Značka Maserati vždy vyráběla zajímavé automobily, to ostatně potvrzuje i současnými modely. Především GranTurismo se velmi povedlo, ale o tom si můžete přečíst redakční test. V sedmdesátých letech tato automobilka vyprodukovala vůz ještě hezčí. Model Khamsin dostal tvary, se kterými by uspěl snad ještě dnes. Ale ani povedená karoserie ho nezachránila před nezájmem zákazníků.
Vydáno: 7.2.2010
Maserati Khamsin je typickým příkladem auta, které přišlo na trh v opravdu nevhodnou dobu. Hned několik skutečností hovořilo proti výkonnému modelu koncepce 2+2, což se nakonec projevilo v počtu prodaných kusů. Přestože se model Khamsin vyráběl poměrně dlouho (1974 – 1982), na silnice vyjelo jen něco málo přes 430 kusů.
Bertone opět na výbornou
Počátek vývoje nového modelu sahá až na přelom šedesátých a sedmdesátých let. V té době ještě značka Maserati spadala pod Citroën, který pro chystaný vůz dodal některé své technologie. O design se postarala jiná slavná značka – Bertone. Jmenovitě to byl v té době mladý a velmi talentovaný Marcello Gandini.
Ten přinesl celou řadu zajímavých nápadů. Vůz s rozvorem náprav 2550 mm a motorem umístěným za přední nápravou opatřil skutečně velmi povedenou karoserií. Nebál se novinek v podobě asymetricky umístěných mřížek na kapotě, téměř vodorovné zadní výklopné stěny, prosklené části umístěné mezi zadními světly nebo rezervy, která se nacházela pod předním chladičem.
Interiér byl patřičně luxusní. Samozřejmostí bylo kožené čalounění, elektrická okna, rádio a tak podobně. Přestože se jednalo o vůz koncepce 2+2, zadní místa byla prakticky nepoužitelná. Většinu z prostoru za předními sedadly totiž zabral zavazadelník a dvojitá palivová nádrž. Řidič a spolujezdec ovšem měli veškerý komfort plně k dispozici.
50/50
Řidič se navíc mohl těšit z výborných jízdních vlastností. Velký osmiválcový motor o objemu 4930 ccm byl uložen za přední nápravou a na zadní kola posílal maximálně 320 koní (5500 ot/min) a 480 Nm (4000 ot/min). V případě plné nádrže bylo rozložení hmotnosti skutečně velmi blízko ideálnímu poměru 50/50.
Příznivé dělení hmotnosti je ale pouze částečná odpověď na jisté chování na silnici. Svůj podíl na této skutečnosti mělo také nezávislé zavěšení všech kol, každé opatřené dvojicí tlumičů a vinutou pružinou a samosvorný diferenciál, který byl uložený na vlastním pomocném rámu. Citroën pak přidal hydraulický posilovač řízení a vysokotlaký brzdný systém, u kterého se potřebný tlak získával z pumpy poháněné od motoru. Standardem byla pětistupňová manuální převodovka ZF, v rámci příslušenství mohli zákazníci zvolit jako alternativu třístupňový automat.
Krásný, ale neúspěšný
Představení novinky Khamsin se odehrálo na Turin Auto Show v roce 1972. V té době se ještě jednalo o prototyp Bertone. Konečné sériové provedení si dobylo svou premiéru o rok později v Paříži. Přelom roku 1976/1977 pak přinesl decentní facelift, který ovšem prodejní čísla tohoto modelu nezvrátil. Nejvíce automobilů se prodalo během prvních dvou let výroby a od té doby produkce víceméně klesala až do roku 1982, kdy byly prodány poslední tři kusy.
Z dnešního pohledu je velká škoda, že nebylo modelů Khamsin vyrobeno více. Odpověď na otázku, proč tomu tak bylo, je vcelku logická. Elegantní Maserati totiž přišlo na trh v době, kdy po světě zuřila ropná krize, benzin se stal výrazně dražším a pětilitrový osmiválec ho spotřeboval až příliš mnoho. Kromě toho se Citroën, coby vlastník Maserati, sám dostal do velkých, až existenčních problémů. Italské automobilky se potřeboval zbavit a tu nakonec odkoupila značka De Tomaso.
V současnosti model Khamsin jen tak neuvidíte a pokud ano, nezapomeňte nám dát vědět. Díky internetu se ještě po světě pár kousků na prodej najde. Na cenu se ovšem raději neptejte.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Archiv
Maserati Khamsin | |
Objem motoru | 4930 ccm |
Maximální výkon | 320 k / 5500 ot/min |
Maximální točivý moment | 480 Nm / 4000 ot/min |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Délka / výška / šířka | 4400 mm / 1140 mm / 1804 mm |
Rozvor | 2550 mm |
Hmotnost | 1680 kg |