Osmdesátá léta byla z motoristického hlediska hodně ovlivněna automobilovými soutěžemi a především takzvanou skupinou B. Automobilky houfně vytvářely neskutečné speciály, které měly podpořit prodej běžných verzí. Výjimkou nebylo ani německé Porsche. To se také takhle jednou rozhodlo…
Vydáno: 24.10.2009
Konkrétně se rozhodlo začátkem osmdesátých let. Na počátku nového modelu stála myšlenka vytvořit závodní speciál, který by se účastnil automobilových soutěží. Celkem logicky padla volba právě na onu slavnou skupinu B, protože pravidla vyžadovala výrobu pouze dvou set kusů určených do prodeje, což bylo číslo pro Porsche ještě přijatelné.
Nová technika v karoserii 911
Další úvahy ukázaly na to, že jako nejvhodnější základ poslouží neméně známý model 911. Tím nejdůležitějším byl ovšem požadavek, aby měla novinka pohon všech kol, což do té doby automobilka Porsche ještě nikdy neudělala.
První prototyp se představil světu ve Frankfurtu v roce 1983, šlo ovšem pouze o vůz 911, který dostal pohon všech kol. Ve stejnou dobu také Porsche přislíbilo výrobu 200 kusů a oznámilo složení jezdců pro automobilové soutěže.
Nejprve na Dakar
Ještě dříve, než se vydalo první Porsche 959 na tratě určené pro rally, postavilo se v roce 1984 na start vytrvalostního závodu Paříž – Dakar, ovšem coby model 911. Do cíle tento vůz opravdu dojel, ale bez výraznějšího úspěchu (pokud tedy nepočítáme za úspěch vůbec zvládnutí celé trasy). O rok později se ovšem stejným automobilům vůbec nedařilo a z trojice továrních speciálů nespatřil cíl ani jeden. Rok 1986 už znamenal stoprocentní úspěch, kdy Porsche obsadilo první dvě místa.
Vývoj samotného modelu 959 stále pokračoval až do roku 1985. Vylepšovala se karoserie a aerodynamika, vzniklo pár dalších prototypů, přičemž ten první s označením F3 padl při nárazových zkouškách. Ta mimochodem ukázala na nebývalé schopnosti automobilu chránit posádku.
Moderní, bezpečný
Jak už bylo řečeno, vůz byl koncipován jako kupé 2+2 a vycházel ze sourozence 911. Oproti němu dostal řadu technických vylepšení. Například byly využívány slitiny hliníku, některé části byly vyrobeny z polyuretanu a chybět nemohl ani kevlar. Výsledná karoserie se tak ukázala jako velmi tuhá, lehká a především bezpečná.
Vývoj byl také zaměřen na motor. Samozřejmě byl použit pro tuto značku klasický šestiválcový boxer o objemu 2849 ccm. Ten ale dostal navíc dvě turba KKK a systém vstřikování Bosch Motronic. Blok válců zůstal chlazený vzduchem, nová hlava skrývající čtyřventilovou techniku byla chlazena kapalinou. Oproti svým sourozencům zde byly použity rozvodové řetězy na místo ozubených kol. Konec snažení všech inženýrů přinesl hodnotu 450 koní a čistokrevný supersport.
Motorem to nekončí
Vůbec techniku tohoto automobilu jako celek můžeme považovat za velmi pokrokovou. Kromě výkonného agregátu to byl také pohon všech kol, který dostal název PSK. Točivý moment postupoval z motoru přes šestistupňovou převodovku na zadní a přední nápravu. Vpředu byla umístěna elektronicky řízená spojka, která zajišťovala to správné rozdělení točivého momentu.
Výčet technických inovací pokračuje podvozkem. Automobil využíval klasická příčná ramena a teleskopické tlumiče. Řidič mohl navíc upravovat světlou výšku, stejně tak se měnila tvrdost samotných tlumičů a chybět nemohl ani systém ABS. Krotit supersportovní automobil měly za úkol kotouče o rozměrech 322 mm vpředu a 304 mm vzadu.
Konec skupiny B
Takzvaně velkou čáru přes rozpočet přinesl rok 1986, kdy byla skupina B zrušena a Porsche tak najednou mělo výkonný a velmi moderní automobil, který se ovšem stal tak trochu zbytečným. Když už ale byl vůz skoro hotový, tak proč ho nenabídnout prostě a jednoduše jako “obyčejné“ osobní auto pro bohatší zákazníky.
S příchodem do prodeje se stal model 959 nejrychlejším sériový automobilem. Maximálně se totiž rozjel na 317 km/h a stokilometrovou hranici zdolal už za 3,7 s. Ze svého titulu se ovšem nemohli tvůrci tohoto automobilu těšit příliš dlouho, protože s představením Ferrari F40 bylo po všem.
Drahý, ale žádaný
Přestože se jednalo o velmi drahý automobil a zákazníci museli čekat až do roku 1987, kdy byl předán první vůz, všechny vyrobené exempláře byly prodány. Nepočítáme-li prototypy, jedná se o číslo dosahující necelé tři stovky kusů. Na počátku devadesátých let byla výroba ještě jednou obnovena, šlo ale pouze o exkluzivní sérii osmi automobilů.
Porsche 959 patří mezi první automobil značky využívající pohon 4×4 a také mezi první, který pokořil hranici 300 km/h. Je považován za jeden z nejlepších automobilů osmdesátých let. Poslední vyrobený kus zamířil do muzea ve Stuttgartu.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Porsche, archiv
Porsche 959 |
|
Objem motoru | 2849 ccm |
Maximální výkon | 331 kW (450 k) / 6500 ot./min |
Maximální točivý moment | 500 Nm / 5000 ot./min |
Maximální rychlost | 317 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 3,7 s |
Provozní hmotnost | 1450 kg |
Délka / výška / šířka | 4260 mm / 1199 mm / 1840 mm |
Rozvor | 2268 mm |