečného a zajímavého? Je to přehnaně strohé. Luxusní interiér je mnohem lepší než zevnějšek. Jakkoli je světlá kůže nepraktická, vypadá báječně. Ovšem v přepychovém prostředí vyniknou laciné plasty. I když se mi vnitřek líbí, celkový dojem to nespraví. Tohle auto bych si nekoupila. Dávám známku 3 |
![]() |
Tomáš: Ten motor je dokonalý! Už dlouho jsem si takhle nezařádil! S vypnutým ESP je zábava ještě mnohem větší. Dokonalá převodovka, skvělý podvozek a hlavně výborná dynamika. Kdo se dostane za volant, nebude chtít pryč. Mrzí mě pouze příliš civilní vzhled. Ale v tomto případě mi to je vlastně úplně jedno. Dávám známku 1* |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková, Zdeněk Pitrmuc
PARAMETRY
Základní cena v provedení Laurin & Klement: 799 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 132 100 Kč
Celková cena: 932 000 Kč
Výbava: Boční blikače integrované do vnějších zpětných zrcátek, kola Sputnik z lehké slitiny 7Jx17″, nárazníky lakované v barvě vozu s černou ochrannou lištou, ochranné boční lišty dveří, černé, ozdobná koncovka výfuku,pneu 225/45 R17,rezervní kolo ocelové neplnohodnotné,tónovaná skla vnějších zpětných zrcátek,vnější zpětná zrcátka v barvě vozu,chromované kliky dveří s osvětlením,chromový paket (plaketka řadící páky, knoflík ruční brzdy),interiér Royalty,kožený volant,malý kožený paket,prahové lišty vpředu a vzadu,přístrojová deska Onyx-Onyx,vkládané tkané koberce,airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů,aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech,asistent rozjezdu do kopce,audiozdířka v Jumbo boxu,bederní opěry vpředu,boční airbagy vpředu,centrální zamykání s dálkovým ovládáním, SAFE systém, sklopný klíček,climatronic – dvouzónová klimatizace, pachový filtr,dálkové ovládání víčka,palivové nádrže,deaktivace airbagu u spolujezdce,dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce,dvoutónová houkačka,el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka,el. ovládáné sedadlo řidiče s pamětí,el. ovládání oken vpředu i vzadu s dětskou pojistkou,elektromechanický posilovač řízení,ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR,hlavové airbagy,hlavové opěrky vzadu – 3ks,imobilizér, štítek s VIN kódem,indikátor vnější teploty,jumbo box s nastavitelnou loketní opěrou vpředu,kotoučové brzdy vzadu,light assistant,maxi-DOT,odkládací prostor v bočním,obložení zavazadlového prostoru,odkládací schránka s víkem na přístrojové desce,odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce osvětlená, klimatizovaná,osvětlení,nástupního prostoru integrované ve vnějších zp.zrcátkách,osvětlení zavazadlového prostoru – dvě lampičky,přední mlhové světlomety,příprava pro telefon GSM I,příprava pro uchycení dvou dětských sedaček na zadních sedadlech,radio Audience s integrovaným měničem na 6CD a MP3 přehrávačem,radiopříprava (8 repro, sklopná neodnímatelná anténa),roletový kryt v zavazadlovém prostoru,schránka na brýle,signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče,síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru,síťový program (sada sítí v zavazadlovém prostoru),stěrač zadního okna s ostřikovačem,tempomat,tónovaná skla, čelní sklo s šedým pruhem,tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu,vnější zpětná zrcátka s pamětí,vnější zpětná zrcátka s aut. stmíváním + senzor autom. spouštění stěračů,vyhřívání předních sedadel,výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce,výsuvné integrované ostřikovače světlometů,výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce,WIV (flexibilní servisní intervaly),xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu,zadní sedadla dělená a sklopná, s loketní opěrou,zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru,zvuková signalizace nevypnutých světel.
Doplňková výbava testovaného vozu: Dvojitá sluneční clona(650Kč), vnější zpětná zrcátka s aut. stmíváním a pamětí(3500Kč),navigační systém Nexus s dynamickým modulem(34 000Kč),CD měnič v zavazadlovém prostoru na 6 CD(10 000Kč),vyhřívání předních a zadních kožených sedadel(4900Kč),TPM (kontrola tlaku v pneumatikách)(1800Kč),přední mlhové světlomety s „Corner” funkcí(2500Kč),zadní stěrač Aero s ostřikovačem (u Combi v sérii)(2700Kč),střešní nosič stříbrný (5000Kč), příprava pro tažné zařízení(5000Kč),mezipodlaha v zavazadlovém prostoru(4200Kč),signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu(17 000Kč),SunSafeGlass s el. ovládáním oken vpředu a vzadu(24 900Kč),alarm s hlídáním vnitřního prostoruzálohovou sirénou a dálkové ovládání centrálního zamykání(5000Kč),multifunkční kožený volant pro rádio a telefon a malý kožený paket(5000Kč), příprava pro telefon GSM II(6200Kč)
ŠKODA OCTAVIA Combi 1,8 TSI LAURIN & KLEMENT | |
Objem motoru | 1798 ccm |
Maximální výkon | 117 kW / 160 k (5000-6200 ot/min) |
Maximální točivý moment | 250 Nm (1500-4200 ot/min) |
Převodovka | 6tirychlostní manuální |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,2 s |
Udávaná spotřeba město | 10,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,4 l/100 km |
Spotřeba během testu | 9 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1340 kg |
Délka / výška / šířka | 4572 mm / 1468 mm / 1769 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 580 l / 1620 l |