TEST: Vždy jsem si myslel, že tím nejlepším, co můžu mít pod kapotou, je nejsilnější benzinový motor z nabídky dané značky (a že se mi konkrétně Laguna Coupé se šestiválcovým zážehovým motorem velice líbila). Ovšem po tomto testu jsem začal mít trochu pochybnosti. Motor 3.0 dCi V6 je sice o něco dražší než benzin, ale je lepší, a to docela výrazně.
Vydáno: 4.9.2009
Ledasco napoví už pohled do technických tabulek. Pravda, vznětový agregát nabízí o pět koní nižší maximální výkon, daleko důležitější je ovšem hodnota točivého momentu. Ta je podstatně vyšší, naftu spalující motor totiž poskytne svému majiteli rovných 450 Nm a to už při 1500 ot./min. Není tedy až takovým překvapením, že těžší Laguna vybavená motorem 3.0 dCi zvládne sprint na 100 km/h o desetinku rychleji. To je ovšem pouze detail.
Maximální točivý moment je totiž k dispozici hezky dlouho (zhruba 2000 ot./min). Takže pokud jsem psal, že zrychlení z nuly na 100 km/h odhalí rozdíl pouze jedné desetinky sekundy, což ostatně z vlastní zkušenosti mohu jen potvrdit, pružné zrychlení, to je záležitost docela jiná.
Kultivovaný silák
Vrchol v nabídce Laguny Coupé totiž zatahuje skutečně velmi působivě. Předjížděcí manévry jsou otázkou pár sekund a pokud se nebojíte policejních Passatů, pak vězte, že zrychlení ze 130 km/h na více než dvě stě není žádným problémem ať už jedete po rovině nebo do kopce. Třílitrový diesel je zkrátka silák k pohledání, a nejen to.
Na zvuky označované jako “traktorovité“ a jim podobné rovnou zapomeňte. Z motorového prostoru se prostě a jednoduše neozývá vůbec nic. Motor nevibruje, jde příkladně sametově, klidná jízda pro něj znamená líné převalování se kolem 1500 ot./min a pro posádku pak naprosté ticho. Samozřejmý je fakt, že při vyšších otáčkách o sobě šest válců dá vědět, zvuk je to ovšem příjemný, skoro bych ho označil i za sportovní.
Já vím, začíná to být už trochu podezřelé, ale nadále budu motor chválit. On je totiž nejen silný, ale stejně jako všechny jednotky označované dCi je také úsporný. To je velký trumf oproti benzinovému šestiválci, který se nestyděl za porci 16 a víc litrů při sportovnější jízdě a pod deset se mu moc nechtělo. Dnešní diesel má povahu zcela odlišnou. Ostrá jízda znamená hodnoty lehce překonávající desítku, dálniční jízda (samozřejmě dle platných předpisů ČR) vás bude stát zhruba 8 l/100 km a nutno podotknout, že pokud výrazně nespěcháte není vůbec žádným problémem dostat spotřebu až pod sedm litrů, což je vzhledem ke schopnostem motoru velmi zajímavé číslo.
Francouzská “klasika“
Ačkoliv Laguna Coupé disponuje systémem natáčení zadních kol 4Control, nakonec se přeci jen cítí lépe na dálnicích než na klikatých okreskách. Už jsem to psal minule, lze si v tomto jízdním režimu užít hodně zábavy, ale je potřeba mít na paměti, že zadní náprava není všemocná a pořádná porce kilogramů u přední nápravy by vás ráda vypustila po tečně ven ze zatáčky. Takže pokud to s nájezdem přeženete, pohrnete se přes nápravu ven a je zcela logické, že u těžšího dieselu je tato vlastnost ještě výraznější než v případě jednotky 3.5 V6.
Bohužel řízení opět vykázalo francouzský klid, takže i přes výrazný smyk přední nápravy zůstává volant ledově klidný a vy se jen divíte, proč to auto nezatáčí. Nezbývá než konstatovat, že to je škoda a že to je jeden ze dvou důvodů, proč zastávám názor, že Laguna Coupé je vlastně GT a že s ní budete asi nejspokojenější na německých dálnicích.
