Před třiceti lety: autosalon v Ženevě slaví 50 let

Motoristický svět v současnosti hledí do Ženevy. Až do 14. Března zde budou vystaveny nejnovější modely a studie všech značek. Ne jinak tomu bylo v dobách dávno minulých, přesně řečeno před třiceti lety. Snad jen tehdejší ročník byl ještě o něco jubilejnější než ten aktuální osmdesátý. Slavilo se totiž půl století existence.


Vydáno: 6.3.2010

A jak asi tušíte, tuto oslavu si nemohly automobilky nechat ujít. Obsazení bylo veliké. Návštěvníci mohli prohlížet vše od světových či evropských premiér, vše od sportovních automobilů po offroady, vše od pouhých faceliftových úprav až po prototypy a studie.

Quattro v hlavní roli

Zřejmě tou největší hvězdou ženevského autosalonu roku 1980 se stala novinka pocházející z dílny Audi. Ve světové premiéře se zde totiž představilo provedení Quattro. Vůz byl odvozen od modelů 100/200, na rozdíl od nich měl stálý pohon všech kol. To ovšem nebylo vše. Pod kapotu si našel cestu silný pětiválec, který poskytoval 200 koní a dokázal rozpohybovat německé kupé až na 220 km/h. S ním spolupracovala pětistupňová převodovka a nechyběly ani uzávěry diferenciálu.

Audi Quattro je automobil velmi zajímavý, takže si nemyslete, že ho odbudeme pouze jedním odstavcem. V rámci rubriky Retro se k němu ještě vrátíme.

Italové skromně?

Ve stejném roce jako tato jubilejní Ženeva se konal také autosalon v Turíně. Dalo se tedy očekávat, že italské automobilky ponechají ty největší novinky ještě chvíli v tajnosti a odhalí je až na domácí půdě. I přes to se bylo určitě na co dívat. Ferrari vystavilo kupé koncepce 2+2 označená jako Mondial 8. Tento vůz byl představen jako nástupce velmi starého Dina, první verze ale stále využívaly techniku dosluhujícího modelu. Celou historii obsahuje článek “Před dvaceti lety: Ferrari představuje model Mondial T“.

Ani Fiat nezůstal pozadu a ukázal světu hned několik novinek. V první řadě to byla Panda, která přišla po slavné pětistovce a modelu 126 jako moderně pojatý lidový vůz. Další nováček Ritmo se sice už v té době prodávalo, ale pro ženevský autosalon byla připravena dieselová verze. Na všehoschopné současné turbodiesely rovnou zapomeňte. Motor z doby před třiceti lety nabízel pár koní, zrychlení z nuly na 100 km/h za bezmála 20 sekund a maximum 140 km/h. Nově se objevila také pětidveřová verze 127, která se do té doby prodávala pouze pod značkou Seat.

Dvě novinky z Francie

Francouzský Peugeot vsadil na prakticky smýšlející zákazníky. Ti si zde mohli prohlídnout nové provedení modelu 305 – kombi. Klasický název Break v sobě skrýval praktický automobil, disponující rovnou ložnou plochou, objemným zavazadelníkem a čtveřicí motorů v nabídce.

Další francouzská značka Renault šla úplně jinou cestou. Do Ženevy dovezla čtyřmístné kupé Fuego. Tento vůz byl navíc osazen dvoulitrovým hliníkovým motorem s rozvodem ventilů OHC, což byla novinka sama o sobě. V kombinaci s touto jednotkou dosahoval sportovní Renault maximální rychlosti 190 km/h.

Nový koncept a nové Turbo

Švédské duo Saab a Volvo samozřejmě nesmělo chybět. První jmenovaný a dnes snad už definitivně zachráněný vystavil model 900 Turbo ve verzi sedan. Více než samotný vůz přitahoval pozornost systém APC. Ten umožňoval spalovat benzin s oktanovým číslem v rozmezí 91 – 99, aniž by se musel řidič o cokoli starat. Jednalo se tak o jakéhosi předchůdce v současnosti vyráběného a mimochodem nedávno testovaného systému Biopower. Ten umožňuje pro změnu bezstarostně spalovat ethanol E85.

Ke stánku Volva lákal návštěvníky Concept Car. Jednalo se o koncept, na kterém se zkoušely různé nové technologie. Lahůdkou, která se ovšem příliš neuplatnila, měl být přední vysouvací spoiler. Pro bezstarostné přejíždění nerovností byl až do 70 km/h schován, po překročení této hranice se automaticky vysunul, čímž se vylepšila aerodynamika. Pod kapotou mělo toto cvičení přeplňovaný motor o objemu 2127 ccm. Poháněna byla zadní kola a to přes čtyřstupňovou převodovku.

Ford dvakrát a aerodynamicky

Další zajímavý prototyp mohli návštěvníci najít na stánku Fordu. Zde postávala v pořadí druhá verze konceptu Probe. Vůz dlouhý 4549 mm hojně využíval pro svou stavbu lehké kovy a také plast. O design aerodynamicky tvarovaného automobilu se postaralo studio v Dearbornu. Hned vedle byl k vidění model Ghia Altair. Opět se jednalo o aerodynamickou karoserii, tentokráte ovšem postavenou na platformě pocházející z Granady. O pohon se staral šestiválec 2.8 l, součinitel odporu vzduchu měl hodnotu 0,35.

Jak už bylo řečeno na začátku, mnoho automobilek zde představilo pouze vylepšené nebo jinak modernizované vozy. Jmenujme například Lancii Montecarlo, Trimph TR7, Dacii 1310 v provedení kombi a samozřejmě nesmíme zapomenout na naší mladoboleslavskou Škodu. Ta dovezla do Ženevy v podstatě vše, co měla. Jako novinku zde vystavila škodu 105, která měla třináctipalcová kola. Ze zástupců vozidel kategorie off-road uvedeme velmi zajímavý Range Rover Rapport. Tento lidově řečeno teréňák dostal otevřenou karoserii, osmiválcový motor o výkonu 204 koní s točivým momentem 380 Nm a se spotřebou 15 – 18 l / 100 km.

Nelze vyjmenovat všechny novinky, protože už před třiceti lety jich bylo požehnaně. Na závěr ale přeci jen zmíníme ještě jednu. Časopis Le nuovel illustré uspořádal anketu, ve které více než 5000 motoristů uvedlo své představy o ideálním automobilu. Na základě těchto poznatků a podpory zmíněného časopisu vznikl čtyřdveřový model Felber Ilustre. Vůz dostal zřejmě ideální benzinový motor o objemu 1,6 l a na konci celého autosalonu byl vydražen. Nápad to je zajímavý. Určitě by stálo zato realizovat něco podobného na ZaVolantem.cz. Co myslíte?

 

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Archiv

Galerie