Před dvaceti lety: vzpomínka na autosalon ve Frankfurtu

Autosalon v německém Frankfurtu vypukne už za pár dní. Můžete se tedy  těšit na řadu novinek, fotky nejnovějších modelů a tak dále. Ale ještě než se tak stane, podívejte se, co nabízel padesátý třetí ročník, který se uskutečnil v roce 1989. Ani tehdy nechyběly zajímavé novinky, studie a koncepty.


Vydáno: 13.10.2009

Internationale Automobil-Ausstellung, jak zní celý název této výstavy, si zřejmě nikdy nemusel stěžovat na nezájem jak ze strany veřejnosti, tak ze strany vystavovatelů. Před dvaceti lety přijelo ukázat své produkty 1946 vystavovatelů ze 36 zemí světa. Kromě samotných automobilů se hledělo také na zlepšení bezpečnosti. Rozšiřoval se systém ABS a stále více automobilů začalo využívat pohon všech kol. Nezapomínalo se ani na emise, i když se na toto téma debatovalo podstatně méně, než tomu je dnes.

Nejen kvůli splnění emisních norem stále více značek začalo nabízet nové motory s elektronickou regulací spalování, ovšem automobilovému světu déle vládly objemné dvanáctiválcové motory. Na nějaký downsizing se ještě moc nehrálo a o hybridních technologiích nebo elektrickém pohonu se nemluvilo téměř vůbec. A protože 53.ročník IAA Frankfurt nabídl opravdu velké množství zajímavých automobilů, bude nejlepší, když to vezmeme pěkně postupně a od začátku.

Předzvěst nového kabrioletu

Domácí značka Audi měla na svém stánku dvě hlavní lákadla. Tím prvním byla studie kabrioletu vycházejícího z modelu 80. Vůz údajně vzbudil hodně pozornosti, a tak se nemůžeme divit tomu, že o něco později byla představena sériová verze. Druhou novinkou byla prodloužená verze vlajkové lodi V8. Ta dostala větší hodnotu rozvoru náprav a zcela logicky narostla také celková délka (3018 mm / 5290 mm). Audi V8 L disponovalo kromě luxusního interiéru také osmiválcem 3,6 l, pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Zbylé novinky už našli návštěvníci pod kapotou vystavených exponátů. Audi přivezla například nový pětiválec TDI určený pro modely 100 a 110 Avant. Dvoulitrové agregáty dostaly šestnáctilovou techniku.

Nové kupé je tu

Zřejmě ještě více pozornosti než zmíněný kabriolet na sebe poutal konkurenční model značky BMW. Nové kupé řady 8 bylo dlouho očekávané a právě na 53. autosalonu bylo představeno. BMW 850i disponovalo pětilitrový dvanáctiválcem, 300 koní se přenášelo přes šestistupňovou převodovku na zadní nápravu, maximální rychlost je 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 zvládala novinka za 6,8 s. Spotřeba v městském provozu byla bezmála dvacet litrů.

Jen tak na okraj můžeme doplnit, že v plánu byla také ostrá verze M8. Z ní ovšem nakonec sešlo a jediný prototyp byl údajně dokonce zničen. Pod kapotou měl být motor, který dostal slavný McLaren F1. Představil se rovněž dvoudveřový sedan 318is a modernizovaná verze BMW M3. Facelift přinesl mimo jiné o 14 koní větší výkon.

BeBop poprvé

IAA Frankfurt 1989 znamenal pro japonskou značku Daihatsu světovou premiéru čtyřdveřového sedanu Applause. Ferrari dovezlo nový model 348 TB a spolu s ním také jeho otevřenou verzi TS. Zajímavý automobil byl k vidění na stánku německého Fordu. Ten si kromě ostré Sierry SR 500 Cosworth připravil také volnočasové vozítko. Světe div se, studiem Ghia upravená Fiesta nesla název BeBop. Vystaveno bylo také Scorpio s novým motorem, studie Ghiavia nebo Fiesta XR2i.

