TEST: Uvažujete o koupi Fabie Combi, ale připadá vám moc nudná? Pak se poohlédněte po Ibize ST, která je hezčí a má lepší podvozek. Třeba vám nebude vadit horší interiér a o trochu míň místa… a pár dalších drobností, které jsem tomuto malému kombi vyčetl ve velkém redakčním testu. Pojďme se na ně podívat.
Vydáno: 29.6.2010
Seat Ibiza ST konkuruje hlavně francouzským autům, konkrétně Renaultu Clio GT a Peugeotu 207 SW. Výraznou českou propagací ale Seat přiznává, že by rád ukousl z koláče nejprodávanějšímu českému konkurentovi, Škodě Fabii Combi.
Právě s ní se bude Ibiza ST často srovnávat. Učiním to i já v tomto testu, neboť shodou okolností jsem volant Ibizy ST několikrát vystřídal právě s tuzemským konkurentem. A koncernovou přízeň obě auta nezapřou ani omylem.
TIP: Přečtěte si testy dalších karosářských verzí: pětidveřového Seatu Ibiza 1.2 a třídveřového Seatu Ibiza SC 1.4 16V.
Pohledné kombi
I přes značné designové rozdíly v detailech vykazuje jistou podobnost s Fabií Combi i silueta, Ibiza ST je ale výrazně hezčí. Podle Seatu by mělo jít o vůbec „nejkrásnější kombi“ na trhu. Takový razantní soud se sice vyslovit neodvážím, ale je pravdou, že vzhled kompaktního kombi patří k tomu lepšímu, co v dané kategorii najdeme. Zbytek nechám na posouzení čtenáře samotného, k čemuž je určená krásná fotogalerie pod testem.
Také v interiéru úřadovala vkusná ruka designéra. Zůstaneme-li u srovnání s Fabií, přístrojová deska v podání Seatu je hezčí, ale méně praktická. Pracoviště řidiče dostalo elegantní jednoduché tvary, hezké jsou ovladače/displeje rádia i klimatizace a měkčený plast kryjící velkou část palubky přidává na kvalitním dojmu – tedy do okamžiku přímého srovnání s Fabií, jejíž interiér možná není tak hezký, ale vypadá a působí kvalitněji, hodnotněji. V Ibize také nenajdeme téměř žádné odkládací prostory a ovládání rádia je vyřešeno dosti zmateně.
Místa tak akorát
Kombi ST neboli Sports Tourer přichází jako třetí karosářská verze, vedle pětidveřového hatchbacku Ibiza a třídveřového hatchbacku Ibiza SC čili Sport Coupé. Z toho vyplývá, že oproti základní karosářské verzi bude delší, konkrétně o 17,5 centimetru, ostatní rozměry včetně 2469 mm dlouhého rozvoru se už nijak neliší.
Kombi dostalo prodloužené zadní dveře, které umožňují pohodlnější nástup a výstup z auta, a i na zadních sedačkách je pro dva cestující relativně dost místa, více, než v krátkém provedení. Žádné zázraky ale nečekejte, přecijen jsme v segmentu kompaktních aut s délkou jen lehce přes čtyři metry.
Zavazadlový prostor má už v základním uspořádání slušný objem 430 litrů, což znamená nárůst 138 litrů oproti hatchbacku. Plusové body uděluji za výbornou přístupnost rozměrnými pátými dveřmi, které se rozprostírají téměř po celé zadní ploše auta. Opěradla v druhé řadě sedadel jsou dělená v klasickém poměru 60:40 a je možné je sklopit po odklopení sedáků, i bez něj. Maximálně dosáhnete solidního objemu 1460 litrů prostoru, ani v jednom případě ale nevytvoříte rovnou plochu.
Překvapivě příjemná jízda
Atmosférický čtyřválec 1.4 16V bychom v nabídce Fabie hledali marně, pro Ibizu ale představuje jeden ze základních stavebních kamenů její nabídky. Výkon 63 kW / 85 koní neslibuje příliš akční svezení už rychlostí téměř 12 sekund při zrychlení z nuly na stovku, a jízda s ním dává tomuto předpokladu za pravdu. Výrazněji ožije až kolem hranice 3000 ot/min, ale ani na vrcholu výkonnostní křivky v 5000 ot/min nedokáže nijak překvapit.
Dobrou zprávou by mohla být spotřeba, i když se výrazně odvíjí od stylu jízdy. Když jsem se s lehkou nohou pohyboval v prázdné nedělní Praze, ustálila se na výborných 6 l/100 km (nejnižší hodnoty jsem dosáhl 5,6). V kombinovaném cyklu a bez servítek jsem jezdil mezi 8-9 l/100 km a když jsem popojížděl v hustých kolonách, vyskákala i na 12. Ale to už je opravdu limitní hodnota, většinou se budete pohybovat kolem 6-7 litrů.
