Pozor na ojeté diesely bez filtru pevných částic, varují autobazary

České autobazary varují před zvýšenou nabídkou aut s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic (DPF). Bez filtru auto přitom neprojde kontrolou STK. Investice do opravy, respektive výměny filtru pak může přesáhnout i stotisícovou hranici.

Filtr pevných částic (označovaný zkratkou DPF, Diesel Particle Filter) pro naftová auta vyrobená od roku 2009 povinný. Proto je potřeba si dát pozor na dodatečné náklady s jeho výměnou.

Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat. Všem vozidlům scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a je tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Podobnou zkušenost mají i v AAA Auto. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto.

Auto bez DPF?

Vozidlo bez filtru pevných částic je z titulu zákona nepojízdné a na silnici tedy nemá co dělat. Nový DPF totiž stojí desítky tisíc korun podle auta, u některých se může cena vyšplhat až na sto tisíc korun.

Bez filtru DPF neprojde vozidlo emisní kontrolou. V zahraničí navíc hrozí, že policie takové vozidlo zabaví a řidiči uloží pokutu až několik tisíc eur.

Jak to funguje? Filtr pevných částic zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles – samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.

Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin a s každým dalším, opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě už je návštěva autoservisu a výměna filtru nezbytná.

Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz problémem není. Jde ale o zdravotní riziko, protože takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou škodlivější než emise CO2 nebo NOx.

Jak poznat, zda vůz má filtr pevných částic nainstalovaný a funkční?

Je potřeba zvednout vozidlo na zvedák a zkontrolovat stav výfukového potrubí. Některé firmy dokáží odstranit DPF velmi sofistikovaně a je na první pohled velmi obtížné zjistit, zda je vložka ve filtru nainstalována či nikoliv.

Důležitá je také celková diagnostická kontrola a zkušební jízda, po které je nutné zkontrolovat, zda se na vnitřní stěně výfuku neusadily saze. To by totiž znamenalo, že filtr nefunguje jak má, případně že je kompletně odstraněn.

Galerie