Plyn má problém. Levná ropa brzdí prodeje aut na CNG a LPG

Alternativní paliva zažívají těžké časy. Klesající cena ropy se už dostala na nejnižší úroveň za posledních deset let a investice do auta na plyn nebo elektromobilu se přestává vyplácet. To brzdí ambiciózní plány na zvyšování jejich podílu ve vozovém parku v Česku, i rozšiřování sítí plnících stanic.

Vydáno: 19.1.2015

Není to tak dlouho, co byly novinové titulky celkem jednotvárné: cena ropy stále roste, benzin a nafta jsou nejdražší v historii. Od minulého roku to ale neplatí. Ceny ropy začaly klesat na svá dlouhodobá minima a zatím to nevypadá, že by se tento trend měl zastavit.

Pro řidiče je to samozřejmě příjemné. Ceny benzinu a nafty ještě nedávno překračovaly hranici 40 Kč za litr, dnes už litr nafty i benzinu seženete i pod 30 Kč

Snížení ceny i o víc než čtvrtinu ale nepomáhá alternativním pohonům. Ta dohromady tvoří jen 2,5 procenta prodejů vozů, největší část z nich přestavují auta na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Jejich prodej loni stoupl na dvojnásobek, což je znatelný nárůst, ale ne tak velký, jak se čekalo. Z porovnání po měsících přitom vyplývá, že v závěru roku, kdy se začalo zlevňování projevovat i na čerpacích stanicích, prodeje začaly klesat, i když celkově trh s auty rostl.

Důvody jsou jasné: i když cena nafty a benzinu znatelně klesá, cena za kilogram CNG se stále drží kolem 26 korun. A pomalu stoupá, zvyšuje se totiž spotřební daň na CNG. Další důvod poklesu zájmu jsou i vyšší pořizovací ceny plynových aut oproti klasickým naftovým či benzinovým motorům.

Text: Redakce
Foto: Škoda Auto

Galerie