TEST: Renault Master je mezi osobními dodávkami klasikou. Francouzská automobilka má v nabídce už čtvrtou generaci tohoto praktického pomocníka, a i když jsme ho vyzkoušeli v mrazivém zimním počasí a na sněhu, zastihli jsme ho v nejlepší formě. A odstěhovali jsme si vše potřebné. Jak se jezdí s aktuálním Masterem s nejslabším motorem z nabídky si přečtěte v redakčním testu.
Vydáno: 24.2.2012
Obvykle se užitkovým autům příliš nevěnujeme, v případě Renaultu Master jsme se ale rozhodli udělat výjimku. Master je totiž dodávka zajímavá i pro „obyčejného“ motoristu svým přívětivým ovládáním, navíc nabízí obrovsky širokou paletu možných verzí a kombinací. A kromě toho, líbil se nám jeho „pošťácký“ oranžový lak, kterým se svými rozměry budil zaslouženou pozornost.
Nový Renault Master je beze všech pochybností pohledná dodávka. Oproti své předchozí generaci zaujme především modernější maskou chladiče, která působí velmi robustně. Velké světlomety pak tento výraz jen umocňují. Boky a záď automobilu pak zůstávají obdobné jako v předchozí generaci, i když s několika vylepšeními, mezi něž patří například upravená zadní světla nebo jiné tvarování boků.
Široké možnosti
Pokud jde o velikost nákladového prostoru a míst k sezení, je paleta možností velmi široká, a vybere si z ní snad každý, kdo touží po užitkovém voze této kategorie. My jsme měli k dispozici verzi ve specifikaci Furgon L2H2P2, což znamená, že jde o verzi s druhým rozvorem L2, 3682 mm, druhou výškou střechy H2, s celkovou hmotností 3300 kg a pohotovostní hmotností kolem 1900 kg.
Renault ale Master nabízí jako Furgon v provedení dvoukabina, skříňová nástavba, podvozek, plošina, dvoukabina, valník, valník dvoukabina, sklopný valník a sklopný valník dvoukabina. Délka ložné plochy nejdelší verze L4 přesahuje 4 metry a objem skříně je až 17 m3, celková hmotnost je pak až 4,5 tuny.
Podrobně si všechny verze, rozměry a objemy nákladového prostoru můžete prohlédnout v ceníku zde.
Jako v osobáku…
Interiér dodávky je zpracován velmi dobře, ve voze jsme se cítili téměř jako ve vyšším, pomineme-li kolmější nastavení volantu. Příplatková pneumatická sedačka s nastavením hmotnosti řidiče zajišťuje potřebný komfort a pohodlí na delší cesty s Masterem.
Rozměrné čelní sklo zaručuje výborný výhled, rozměrná dvoupatrová zpětná zrcátka s elektrickým nastavením dobře pokryjí prostor okolo i za autem (elektrická jsou i okna). Ve vyšších rychlostech je v kabině znatelný, ale ne neadekvátní hluk, který nijak zásadně neomezuje v konverzaci. Renault překvapil použitím na dodávku velmi kvalitních materiálů, které slibují dlouhou trvanlivost i při hrubějším zacházení.
|
|
…s obrovským kufrem
Opravdovou radostí tohoto užitkového vozu je nabídka odkládacích prostor. Všude je jich dostatek, potěšil nás i držák velkých PET láhví, který najdete v obou dveřích. Šikovně také konstruktéři vyřešili přijímač rádia, respektive display, který byl umístěn v pozici místo prostředního zpětného zrcátka. To pochopitelně není v tomto voze přítomné, protože přes nákladový prostor stejně není vidět ven. Dále pak chytře vymyšlená zásuvná podložka pod blok na poznámky, která je právě v prostorách, kde bývá rádio. Což dozajista potěší každého řidiče dodávky.
Jak už bylo řečeno, rozvor Masteru měří 3682 mm a nabízí nákladový prostor 10,8 m3 s užitečnou hmotností 1276 kg. Velmi dobrý přístup k nákladovému prostoru nabízejí boční dveře, které určitě potěší řidiče po strop napěchovaného auta. Zadní dveře zase nabízejí možnost aretace v poloze 270 stupňů, což se hodí ve stísněných prostorách. Boční dveře po pravé straně jsou součástí základní výbavy. K zajištění přepravovaného nákladu slouží robustní oka a úchyty, kterých jsou v interiéru desítky.
Nejslabší z nabídky
Motor naší skříňové verze byl nejslabším agregátem z nabídky, tedy stokoňová (74 kW) verze motoru 2.3 dCi. Tento motor při testu lehce zaostával. Konstrukčně sice jde o moderní čtyřválcový turbodiesel se systémem vstřikování common-rail, s točivým momentem 285 Nm, ale na velkou hmotnost téměř tří tun stačila bez potíží spíše s prázdným nákladním prostorem. Naložit do auta přes tunu znamená citelné ochabnutí dynamiky. Na druhou stranu je nutné uvážit, nakolik potřebujete s dodávkou hbitě akcelerovat. Zklamala nás také šestistupňová převodovka, jež měla sice krátké, ale nepříliš přesné řazení.
Komu tento motor přijde slabý na tak velké auto, může sáhnout po dalších dvou výkonových verzích: 92 a 107 kW. Nejslabší varianta je nabízena pouze s náhonem na přední kola, silnější motory 2.3 dCi je možné kombinovat i s náhonem zadní nápravy. Pro firmy je taktéž zajímavá možnost dvoumontáží.
Komfortní svezení
Jinak se ale Renault Master ovládá znamenitě. Není problém do něj přesednout i bez předchozích zkušeností s větší dodávkou, a při respektování jeho rozměrů se s ním snadno sžije i průměrný řidič osobních vozů. Což může znít jako klišé, ale z mého pohledu je tato vlastnost více než obdivnou pochvalou. Je to dodávka, kterou máte v ruce.
Jízdní vlastnosti jsou dobré i u nenaloženého vozidla. Přední náprava je typu McPherson odpružená vinutými pružinami, zadní je tuhá s listovými pery. V dovážkách po městě oceníte vynikající rejd předních kol.
Kombinovaná spotřeba testovaného Masteru 2.3 dCi 100k se pohybovala okolo 10 litrů, konkrétně byl výsledek 10,3 l/100 km ve městě a 9,5 mimo něj, což je na tak velký a 1900 kg vážící vůz přijatelné. Nutno dodat, že spotřeba výrazně nerostla ani s nákladem stovek kil. A to ještě s ohledem na to, že jsme ho rozhodně nijak nešetřili. Jízda mimo obec na zasněžených a neudržovaných vozovkách byla také docela příjemná a auto téměř neklouzalo, přestože má náhon pouze na předek.
Za půl milionu
Výsledná známka 2
Text: Tomáš Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena v provedení L1H1P1: 478 900,- Kč
Celková cena L2H2P2 2.3 dCi: 548 900,- Kč
Uvedené ceny jsou bez DPH.
RENAULT MASTER FURGON L2H2P2 2.3 dCi |
|
Objem motoru | 2298 ccm |
Maximální výkon | 74 kW/100 koní (3500 ot/min) |
Maximální točivý moment | 285 Nm (1250 – 2000 ot/min) |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | cca 170 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | – |
Udávaná spotřeba město | 9,8 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 7,4 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,2 l/100 km |
Spotřeba během testu | 10,2 l/100 km |
Pohotovostní / užitečná hmotnost | 1885 / 1276 kg |
Délka / výška / šířka | 5548 / 2481 / 2070 mm |
Rozvor | 3682 mm |
Nákladový prostor | 10,8 m3 |