TEST: Pod rukou mi prošlo zhruba 130 automobilů. Některé mne nadchly více, některé méně a jiné zase vůbec. Někdy se na nějaký model velmi těším a někdy se poté dostaví velké zklamání. A to byl případ nejostřejšího Clia. Věděl jsem, že by mělo být rychlé a ostré, že by mělo být dokonce jedno z nejlepších z kategorie hothatch, ale…
Vydáno: 6.11.2009
Nic z toho není na první pohled příliš patrné. Tedy pokud se bavíme o našem konkrétním, nenápadně černém automobilu. Z trochou nadsázky to vypadá, jako kdyby klasické Clio dostalo velká kola a nějaké drobnosti navíc, jenže zdání klame.
Hatchback s prvky F1
Stačí podrobnější prohlídka a je jasno. Tady se nejedná o městské vozítko určené pro slečinky na nákupy nebo pro prarodiče na nedělní vyjížďky. Tak třeba pohled zepředu by měl odhalit nějaké ty prvky inspirované vozy F1. Zřejmě měli designéři namysli přední nárazník s integrovaným jakoby předním přítlačným černým křídlem, to ovšem v našem případě snadno přehlédnete, ale budiž.
Co těžko přehlédnete jsou vytažené blatníky skrývající rozměrná kola. Pokračujeme přes nějaké ty drobnosti až k zadnímu difuzoru, dvojici koncovek výfuku a decentnímu střešním spoileru. Škoda, že ty krásné koncovky jsou pouze imitace a opravdový výfuk končí obyčejnou “rourou“. Ale co, je přece krize a šetřit se musí. Zvuk má Clio i tak skvělý a navíc obdobné řešení použila daleko prestižnější značka Lexus u modelu IS-F (a bylo to tam vidět ještě více).
Připlaťte si za styl
Na můj vkus bylo testované Clio RS až příliš nenápadné, ale nezoufejte. Pokud nechcete nic skrývat, můžete si připlatit za výrazné barvy, atraktivnější kola a pořádný střešní spoiler. Až si pro Clio půjdu, tak to asi udělám.
A když už jsme u těch příplatků, velmi dobře vypadají také sedačky Recaro (+ 30 000 Kč). V našem nenápadném Cliu byla ovšem ta sériová sedadla a nebyla vůbec špatná. Nejsou sice tak atraktivní, ale obejmou vás stejně vroucně, jako dobrá kamarádka, kterou jste dva měsíce neviděli. Interiér nabízí kromě sportovních sedadel také žlutý otáčkoměr a linku vyšitou na volantu. Nechybí ani loga Renault Sport a kovové pedály.
Překvapení přinesla jen blesková návštěva zadních sedadel. To pouze abych věděl, jak se tam vlastně sedí a co mám napsat. Volantu jsem se totiž vůbec nechtěl pustit. Na rozdíl od těch předních nemají téměř žádné tvarování, ale to nevadí, ve čtyřech se cestovat dá a na to, že se jedná o sportovní vůz to určitě postačí. Stejně jako zavazadelník, ale opravdu po mně nechtějte na toto téma nic přesnějšího. Vždyť je to u takovéhoto auta skoro i jedno.
To nejlepší pod kapotou
To motor, to je kapitola zcela jiná. Upřímně musím říci, že mne jednoduše nadchl. Jak jsem na úvod psal, že jsem byl zklamán z toho, jak nenápadné vlastně toto Clio je (samozřejmě jsem si přál dostat k testu ještě lepší a atraktivnější verzi CUP), tak mé zklamání bezezbytku zmizelo ve chvíli, kdy jsem dal poprvé plynový pedál na podlahu a pěkně ho tam podržel.
V dnešní turbo-době, kdy se dává přeplňování takřka kamkoli, je atmosferický dvoulitr příjemnou změnou. A turbo mu rozhodně nechybí. Je totiž naladěn na maximální výkon 203 koní a 215 Nm, což je pro vůz s hmotností jen lehce přeshující 1200 kg docela hodně. Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za 6,9 s a kilometr s pevným startem zdolá tento hothatch za 27,3 s. No ještě abych byl z něčeho zklamaný.
Čím výše, tím lépe
Při pročítání různých materiálů o Cliu RS jsem se mimo jiné dověděl, že kdo si vůz pořídí, ten se může těšit na čisté emoce. Občas se dočteme v prezentacích nejrůznější někdy i nesmysly, ale tohle je stoprocentní pravda. Maximum výkonu totiž leží až za hranicí 7000 ot/min a omezovač zasahuje na hodnotě 7500 ot/min. Ano, motor má velmi rád vysoké otáčky a vy si je oblíbíte také a pokud ne, tak zkrátka a dobře si je budete muset oblíbit.
