TEST: Mladoboleslavská Škodovka připravila další ze svých „terénních“ úprav, které nazývá přídomkem Scout. Po Octavii a Roomsteru přišel na řadu model Fabia, který bezpečně poznáte podle výrazného oplastování po celém jeho obvodu. Nabízí ale Fabia Scout něco víc, než jen viditelné plasty? A není tahle legrace přecijen trochu drahá?
Vydáno: 21.10.2009
Fabia Scout (stejně jako Roomster nebo větší Octavia) je jakýmsi následovníkem populárních allroadů. Na rozdíl od nich (i od zmíněné Octavie) ale Fabia ztratila téměř vše, co takový allroad činí allroadem – Fabia Scout nemá vyšší podvozek ani náhon na všechna kola, a zbývá jí jen to jediné a viditelné, tedy oplastování.
Další varianta téhož
Škodu Fabii Scout bezpečně rozpoznáte podle na první pohled patrných „ochranných prvků“, neboli plastových krytů. Zatímco na bocích plast jen kryje dveře a blatníky před létajícím kamením v těžkém terénu, přední plastový nárazník alespoň dostal nové tvarování. Kromě toho má Scout stříbrné střešní nosiče a mlhové světlomety v designu corner (nikoli s corner funkcí). Poslední novinkou jsou litá kola Arktos o velikosti 16“, určena jen pro tento model (na přání je možné objednat 17“ disky).
Ještě méně než zvenčí se toho odehrálo uvnitř. Fabia Scout dostala nové čalounění, které je určené výhradně pro tento model, kovové pedály a speciální koberečky, nesoucí popisky Scout. A to je vše.
Pokud byla řeč o terénu, raději bychom to s ním nepřeháněli. Pro účely fotografování jsme vyjeli na trávník mimo silnici (jak se ostatně můžete přesvědčit v naší jako vždy krásné fotogalerii) a to je tak zhruba nejnáročnější terén, kam bychom si s Fabií Scout troufli (zkrátka kromě těch několika plastů tu nejsou žádné úpravy jízdu mimo silnici).
Tohle už jsme viděli
Uvnitř je to pořád stará známá Fabia Combi. To znamená, že vpředu se usadí pár cestujících vcelku pohodlně, vzadu při troše skromnosti také. V tomto případě nám usnadnilo usazení za volantem výškově polohovatelné sedadlo řidiče, ale jako vždy nás potrápil nedostatek odkládacích prostorů.n Výborným údajem je velikost zavazadlového prostoru, která činí 480 litrů a po sklopení zadních sedadel vyroste na působivých 1460 litrů. Nepatrnou změnou je nový volant – ano, už i sem se dostal volant ve stylu Superbu, tentokrát bez chromového úsměvu, což mu prospělo.
Škoda Fabia Scout se dodává s těmito čtyřmi motory: benzínové jednotky 1.4 16V (63 kW), 1.6 16V (77 kW) a naftové agregáty 1.4 TDI PD (59 kW) a 1.9 TDI PD (77 kW). Poslední jmenovaný jsme měli pod kapotou my. Naftový motor se vytřikováním PD neboli čerpadlo-tryska patří do staré školy a oproti moderním common-railům je výrazně hlučnější a s autem znatelně vibruje. Bohužel u Fabie není na výběr. Výkon 105 koní (77 kW) je na druhou stranu na malou Fabii vcelku dostatečný a pokud nechcete závodit (což zrovna s Fabií asi nechcete), nebudete asi se zátahem mít problém. Zrychlení 0-100 km/h zvládne motor za 11 sekund a jediné místo, kde jsme si stěžovali na nedostatek síly, byly dálnice. Současně je motor docela úsporný a i s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou dokáže jezdit běžně kolem 6, maxilmálně 7 litrů nafty.
Řazení je krátké, přesné a velmi lehké, nijak tedy nevybočuje z vysoce kvalitního standardu většiny aut německého koncernu Volkswagen. Podvozek je poměrně tvrdý, ale ne na úkor přiměřeného komfortu. Ovládání auta je snadné a nekomplikované a kritizovat nečitelnost jízdy, silný servomotor a předimenzované brzy by bylo zbytečné, protože tady se zjevně nejedná o chyby. Nepatrně horší je to s jízdními vlastnostmi, Fabia má v zatáčkách tendenci nestíhat a pružnější jízda znamená riziko nedotáčivého uklouznutí. Nejde ale o nic dramatického a při běžné jízdě bychom se na limity podvozku ani nedostali.
Hrátky s výbavou
Protože Scout je fakticky jen vizuálně výraznější výbava, neškodí podívat se na ostatní nabízené výbavy Classic, Ambiente a Elegance. Srovnání provedeme s motorem 1.9 TDI, neboť s ním jsme také měli Fabii Scout v testu, ale i s ostatními motorizacemi to bude obdobné.