Ibiza stojí, stejně jako Volkswagen Polo, na nové podvozkové platformě PQ25 a může se tudíž chlubit lepšími jízdními vlastnostmi, než naše Fabia. Kontakt s autem je překvapivě blízký a podvozek dovolí skoro všechno, na co se zmůže motor, a ostřejší průjezd zatáčkou může být chvílemi i dokonce zábavný, přitom dobře tvarované sedačky tělo spolehlivě podrží. Na druhou stranu, posilovač je až příliš městsky účinný a stejně působí i pedály, což odpovídá tomu, kam Ibiza ST patří: mladým rodinám, ženám, městu.
Ideální motor?
Vraťme se ale k volbě motoru. K malému kombi by tak 85 koní silný atmosférický šestnáctiventil mohl docela dobře pasovat, byť připomínám, že nějakého rychlého ježdění si s ním moc neužijete.
Vzhledem ke skvělému podvozku bych si silnější motor pod kapotou dokázal velmi snadno představit. Problém je však v nabídce. Pohledem do ceníku, který v tuto chvíli nabízí motory 1.2 12V (51kW/70k), 1.4 16V (63kW/85k), 1.2 TSI (77kW/105k) a 1.6 TDI CR (66kW/90k a 77kW/105k), zjišťujeme, že není moc z čeho vybírat.
Základní dvanáctistovku rovnou škrtám, rozdíl 15 tisíc oproti naší 1.4 16V ve stejné výbavě Reference za to utrpení nestojí. Na druhé straně nafta: byla by sice asi příjemná, ale zdá se už zbytečně drahá (záleží sice na nájezdu, ale pro předpokládané využití Ibizy ST se mi zdá vhodnější benzin).
Kromě naší 1.4 16V nám tak zbývá jen přeplňovaný motor 1.2 TSI 105k. Ten by mohl být asi nejatraktivnější alternativou. Pokud se chystáte koupit výbavu Style, určitě o tom příplatku 16 tisíc zauvažujte.
Vyvážená nabídka
Toto uvažování nás přirozeně posunuje k bilancování, jehož nedílnou součástí jsou finance. Základní 1.2 12V Basis za 245 tisíc korun jsme zavrhli, následuje 1.4 16V ve výbavě Reference a naše 1.4 16V Style za 300 tisíc korun, která zahrnuje klimatizaci, elektrická okna i zpětná zrcátka, rádio s CD/MP3 přehrávačem, ovládáním pod volantem a vstupem AUX, dálkové centrální zamykání, tempomat, ABS a čtyři airbagy (ESP dostanete až za příplatek 10 tisíc). Ale to už se blížíme k doporučované 1.2 TSI Style za 316 tisíc. Což stále není přehnaná suma za kompaktního kombíka s použitelným motorem a výbavou.
Vrátíme-li se k úvodní premise, tak platí bezezbytku. Pokud uvažujete o koupi Fabie Combi, ale připadá vám moc nudná a před kvalitním interiérem upřednostníte vnější vzhled, pak by opravdu Ibiza ST mohla být právě pro vás. Je hezčí, vyjde docela lacino, a navíc má lepší podvozek.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Musím uznat, že ve srovnání s krátkou Ibizou je ST praktičtější, ocenit musím velké páté dveře a díky nim přístupnost zavazadelníku, stejně jako velký objem po sklopení zadních sedaček. Pořád je ale Ibiza ST ve srovnání s Fabií Combi „hezčí, ale méně praktická“, já bych po ní asi nesáhl. Dávám známku 2- |
|
Jana: Ibiza dostala už v základu čtyři airbagy a ABS, navíc dobrý podvozek je zárukou bezpečné jízdy. Ale takové ESP by mohlo být už v základu. Motor je zdá se dobrým kompromisem výkon-spotřeba, ovšem já osobně bych ho asi ani nevyužila a klidně bych sáhla po lacinějším 1.2, který by mohl mít spotřebu ještě nižší. Dávám známku 2 |
|
Nikola: Zvenku je Ibiza Combi opravdu povedené auto. Je hezké a výrazné barvy, jako třeba tahle červená, mu sluší. Jiná písnička je to pak vevnitř, kde je to přes – na pohled – hezké tvary docela dost plastové, šedé, nepříliš ergonomické a neútulné. Navíc je to kombík. Dávám známku 3 |
|
Tomáš: Seat Ibiza a stejně tak od něj odvozené kombi má potenciál být dobrým autem, především díky spolehlivým jízdním vlastnostem. Chtělo by to ale nějaký silnější motor, nejméně to stokoňové TSI (nebo klidně ještě víc, ale nic takového se nenabízí). Se čtrnáctistovkou je to takový obyčejný průměr. Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.4 16V: 252.900,- Kč
Cena v provedení 1.4 16V Style: 299.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 27.000,- Kč
Celková cena: 326.900,- Kč
SEAT IBIZA ST 1.4 16V Style | |
Objem motoru | 1390 ccm |
Maximální výkon | 63 kW / 85 koní / 5000 ot/min |
Maximální točivý moment | 132 Nm / 3800 ot/min |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 177 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,3 s |
Udávaná spotřeba město | 8,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,7 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1055 kg |
Délka / výška / šířka | 4227 / 1445 / 1693 mm |
Rozvor | 2469 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 480 / 1460 litrů |