Dalším z výčtu premiér je Honda Accord, která se tu představila ve své čtvrté generaci. Chrysler tehdy spouštěl svou Evropskou ofenzívu a pro starý kontinent si přichystal sedan Saratoga a hlavně sportovní vůz Viper. Ten se zde ovšem objevil zatím ještě jako koncept. Další asijská značka Mazda dovezla hatchback 323 a model MX5.

6 dveří pro sedan
Mercedes-Benz se takříkajíc příliš nevytáhl. Na domácí půdě vystavil pouze novou techniku, která byla o pár měsíců dříve představena v modelu SL. Jednalo se o třílitrový šestiválec určený pro model 300. Druhou novinkou pak byly poněkud exoticky vyhlížející prodloužené verze sedanů 250D a 260 E. Tento automobil totiž dostal šest dveří.

Legenda s názvem Mini zde oslavila 30. let speciální edicí Thirty, naproti tomu Nissan nabídl sportovní model 300 ZX Twin Turbo a studii automobilu budoucnosti UV-X. První jmenovaný měl pod kapotou třílitrový šestiválec o výkonu 278 koní a odbyl si zde evropskou premiéru. Zajímavá studie UV-X si musela vystačit s dvoulitrovým čtyřválcem a silou 150 koní. Aerodynamicky tvarovaný automobil dosahoval maximální rychlosti 230 km/h. Nissan studií UV-X odhadl budoucnost relativně přesně. Že by se Honda při návrhu hybridu Insight inspirovala právě zde?

Opel bez problémů, Porsche v krizi

Další německá automobilka Opel ještě netušila, jak velké problémy bude za dvacet let mít, a tak s velkou slávou představila model Calibra. Omega a Senator dostaly nový třílitrový šestiválec. Peugeot si vybral Frankfurt za místo, kde poprvé vystaví velký sedan 605, americký Pontiac zase ukazoval návštěvníkům velkoprostorový vůz Trans Sport.

Porsche mělo před dvaceti lety potíže. Její automobily se neprodávaly právě podle představ, a tak byla k vidění pouze Carrera 2 s pohonem zadní nápravy a pozornost kolemjdoucích měla poutat studie Panamericana. Příznivci francouzského Renaultu se mohli těšit na novinku v podobě “čtyřkolky“ 21 Quadra. O dvě čísla menší řada 19 se rozšířila o provedení sedan s názvem Chamade. Stejným způsobem obohatila svou nabídku značka Suzuki, která zde představila Swift Sedan.

Moderní Toyota a VW

Toyota zřejmě chtěla všem ukázat, jak vyspělou má techniku a představila koncept 4500 GT, který měl, podobně jako Nissan UV-X, odkazovat na automobily budoucnosti. Spojovat se v něm měla možnost rychlé jízdy s užitnou hodnotou a vysokou bezpečností. Silný osmiválec o objemu 4,5 l dokázal tento automobil rozjet až k hranici 300 km/h.

Velký trumf měl ovšem schovaný na svém stanovišti Volkswagen. Také tato značka představila automobil budoucnosti. Koncept IRVW FUTURA měl kromě řiditelných náprav především zážehový motor o objemu 1.7 l vybavený přímým vstřikováním paliva. Řadu zlepšení dostal rovněž model Passat, který se ukázal také ve své vrcholné verzi GT G 60 vybavené přeplňovaným motorem 1.8 o výkonu 160 koní.

Škoda vystavila Favorit

Česká automobilka Škoda přivezla do Německa své Favority. S ohledem na výčet techniky konkurenčních značek působí elektronicky řízený katalyzátor v modelu 135 LE jako hodně chudý příbuzný. Pozornost měl upoutat Favorit RS, který nabízel kromě aerodynamických doplňků také dvojitý karburátor Webber a výkon 117 koní.

I přes krizi, která postihla automobilový průmysl to vypadá, že letošní ročník bude velmi pestrý a že představovaných novinek bude celá řada. Je zajímavé sledovat, jak moc se za relativně krátkou dobu dvaceti let posunul celý motorismus kupředu. Můžeme se tedy těšit, co příští týden přinese. 

Text: Lukáš Dittrich
Foto: archiv

Galerie