Renault Master Furgon L2H2P2 2.3 dCi: dodávka, kterou máte v ruce

TEST: Renault Master je mezi osobními dodávkami klasikou. Francouzská automobilka má v nabídce už čtvrtou generaci tohoto praktického pomocníka, a i když jsme ho vyzkoušeli v mrazivém zimním počasí a na sněhu, zastihli jsme ho v nejlepší formě. A odstěhovali jsme si vše potřebné. Jak se jezdí s aktuálním Masterem s nejslabším motorem z nabídky si přečtěte v redakčním testu.

Vydáno: 24.2.2012

Obvykle se užitkovým autům příliš nevěnujeme, v případě Renaultu Master jsme se ale rozhodli udělat výjimku. Master je totiž dodávka zajímavá i pro „obyčejného“ motoristu svým přívětivým ovládáním, navíc nabízí obrovsky širokou paletu možných verzí a kombinací. A kromě toho, líbil se nám jeho „pošťácký“ oranžový lak, kterým se svými rozměry budil zaslouženou pozornost.

Nový Renault Master je beze všech pochybností pohledná dodávka. Oproti své předchozí generaci zaujme především modernější maskou chladiče, která působí velmi robustně. Velké světlomety pak tento výraz jen umocňují. Boky a záď automobilu pak zůstávají obdobné jako v předchozí generaci, i když s několika vylepšeními, mezi něž patří například upravená zadní světla nebo jiné tvarování boků.

Široké možnosti

Pokud jde o velikost nákladového prostoru a míst k sezení, je paleta možností velmi široká, a vybere si z ní snad každý, kdo touží po užitkovém voze této kategorie. My jsme měli k dispozici verzi ve specifikaci Furgon L2H2P2, což znamená, že jde o verzi s druhým rozvorem L2, 3682 mm, druhou výškou střechy H2, s celkovou hmotností 3300 kg a pohotovostní hmotností kolem 1900 kg.

Renault ale Master nabízí jako Furgon v provedení dvoukabina, skříňová nástavba, podvozek, plošina, dvoukabina, valník, valník dvoukabina, sklopný valník a sklopný valník dvoukabina. Délka ložné plochy nejdelší verze L4 přesahuje 4 metry a objem skříně je až 17 m3, celková hmotnost je pak až 4,5 tuny.

Podrobně si všechny verze, rozměry a objemy nákladového prostoru můžete prohlédnout v ceníku zde.

Jako v osobáku…

Interiér dodávky je zpracován velmi dobře, ve voze jsme se cítili téměř jako ve vyšším, pomineme-li kolmější nastavení volantu. Příplatková pneumatická sedačka s nastavením hmotnosti řidiče zajišťuje potřebný komfort a pohodlí na delší cesty s Masterem. 

Rozměrné čelní sklo zaručuje výborný výhled, rozměrná dvoupatrová zpětná zrcátka s elektrickým nastavením dobře pokryjí prostor okolo i za autem (elektrická jsou i okna). Ve vyšších rychlostech je v kabině znatelný, ale ne neadekvátní hluk, který nijak zásadně neomezuje v konverzaci. Renault překvapil použitím na dodávku velmi kvalitních materiálů, které slibují dlouhou trvanlivost i při hrubějším zacházení.

…s obrovským kufrem

Opravdovou radostí tohoto užitkového vozu je nabídka odkládacích prostor. Všude je jich dostatek, potěšil nás i držák velkých PET láhví, který  najdete v obou dveřích.  Šikovně také konstruktéři vyřešili přijímač rádia, respektive display, který byl umístěn v pozici místo prostředního zpětného zrcátka. To pochopitelně není v tomto voze přítomné, protože přes nákladový prostor stejně není vidět ven. Dále pak chytře vymyšlená zásuvná podložka pod blok na poznámky, která je právě v prostorách, kde bývá rádio. Což dozajista potěší každého řidiče dodávky.

Jak už bylo řečeno, rozvor Masteru měří 3682 mm a nabízí nákladový prostor 10,8 m3 s užitečnou hmotností 1276 kg. Velmi dobrý přístup k nákladovému prostoru nabízejí boční dveře, které určitě potěší řidiče po strop napěchovaného auta. Zadní dveře zase nabízejí možnost aretace v poloze 270 stupňů, což se hodí ve stísněných prostorách. Boční dveře po pravé straně jsou součástí základní výbavy. K zajištění přepravovaného nákladu slouží robustní oka a úchyty, kterých jsou v interiéru desítky.

