Před dvaceti lety: Citroën uvádí do prodeje model XM

Během posledního týdne měsíce května 1989 se ve Francii rozbíhá prodej novinky, která nese označení XM. Nahrazuje tak velmi úspěšnou řadu CX, která je ve výrobě už od roku 1974 a která představuje více než milion prodaných vozů. Nový luxusní sedan spolu se svým příchodem představuje na tehdejší dobu celou řadu zajímavých inovací.


Vydáno: 13.6.2009

Citroën XM přichází na trh coby velký a luxusní sedan. Se svými rozměry 4708 mm / 1794 mm / 1390 mm (délka/šířka/výška) a rozvorem náprav 2850 mm se řadí k těm větším automobilům na trhu. Bez zajímavosti není fakt, že součinitel odporu vzduchu se pohyboval u tohoto modelu pouze v rozmezí 0,28 – 0,30.

Velký a luxusní

Na cestující čekal pohodlný a prostorný interiér. Nechyběly na rok 1989 kvalitní materiály a bohatá výbava. Například zadní cestující se mohli těšit z vlastních výdechů klimatizace, řidič potom z ovladačů umístěných na jednoramenném volantu. Dnes bychom za takto umístěné “čudlíky“ nešetřili kritikou.

Zavazadlový prostor nabídl v základním uspořádání 460 l. Zadní sedadla byla dělená a úplným sklopením bylo možné získat prostor o objemu až 1460 l, ložná plocha měla při tom délku 1,5 m a podběhy byly od sebe vzdáleny 1,1 m. Náklad bylo nutné zvedat pouze do výšky 630 mm. Když už je řeč o rozměrech a objemech dodejme, že palivová nádrž pojala až 80 litrů benzinu. Důvod byl prostý.

Konečně také šestiválec

Citroën po dlouhé době opět vybavil svůj model šestiválcovým motorem. Ten chyběl v nabídce od roku 1956. Tehdy byla ukončena výroba modelu 15 Six H. Během této doby se sice objevil motor této velikosti, v modelu SM se ovšem jednalo o jednotku z dílny Maserati. Plnohodnotný a původní značkový šestiválec přišel po dlouhé odmlce až s modelem XM.

Jednalo se samozřejmě o vrchol nabídky. Parametry byly následující: vidlicový šestiválec, rozvod OHC, objem 2975 ccm, maximální výkon 167 k (123 kW) / 5600 ot./min., maximální točivý moment 235 Nm / 4600 ot./min. Zajímavostí tohoto motoru je také použití vyvažovacího hřídele a na místo rozvodového řemenu použití řetězu. Tato verze zvládne stokilometrovou rychlost za 8,9 s, maximálně se rozjede na 222 km/h a kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 11 l / 100 km.

Ti ostatní

Základním motorem, který byl k dispozici na počátku dlouhé éry Citroënu XM, se stal benzinový čtyřválcový dvoulitr osazený dvojitým karburátorem Solex o výkonu 114 koní. Další variantou byla ta samá jednotka, která ovšem disponovala vstřikováním Bosch. Maximální výkon činil 128 koní.

V prvním roce výroby bylo možné zakoupit také dieselové verze. V nabídce byly pro začátek dva motory řady XUD. Nepřeplňovaný diesel o objemu 2138 ccm nabídl pouze 81 koní, přeplňovaná jednotka o objemu 2088 ccm disponovala 106 koňmi. V začátcích byla každá motorizace spojena s pětistupňovou manuální převodovkou. Ta automatická přišla až později.

Podvozková inovace

Velkou novinkou se stal samozřejmě podvozek. Citroën XM přišel na trh vybaven plynokapalinovým odpružením, které bylo navíc elektronicky řízeno. Jednalo se tedy o aktivní podvozek, který je dnes záležitostí zcela běžnou. Jednotlivé tlumiče dostaly elektronicky řízený přepouštěcí ventil, což umožňovalo měnit charakteristiku těchto tlumičů. Celý systém má na starost řídící jednotka, která spolupracuje s pěti různými snímači. Sledoval se například úhel natočení volantu a rychlost otáčení, tlak v brzdové soustavě, rychlost vozidla a tak dále.

Na počátku prodeje se nabízel Citroën XM v osmi provedeních o třech stupních výbavy. Nejlevnější verze byly logicky vybaveny karubrátorovým motorem nebo nepřeplňovaným dieselem. Naopak na vrcholu stál šestiválec a výkonnější benzinový čtyřválec. Ve výbavě nechyběl například ani systém ABS.

V roce 1991 přišla na trh také verze Break. Rok 1994 znamenal pro model XM rozsáhlý facelift, který přinesl kromě jiného druhou generaci slavného odpružení Hydractive. Citroën XM se stal velmi úspěšným automobilem. Během svého života obdržel přes patnáct ocenění. Výroba byla ukončena až v roce 2000.

S nástupcem to bylo trochu složitější. Někde se píše, že místo modelu XM přišel Citroën C5, jiní považují za nástupce až koráb označený jako C6. Pravdou zůstává, že po ukončení výroby Citroënu XM chyběl značce opravdu velký automobi, a tak na trh přišel vůz, který byl o něco větší než Xantie a o něco menší než XM. Zastával tak obě role. Samozřejmě je řeč o modelu C5.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Citroenet.org.uk, Citroën, archiv

Galerie