Před dvaceti lety: Škoda rozšiřuje nabídku o model Tourist

V dnešní době snad není jediná automobilka, která by v nabídce neměla nějakého toho zástupce s karosérií kombi. Rodinné automobily jsou dnes zcela běžnou záležitostí, ale před dvaceti lety tomu tak nebylo. Tehdy byly na výběr pouze modely Lada a Dacia a právě proto byla představena prodloužená varianta modelu Favorit.

Vydáno: 30.5.2009

Třetí možností byl ještě Wartburg v provedení kombi, ale ten se přestal do tehdejší ČSSR dovážet. Škoda na tom nebyla v tomto ohledu příliš slavně. Takzvaná tisícovka nebyla pro tuto karosářskou variantu příliš vhodná. Poslední rodinnou škodovkou tak byl model Octavia, ale to už je opravdu hodně dávno.

S příchodem novinky ve výrobním programu, tedy modelu Favorit, se ovšem situace obrátila. Nový vůz byl konstruován už s tím, že se od něj bude odvíjet více verzí. Díly byly unifikovány tak, aby jich bylo co nejvíce shodných. Prvním modifikovaným Favoritem se stala verze Tourist, později pojmenována jako Forman.

V důsledku unifikace největšího možného počtu dílů se liší Forman od Favoritu prakticky pouze protaženou karoserií a zadním nárazníkem. Až k zadním dveřím jsou oba dva automobily totožné a stejně tomu tak je například v případě pátých dveří. Použití shodných dveří pro hatchback a kombi ovšem nebylo u zahraniční konkurence příliš ve zvyku.

Vůz narostl oproti Favoritu o 345 mm a pohotovostní hmotnost se zvýšila o 50 kg. Modernizovány byly také brzdy. Ty zadní totiž dostaly pístky o větším průměru. Vše ostatní už jde ruku v ruce s prodlouženou karosérií. Řeč je o delším výfukovém potrubí, trochu pozměněné elektrické instalaci (protože se objevil dokonce stěrač na zadním skle) nebo o zadním nárazníku.

V roce 1989 se počítalo se dvěma úrovněmi výbavy: Lux a Lux-Super. Ve výbavě nechyběly takové vymoženosti jakými jsou například koberce, osvětlení zavazadlového prostoru, dělená zadní lavice, která je navíc ještě sklopná. Objem zavazadlového prostoru dostal hodnotu 400 l a zvětšit ho lze až na 1300 l.

Velkou novinkou bylo použití vlepených skel. Škoda Tourist (Forman) měla touto technologií připevněna boční skla v zavazadelníku. Na území ČSSR byl tento postup použit vůbec poprvé.

V roce 1989 se jednalo o předsériový automobil, který ještě musel počkat na to, až se připraví veškerá výroba. Ta byla rozdělena mezi závod v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Sériová produkce započala, i přes problémy s nedostatečnou dodávkou plastových dílů (závody Plastima Liberec a Strojplast Tachov nestíhaly), o rok později.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Auta5p, internet, archiv

Galerie