Nejslabší z nabídky

Motor naší skříňové verze byl nejslabším agregátem z nabídky, tedy stokoňová (74 kW) verze motoru 2.3 dCi. Tento motor při testu lehce zaostával. Konstrukčně sice jde o moderní čtyřválcový turbodiesel se systémem vstřikování common-rail, s točivým momentem 285 Nm, ale na velkou hmotnost téměř tří tun stačila bez potíží spíše s prázdným nákladním prostorem. Naložit do auta přes tunu znamená citelné ochabnutí dynamiky. Na druhou stranu je nutné uvážit, nakolik potřebujete s dodávkou hbitě akcelerovat. Zklamala nás také šestistupňová převodovka, jež měla sice krátké, ale nepříliš přesné řazení.

Komu tento motor přijde slabý na tak velké auto, může sáhnout po dalších dvou výkonových verzích: 92 a 107 kW. Nejslabší varianta je nabízena pouze s náhonem na přední kola, silnější motory 2.3 dCi je možné kombinovat i s náhonem zadní nápravy. Pro firmy je taktéž zajímavá možnost dvoumontáží. 

Komfortní svezení

Jinak se ale Renault Master ovládá znamenitě. Není problém do něj přesednout i bez předchozích zkušeností s větší dodávkou, a při respektování jeho rozměrů se s ním snadno sžije i průměrný řidič osobních vozů. Což může znít jako klišé, ale z mého pohledu je tato vlastnost více než obdivnou pochvalou. Je to dodávka, kterou máte v ruce.

Jízdní vlastnosti jsou dobré i u nenaloženého vozidla. Přední náprava je typu McPherson odpružená vinutými pružinami, zadní je tuhá s listovými pery. V dovážkách po městě oceníte vynikající rejd předních kol. 

Kombinovaná spotřeba testovaného Masteru 2.3 dCi 100k se pohybovala okolo 10 litrů, konkrétně byl výsledek 10,3 l/100 km ve městě a 9,5 mimo něj, což je na tak velký a 1900 kg vážící vůz přijatelné. Nutno dodat, že spotřeba výrazně nerostla ani s nákladem stovek kil. A to ještě s ohledem na to, že jsme ho rozhodně nijak nešetřili. Jízda mimo obec na zasněžených a neudržovaných vozovkách byla také docela příjemná a auto téměř neklouzalo, přestože má náhon pouze na předek.

Za půl milionu

Ještě jsme se nedostali k tomu nejdůležitějšímu: kolik to velké auto stojí peněz. Náš testovaný L2H2P2 vyjde na téměř 550 tisíc korun bez DPH, což vám ale moc neřekne o celkovém rozptylu nabídky. Verzí, velikostí a pohonů je totiž dohromady velké množství, proto doporučujeme prostudovat detailní ceník se všemi verzemi

 

 

Cenový rozptyl je docela velký, začíná na částce 318 900 korun (základní cena bez klimatizace a se všemi akcemi), nejvyšší částka za Master L4H3P5 s pohonem zadních kol a nejsilnějším 150k motorem je 775 900 Kč.

 

Co ale můžeme přesto konstatovat? Za tak funkční a praktickou dodávku to nejsou nijak přemrštěné částky. Zvláště uprostřed nabídky kolem půl milionu korun shledáváme poměr cena/schopnosti vynikající. Z palety verzí si bude schopen vybrat snad každý, a kromě užitné hodnoty a přístupného nákladového prostoru s Masterem dostane i komfortní interiér a vynikající jízdní vlastnosti. A nadto tahle dodávka taky výborně vypadá.

 

Výsledná známka 2

Text: Tomáš Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení L1H1P1: 478 900,- Kč

Celková cena L2H2P2 2.3 dCi: 548 900,- Kč

Uvedené ceny jsou bez DPH.

RENAULT MASTER FURGON L2H2P2 2.3 dCi
Objem motoru  2298 ccm
Maximální výkon  74 kW/100 koní (3500 ot/min)
Maximální točivý moment  285 Nm (1250 – 2000 ot/min)
Převodovka  manuální šestistupňová
Maximální rychlost  cca 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  – 
Udávaná spotřeba město  9,8 l/100 km
Spotřeba mimo město  7,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba  8,2 l/100 km
Spotřeba během testu  10,2 l/100 km
Pohotovostní / užitečná hmotnost  1885 / 1276 kg
Délka / výška / šířka  5548 / 2481 / 2070 mm
Rozvor  3682 mm
Nákladový prostor  10,8 m3

 

Galerie