Podzim roku 1989 patřil, stejně jako letos, autosalonu ve Frankfurtu. Kromě zástupu dobových novinek byl zde představen nástupce letitého kupé Manta. To totiž figurovalo v nabídce značky už od roku 1970 a moderní vůz, který by se postavil třeba Fordu Probe, byl už opravdu velmi nutný.
Vydáno: 19.9.2009
Nové kupé dostalo jako základ podvozek z o něco dříve představené Vectry. Calibra je ovšem postavena na základě vrcholné verze Vectra 2000, což znamená, že zadní náprava dostala zavěšení kol na trojúhelníkových ramenech. Podvozek byl dále upravován. Především byl snížen o 20 mm a přibyly brzdové kotouče o průměru 256 mm vpředu a 260 mm vzadu. Přední náprava využívala brzdy s vnitřním chlazením.
Sport na základě Vectry
Na téma podvozku ještě musíme dodat, že rozvor náprav 2600 mm zůstal oproti Vectře nezměněn. Důležitější ovšem je, že kromě klasického pohonu předních kol se nabízelo také provedení se stálým pohonem všech kol. O rozdělování točivého momentu se starala viskózní spojka, která byla elektronicky řízena a dělila sílu motoru podle adhezních podmínek.
Od podvozku výše už je vše jinak. Podobnost s modelem Vectra najdeme ještě v interiéru, který je na svou kategorii dosti prostorný. Podle výrobce se nejedná o automobil s koncepcí 2+2, ale o klasický a plnohodnotný čtyřmístný vůz.
Nejlepší po celé desetiletí
Čím se ovšem Opel Calibra zapsal do dějin byla aerodynamika. Tvary karoserie byly evidentně podřízeny co nejmenšímu součiniteli odporu vzduchu a svou roli v celkovém úspěch sehrály také kryty podvozku. Výsledná hodnota cx = 0,26 se stala na dlouhou dobu tím nejlepším mezi sériovými automobily. Prvenství až za dlouhých 10 let převzala Honda Insight s číslem o setinku lepším.
V době frankfurtského autosalonu 1989, tedy v době představení, byly v nabídce dva dvoulitrové motory. Ten slabší o výkonu 116 koní si musel vystačit s dvěma ventily na válec. Silnější agregát byl vybaven rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec. Tomu také odpovídala síla 150 koní.
Turbo a 204 koní
Evoluce ovšem pokračovala a v roce 1992 dostal tento motor další vylepšení, a sice turbo. Verze Calibra Turbo dosahovala maxima 204 koní, vybavena byla samozřejmě pohonem všech kol a šestistupňovou manuální převodovku. Zrychlení z 0 – 100 km/h netrvalo ani sedm sekund a nejvyšší rychlost byla 240 km/h.
O rok později přišel do nabídky šetiválcový motor 2.5 V6. Ten nebyl tak výkonný, jako přeplňovaný dvoulitr, ale byl o poznání kultivovanější. Vývoj dvoulitrové pohonné jednotky však nekončí turbodmychadlem. V roce 1995 přichází další úprava a tentokrát má název ECOTEC. Jedná se o upravený motor 2.0i 16V, kterému byl redukován výkon z původních 150 koní na 136 koní.
Za příplatek automat nebo klimatzace
Většina z vyrobených automobilů byla vybavena pětistupňovou manuální převodovkou. Pouze nejsilnější verze Turbo měla převodovku šestistupňovou. Na přání pak bylo možné nechat namontovat čtyřstupňový automat ZF, který nabízel tři úrovně nastavení. Dynamická nebo sportovní jízda se určovala voličem převodovky, poslední možnost, tedy jízda po sněhu se zapínala tlačítkem na středové konzoly.
Jak už bylo řečeno, interiér nabízel slušný prostor a Opel k tomu přidával také slušnou výbavu. Před dvaceti lety našli zájemci o vůz u v základní výbavě elektricky ovládaná zrcátka, kola z lehkých slitin nebo rádio. Připlácet se muselo za klimatizaci, případně za palubní počítač.
Přijde znovu?
Celkově můžeme dnes hodnotit model Calibra jako úspěšný. V Evropě daleko předčil svým prodejem Ford Probe a samozřejmě se nabízel také na jiných trzích pod značkou Chevrolet, Holden nebo Vauxhall. Přestože byla v roce 1995 původní Vectra nahrazena modernějším provedením, Calibra dál zůstala v nabídce, a to až do roku 1997. Své působení uzavřela speciální edicí Turbo Limited Editions.
Ta dostala úpravy od společnosti Irmscher. Jmenujme například spoiler a hlavně sportovní pružiny a tlumiče. Závěrečná edice byla o 35 mm nižší a stála na šestnáctipalcových klech BBS. Interiér dostal světlou kůži a objevila se také plaketa s výrobním číslem umístěná na středové konzoly. Po ukončení výroby zůstala v nabídce Opelu mezera. Model Tigra byl totiž příliš malý. Až v roce 2000 byla představena Astra Coupé coby nástupce.
Před časem se objevily informace o tom, že by jsme se snad jednou mohli dočkat znovuzrození tohoto kupé. První fotografie vypadá velmi slibně. Bohužel si budeme muset ještě chvíli počkat na to, až vše bude definitivně potvrzené.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Opel