Motoristického nadšence určitě potěší zvuk motoru, který je jednoduše sportovní (nevím jak jinak ho popsat) a užijete si ho do sytosti. Převodovka je totiž sportovně naladěná a má relativně krátké převody. Díky tomu auto zrychluje s obrovskou chutí a žene se do vysokých otáček jak zběsilé. Ale i při běžné jízdě, zejména na dálnici, motor točí docela hodně a dovedu si představit, že ten krásný zvuk by mne po delší době strávené na komunikacích nejvyšší třídy začal asi i vadit. Jenže sem Clio RS nepatří, to patří na okresní silnice a tam jsme ho také pořádně vyzkoušeli.
Rychlý a zábavný
Využili jsme totiž možnosti projet se mimo soutěž po uzavřené trati závodů do vrchu. Jak se dalo čekat, je to přesně ten režim jízdy, kde na Clio naprosto sedí takové to klišé o rybě a vodě.
Řidiči je k dispozici tuhé a přesné řízení, přesná převodovka, tuhá spojka a výborný podvozek. Automobil je čitelné a dovolí vám opravdu hodně, protože pořád přesně víte, kde se nacházejí jeho limity. Občas si sice přizvedne vnitřní zadní kolo, ale to řidič nemá šanci poznat. Málem bych ještě zapomněl na jednu velmi podstatnou věc. Velkou pochvalu si také zaslouží brzdy.
Na daný vůz obrovské kotouče se sotva vejdou pod už zmiňovaná sedmnáctipalcová kola. V předu krotí vaše vášně kotouče o průměru 312 mm vybavené třmeny Brembo. Vzadu jsou jen o málo menší a výsledkem je možnost brzdit opravdu na poslední chvíli a můžu vám garantovat, že je jen tak neutaháte.
Do města nerad
Jakkoli jízda na uzavřené trati Cliu Sport sedí, více se s ním zřejmě budou jeho majitelé pohybovat v běžném provozu. Zejména ve městě pak pocítíte zcela logicky každou výhodu sportovního automobilu na vlastní kůži. Podvozek je hodně tvrdý a jezdit po dlažbě není žádný med. To samé platí o tuhém řízení a tuhé spojce. Budete si zkrátka muset zvyknout.
Dobrou zprávou je pohled na palubní počítač, který ukázal ještě snesitelnou spotřebu. Vezmeme-li v úvahu schopnosti motoru, pak 11,5 l/100 km ve městě není číslo tak hrozné. Náš test znamenal průměrnou spotřebu 10,5 l/100 km, ostrá jízda vás bude stát 17 l/100 km.
Musím říci, že mne Clio RS zaujalo jako málo který automobil. Je to totiž vůz velmi zábavný, hodně svižný a především, není zas tak nedostupný. Renault si účtuje za základní provedení pouze 550 000 Kč.
Tento test proběhl v rámci spolupráce s B&B Electro Cup – amatérské závody do vrchu. Redakce ZaVolantem.cz děkuje za možnost otestovat Renault Clio RS na uzavřené komunikaci. Více informací o daných závodech najdete na http://www.edda.cz/mscrdovrchu/.
Výsledná známka 1*
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Nebudu předstírat, že mne vůz nezaujal. Sice tato kategorie nepatří k těm, ze kterých bych si vybíral nový vůz, ale Clio RS se mi i tak líbilo. Je rychlé a má výborný motor. Potěšil mne prostor na zadních sedačkách. Tolik místa jsem nakonec ani nečekal. Dávám známku 1- |
|
Jana: Já vím, určitě se tu objeví spousta nesouhlasných názorů, ale když už rychlý vůz, tak já bych chtěla dieselový motor. Možná že by bylo auto o něco pomalejší, ale podstatně úspornější. Třeba Laguna Coupé 3.0 dCi byla rychlá a relativně úsporná. Jinak pro mne vůz této kategorie není. Je moc tvrdý a tuhý. Dávám známku 3- |
|
Nikola: Naše Clio opravdu vypadalo tak trochu jako obyčejné provedení. Vůz má docela hodně pohledných detailů, ty ovšem vyniknou pouze v kombinaci s jinou barvou karoserie. Interiér nabízí kvalitní materiály a sportovní doplňky. Líbí se mi vše, až na tu lacině vyhlížející a z palubní desky trčící navigaci. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Jsem nadšen. Těšil jsem se na tento test a má očekávání byla splněna na sto procent. Chválím výborný motor, který reagoval okamžitě na pokyn pedálu. Tuhý podvozek dovoloval “sázet“ zatáčky ve velkém stylu a jedovaté brzdy byly k neutahání. Moc povedený automobil. Dávám známku 1* |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková, Katka Opalecká
PARAMETRY
Základní cena v provedení RS: 549 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 39 200 Kč
Celková cena: 589 100Kč
Renault Clio RS | |
Objem motoru | 1998 ccm |
Maximální výkon | 147,5 kW (203 k) / 7100 ot./min |
Maximální točivý moment | 215 Nm / 5400 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Udávaná spotřeba město | 11,3 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 6,4 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,2 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 10,5 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1240 kg |
Délka / výška / šířka | 4017 mm / 1484 mm / 1768 mm |
Rozvor | 2858 mm |
Zavazadelník | 288 l |