No a hádejte, jaký je ten druhý důvod, dám vám na to jeden pokus, protože to je více nežjasné. Samozřejmě je řeč o automatické převodovce, i přes to, že mohu s klidným svědomím prohlásit, že s dieselem umí spolupracovat daleko lépe než s benzinovým šestiválcem. Tedy vlastně by bylo přesnější říci, že motor 3.0 dCi je k automatu tolerantnější a především díky velkému točivému momentu dostupnému v širokém pásmu otáček nevadí lenost převodovky, která prostě a jednoduše nechce podřadit. Vytýkat jí budu tedy pouze to, že v některých chvílích je dosti nerozhodná a neustále mění vyšší převod za nižší.
Zajímavá cenovka
K dnešnímu testu jsme dostali vůz úplně totožný s dříve zkoušenou Lagunou Coupé 3.5 V6, takže můžeme pouze opakovat to, že interiér je vcelku povedený, že palubní deska vycházející z běžné Laguny působí hodnotným dojmem, že nikde nic nevrže, že by se nám líbilo, kdyby se přední sedačky dali posunout při nastupování dozadu více vpřed, že zavazadlový prostor nabízí slušný objem a malý vstupní otvor, že…..Takhle bychom mohli pokračovat ještě zhruba 1532 znaků, takže bude lepší, když si přečtete minulý test Renault Laguna Coupé 3.5 V6: Air France.
Velice zajímavý je pohled do ceníku. Ačkoliv se jedná o vrcholnou verzi tak se včetně příplatků přes milion nedostanete. Vzhledem k celkovým dojmům, které ve mně Laguna Coupé zanechala považuji sumu 959 000 Kč za velice férovou. Ještě dodejme, že připlácet lze pouze za metalický lak, vše ostatní včetně vestavěné navigace, výborného audio-systému Bose, elektricky stavitelných sedaček, bezklíčkového startování a tak podobně je
zahrnuto v základu.
Ano, uznávám svůj omyl. Hlásat, že to nejlepší, co můžeme dát do sportovně směřovaného automobilu je benzinový motor byla chyba. V případě Laguny Coupé byl agregát 3.0 dCi V6 v mnoha, ne-li ve všech, ohledech lepší. Pokud tedy váháte mezi vrcholnými motorizacemi, doporučoval bych diesel. Oněch šedesát tisíc, o které je diesel dražší se určitě vyplatí.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Naftový šestiválec je jednoznačně lepší volbou. Nejde tak ani o projev motoru, silnější zátah a podobní, především jde o téměř poloviční spotřebu. Tentokrát jsem už nebyl ze systému 4Control tak překvapen, ale stejně ve mne budil trochu nedůvěry. Možné jde ovšem pouze o otázku zvyku. Dávám známku 2 |
|
Jana: Takže stejně jako minule: nastupování a vystupování představuje menší tělocvik, automobil to je nepraktický, vejdou se do něj pouze čtyři cestující a tak dále. Pochvalu dostává podstatně nižší spotřeba než v první případě a stále ještě rozumná cena. Tipuju ale, že levnější naftový čtyřválec bude ještě úspornější. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Já jsem se zase pouze utvrdila v tom, že se jedná o velice pěkný automobil. Dokonce jsem měla čas a prohlížela ho ze třetího patra našeho domu. To jsou totiž vidět krásné plynulé linie. Opravdu se mi vůz hodně líbí, až na tak trochu ušmudlanou kůži především na sedačce řidiče. Dávám známku 1- |
|
Tomáš: Souhlasím s autorem. Také pro mne byl naftový šestiválec překvapením a nečekal jsem, že by mohl být stejný nebo dokonce ještě lepší než ten benzinový. Ale stalo se a já můžu chválit v podstatě vše, co se týká motoru. Je silný, kultivovaný, má pěkný zvuk a nízkou spotřebu. Co více si přát, že ano. Dávám známku 1 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Initiale: 959 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 11 500 Kč
Celková cena: 971 400 Kč
Renautl Laguna Coupé 3.0 dCi V6 Initiale |
|
Objem motoru | 2993 ccm |
Maximální výkon | 173 kW (235 k) / 3750 to./min |
Maximální točivý moment | 450 Nm / 1500 ot./min |
Převodovka | 6stupňová automatická |
Maximální rychlost | 242 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,3 s |
Udávaná spotřeba město | 10,6 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 5,7 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,2 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 8,5 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1630 kg |
Délka / výška / šířka | 4643 mm / 1398 mm / 1812 mm |
Rozvor | 2694 mm |
Zavazadelník |
423 l |