Prahou už jen rychlostí 50 km/h: nejhorší možné řešení

Rok 2010 s sebou přináší hodně změn, jednu z nich ale pocítí pražští řidiči více, než ty ostatní. Od prvního ledna se totiž na většině hlavních tahů v Praze, včetně magistrály nebo Jižní spojky, snížila rychlost ze 70 km/h na klasických městských 50 km/h. V některých dalších úsecích toto platí už pár měsíců. Bylo to nutné? Řekl bych, že nikoliv.

Vydáno: 2.1.2010

Rychlost se snižovala na hlavních tazích, kde se doposud jezdilo povětšinou sedmdesátkou. Přitom se jedná o rovné, přehledné a několikapruhové (tedy řidičsky nijak problematické) úseky, a podle mého zcela subjektivního názoru by na nich mohla být rychlost klidně vyšší, než původních 70 km/h. Nově se ale smí jezdit jen 50 km/h, a protože je to rychlost na tříproudovce zhola nelogická, většina těchto úseků byla vybavena úsekovým měřením rychlosti městské policie.

Důvodem je snaha o snížení hluku, kterým bezpochyby trpí obyvatelné okolních domů (bezpečností se, pokud vím, nikdo neoháněl, zřejmě se tedy lidé ani v té sedmdesátce nezabíjeli). Bohužel je to ze strany Magistrátu Hl.m.Prahy opět ukázkou toho nejjednoduššího a nejméně bolestivého řešení problému, které ale nutně nemusí být tím nejefektivnějším. A navíc otravuje řidiče.

 

Trocha čísel

Snížením rychlosti na 50 km/h se má hluk v okolních bytech snížit o 5-10 dB, jiné zdroje uvádí jen 2-3 dB a třeba Autoklub ČR dokonce mluví o nárůstu hluku i emisí, protože se budou tvořit kolony v místech, kde předtím nebyly. Podobně to vypadá v Legerově ulici, kde Praha 2 ve snaze o snížení hluku zúžila čtyři pruhy na tři.

Přitom pro výraznější snížení hluku by muselo ubýt alespoň 10 dB. Toho lze dosáhnout použitím tichého povrchu vozovky (až o 12 dB) nebo protihlukového obložení domů (až 15 dB). Jejich kombinací by bylo snížení hluku výraznější i při rychlosti 70 km/h.

Nejhorší  možné řešení
Nebudu tvrdit, že dokážu posoudit, nakolik snížení rychlosti k nižší hladině hluku opravdu pomůže (zřejmě trochu ano, ale je spíš otázka, kolik lidí bude snížení i přes hrozbu pokuty respektovat). Samotná padesátka doprovázená vydatným měřením ale sama o sobě zavání spíš buzerací.

Ohleduplnější k řidičům (a mnohem efektivnější) by byla série opatření v podobě protihlukových stěn, speciálního tichého povrchu vozovky nebo příspěvků obyvatelům na protihluková okna či obložení domů. Okruh kolem města (jehož stavba se obdivuhodně vleče) nebo tunely pod Prahou (díkybohu za Strahov a Blanku) navíc přispějí k menšímu provozu na magistrále, což je vůbec nejlepší opatření.

Hlasujte v anketě: Je podle vás snížení rychlosti správným protihlukovým řešením?

Je mi jasné, že všechny tyhle věci jsou daleko dražší, než prosté snížení rychlosti, které nestojí nic, a radar, který si na sebe za pár dnů vydělá. Koncepčnějším řešením by se také musel někdo dlouhodoběji věnovat a koneckonců, takovou protihlukovou stěnu také nepostavíte kdekoliv. Ale takovéhle problémy jsou logické a je potřeba je řešit. A že je to drahé? Právě kvůli tomu snad platíme daně.

Text: Martin Jedlička
Foto: iDNES.cz

Pohled z praxe: K tomuto problému se dovolím vyjádřit také já. Každý den jezdím ulicí V Holešovičkách, kde už před nějakým časem magistrát snížil rychlost z pohodových 70 na 50 km/h. Hlavně směrem nahoru (tedy ven z Prahy) vzniká zajímavý efekt. Jeden dva řidiči jedou 50 km/h, ostatní, kteří chtějí jet jako dříve 70 km/h je dojedou. Výsledkem je podivný špunt, který se plouží Holešovičkami. Taková „minizácpa“ vzniká s přestávkami pořád, i ve večerních hodinách a jednoznačně dělá větší hluk a určitě šíří i více emisí, zvlášť když do kopce většina řidičů musí v 50 km/h podřadit a točit motor mnohem výš než v 70 km/h.

A to ještě bohužel není vše. Mezi takovými špunty, kdy se silnice uvolní k tomu, aby se dalo jet jako dříve, se prohání modrá a neoznačená policejní octavia, která se za „piráty“ přilepí, vyfotí je a zkasíruje. Nechápu, že se těm příslušníkům v noci dobře spí. Magistrátním úředníkům zřejmě ano, ušetřili totiž spoustu peněz za protihluková opatření, umlčeli nepohodlná sdružení lidí bydlících v okolí a ještě trochu přikrmí státní i městskou kasu. A řidič? To je přece obecný nepřítel číslo jedna, ten nemá co říkat!

Jan Markovič 

Galerie