Lutz Colani, říká vám to něco? Ti z vás, kteří se trochu zajímáte o design, nejen automobilový, jistě vědí, o kom bude řeč. Vy ostatní vězte, že tento pán představuje skoro až designérskou legendu. Navrhoval všechno možné od kohoutku na vodu až po lodě a letadla. Vše nese jeho nezaměnitelný rukopis.
Vydáno: 10.4.2010
Nás samozřejmě nejvíce zajímají automobily, ale ani ty ostatní věci nezavrhujte. Z hlediska návrhů všemožných karoserií hrály důležitou roli také ony kohoutky na vodu, vany, konvice na kávu a tak podobně. Důvod je úplně prostý. Vozy pocházející z pera Lutze Colaniho měly jedno společné. Velký důraz byl kladen na aerodynamiku a výsledné tvary byly na svou dobu hodně odvážné, což odradilo nejednoho investora a sériové výroby se tak dočkal pouze jediný model, a sice Colani GT 1500 Spider. Realizaci všech ostatních prototypů si více či méně platil autor sám. Dostatek financí mu poskytovaly právě zmiňované vany. Na tomto poli byl totiž tento designér mnohem úspěšnější, tedy alespoň co se prodeje týče.
Zanechme ale zboží, řeč bude o veliké raritě. Sériový Spider je proti ní s necelými třemi stovkami vyrobených aut obyčejný a tuctový model. Ten dnešní přišel na svět v celkovém počtu čtyř kusů a z toho jeden neměl motor. Představujeme vám Colani GT-80.
C jako Colani
Historie tohoto supersportovního automobilu sahá dále, než jen na přelom sedmdesátých a osmdesátých let. Mnohem dříve přišel pan Colani na to, jak využít rozdíl proudění vzduchu pod a nad karoserií ve prospěch přítlaku. Vznikla tak forma karoserie označená písmenem C, kterou si nechal autor v polovině šedesátých let patentovat a kterou aplikoval právě na model GT-80.
První prototyp (červený) byl vyroben začátkem 70. let, neměl motor a jako materiál pro stavbu karoserie využíval laminát. O něco později se objevilo druhé provedení. To dostalo ostřejší tvary a poprvé se ukázalo světu na autosalonu ve Frankfurtu. Výrobu zajistila společnost Castrol, a tak není divu, že tento konkrétní vůz nesl její barvy. Kromě něj vzešly ze druhého vydání ještě další dva kusy. Jeden vlastnil autor, o ten poslední se postarala automobilka Ford. Právě tento, v celkovém pořadí čtvrtý vůz byl asi nejzajímavější. Dostal totiž velmi sportovní techniku.
Formule s karoserií
O extrémně sportovním zaměření svědčily už rozměry. Vůz byl dlouhý 5230 mm, na šířku měl 2100 mm a celková výška činila necelý jeden metr, přesně 910 mm. To jsou pro běžné auto velmi zvláštní čísla, že ano. Ale Colani GT-80 nebylo běžné auto, byla to v podstatě formule 1 opatřená karoserií.
Jako základ totiž sloužil podvozek F1 z roku 1977 (první exempláře měly převzatou přední nápravu z Lamborghini Miura a zadní z Oldsmobilu Toronado), laminát nahradil hliníkový plech lakován do kovově modré barvy. Součinitel odporu vzduchu cx měl hodnotu 0,24. Kromě tvarů samotných, které už tak slibovaly výbornou aerodynamiku, byl do přední části instalován jakýsi spoiler disponující schopností natáčet se dle aktuální rychlosti. Díky tomu byl zajištěn velký přítlak v případě jízdy zatáčkami a naopak menší odpor vzduchu na rovných úsecích. Za oběť optimálnímu proudění vzduchu padla zpětná zrcátka. Colani počítal s tím, že vybaví svůj vůz zadní kamerou a displej zobrazující patřičný obraz umístí přímo do středu volantu.
500 km/h?
Hnací jednotka pocházela z dílny Ford-Cosworth a byla to ta stejná, kterou měly pod kapotou závodní modely Capri. Řeč je o vidlicovém šestiválci s objemem 3413 ccm disponujícím maximálním výkonem 400 koní a vrcholem točivého momentu 342 Nm. Vzhledem k tomu, že celková hmotnost údajně klesla pod jednu tunu, si asi umíte představit, o jak rychlý automobil šlo. Tří set kilometrová hranice byla sranda a ambice autora mířily ještě dále. Uvažovalo se o dokonce o pokoření 500 km/h.
Slavný designér spolu s tímto supersportem neskončil. Spousta automobilů následovala až do současnosti. Zmínit můžeme například Colani 2CV, tedy vůz postavený na základě slavné kachny, který v roce 1981 stanovil rekord, když dokázal jet se spotřebou 1,7 l/100 km. Velmi známé jsou také tahače budoucnosti nebo Ferrari Testa d´Oro. GT-80 tak představuje pouze malý zlomek z toho, co Lutz Colani zrealizoval.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: archiv