Základní cena Fabie Combi 1.9 TDI v základní výbavě Classic je 364.900 korun, střední výbava Ambiente vyjde na 379.900 korun a nejvyšší výbava Elegance bude stát 429.900 korun. Takže Scout s cenovkou 420.900 stojí těsně pod nejvyšší výbavou Elegance.
Oproti střední výbavě Ambiente, která je o 40 tisíc levnější, má Scout navíc šestnáctipalcová litá kola, mlhovky s corner designem, SunSet čelní sklo s šedým pruhem, stříbrné střešní lišty, elektricky ovládaná okna, loketní opěrku, tempomat, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a metalízový lak. Pořád mu ale chybí třeba klimatizace, za kterou se připlácí 20 tisíc.
Férovější nám v této optice připadá nejvyšší výbava Elegance, která stojí jen o 9 tisíc víc než Scout a obsahuje většinu z toho, co má Scout navíc a kromě toho pár dalších příjemných věcí – například právě tu klimatizaci. Ale také třeba zadní parkovací senzory. Jinými slovy: Fabia Scout (tzn. plasty) + klimatizace = o deset tisíc dražší, než Fabia Elegance (tzn. lepší výbava).
Fabia Scout je tak určena opravdu jen milovníkům plastových doplňků. A musí to být milovníci movití, neboť oplastování je vyjde docela draho.
Poznámka nakonec
Ovšem i tak nám připadá čáska mezi 430 za malý vůz, jakým Fabia je, hodně vysoká. Zcela obecně řečeno, Fabia má zřejmě smysl ve svých provedeních do 300 tisíc korun. Ale za vyšší částky už se dá pořídit prakticky stejně vybavený vůz nižší střední třídy, tedy o kategorii větší, než Fabia (pravdou je, že ne se značkou Škoda).
Výsledná známka 3
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Můj názor na Fabii se nijak výrazně nemění ani po letech. Škoda Fabia Combi (a co jiného než Combi je právě Scout) nabízí ve své třídě největší prostor v zavazadelníku skoro 500 litrů a po sklopení dokonce úžasných 1460 litrů. V kabině je relativní dostatek místa vepředu, ale nakonec i vzadu. Ovšem že by se dalo mluvit o naprostém pohodlí, to by muselo být kapku větší auto. Dávám známku 2 |
![]() |
Jana: Překvapila mne ta polemika v závěru testu, kde autor porovnává jednotlivé úrovně výbavy. A došla jsem k názoru, že cena přes 400 tisíc je za tak malý kombík už opravdu vysoká. Jinak bych asi řekla, že takové úsporné auto s nízkou spotřebou by se mi líbilo. Dávám známku 3 |
![]() |
Nikola: Škoda Fabie nebyla nikdy královnou krásy a alespoň verze Combi podivný hatchback trochu zachránila. Ale ani nebyla vyloženě ošklivá. A musím se přiznat, že plastové obložení jejímu vzhledu podle mě ještě trochu prospělo.. Připadám si sama trochu zvláštně, ale mně se Fabia Scout docela líbí. Bohužel veskrze kladný dojem z vnějšku kazí interiér, který je sice možná dobře sestaven z kvalitních materiálů, ale je takový šedivý a nudný. Dávám známku 2- |
![]() |
Tomáš: Fabia nikdy nepatřila mezi moje favority (to už je nějak moc škodovek v jedné větě). Tím spíš, že tenhle kombík s plasty po svém obvodu dostal místo motoru muzejní exponát jménem 1.9 TDI PD. Je mi jedno, že to auto má přesné a krátké řazení a že při rozjezdu není úplně líné, protože nic takového bych si stejně v životě nekoupil. Dávám známku 5 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena Fabie Combi 1.9 TDI Classic: 364.900,- Kč
Základní cena Fabie Combi 1.9 TDI Ambiente: 379.900,- Kč
Základní cena Fabie Combi 1.9 TDI Elegance: 429.900,- Kč
Základní cena Fabie Combi 1.9 TDI Scout: 420.900,- Kč
ŠKODA FABIA COMBI 1.9 TDI 77 kW SCOUT | |
Objem motoru | 1896 ccm |
Maximální výkon | 77 kW / 105 koní (4.000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 240 Nm (1.800 ot./min) |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 191 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,0 s |
Udávaná spotřeba město | 6,4 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,1 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1.190 kg |
Délka / výška / šířka | 4.239 / 1.498 / 1.642 mm |
Rozvor | 2.462 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 480 / 1.460 litrů |