TEST: Peugeot se rozhodl, že jezdit s dodávkou po silnicích už nestačí. Partnerovi přidal pár plastů a jeden offroad ovladač poblíž klimatizace, a hurá do terénu. Kdo by ale čekal nějaké zázračné terénní schopnosti, bude zklamán. Peugeot Partner Tepee Outdoor je sice dobře maskovaná, ale pořád jen dodávka.
Vydáno: 22.10.2010
Pokud využijete auto podobné konstrukce, není týpíčko rozhodně k zahození. I když to není z obrázků na první pohled patrné, jedná se o veliké auto, a když na parkovišti zastavíte vedle průměrně velkého SUV, zjistíte, že váš Peugeot má přinejmenším srovnatelné rozměry. Sice nepůsobí tak mohutně, ale na rozdíl od oněch SUV je jeho vnitřní prostor bezezbytku využit. Nebo spíš použit, neb praktické využití zůstává otázkou.
Dodávka nebo MPV?
Na místo řidiče se pohodlně nastupuje velkými dveřmi. Sedadla jsou poměrně vysoko a na dodávku jsou překvapivě komfortní, jediné na co jsem si musel zvykat, byl sklon sedadel – nejen opěradla (to lze samozřejmě nastavit), ale celkový posez, vypovídající o pracovním původu auta. O to více místa ale zbývá pro cestující vzadu, tady ho je požehnaně.
Řadicí páka je umístěna na přístrojové desce, takže je hned po ruce a navíc podlaha není rozdělena středovým tunelem. Volant se dá seřizovat v obou osách a padne dobře do ruky, ovládací prvky jsou rozmístěny logicky a vše je v dosahu. Trochu nezvyklé je jen ovládání stahování oken uprostřed přístrojovky, podobně jako to dělá Renault u svých nejlevnějších modelů (a Dacií). Naprosto nepochopitelně je ale umístěna navigace, která vystupuje nad palubní desku a brání výhledu šikmo vpravo vpřed.
Odkládacích prostor je, jak se na správné praktické auto sluší, dost. Do výplně dveří hravě vsunete lahev s pitím, a pokud ji chcete vychladit, máte možnost v boxu mezi sedadly. Peněženky, klíče, mobily a všemožné další drobnosti můžete umístit do schránky před řidičem, nebo do poliček pod střechou.
Interiér s přívlastkem variabilní
Přístup na zadní sedadla je řešen pomocí posuvných dveří, které lze poměrně hladce posouvat až téměř do krajních poloh. Při úplném otevření musíte na konci překonat zarážku, aby dveře zůstaly na svém místě, a neputovaly zpátky. Při zavření se mi zase několikrát stalo, že dveře zvenku vypadaly jako zavřené, ale palubní počítač hlásil, že zavřené nejsou. Vzhledem k tomu, že partner v osobním provedení bude často používán jako rodinné auto a vzadu budou sedávat děti, mohlo by to být vyřešeno lépe.
Zadní řada sedadel je řešena buď jako lavice dělitelná v poměru 1/3 – 2/3, nebo jako v našem případě pomocí tří samostatných vyjmutelných sedadel. Slůvko „samostatných“ je v tomto případě skutečně na místě – na rozdíl třeba od Roomsteru jsou zde všechna sedadla plnohodnotná a jedná se tak o jedno z mála aut, v nichž se pohodlně posadí skutečných pět lidí. Daní za to je větší šířka (včetně zrcátek lehce přes dva metry), takže vaše manželka nebude mít radost z parkování.
|
|
Kufr je stejně praktický, jako celé auto: přístupný přes obrovské dveře a poskytující ohromujících 675 litrů zavazadlového prostoru, pokud se zastavíte u sedadel. Měřeno pod střechu je to dokonce 1350 l. Díky vysoké stavbě auta se nejen dobře nastupuje, ale prostor pro zavazadla je netradičně rozšířen i o přihrádky nad hlavami cestujících, takže po usednutí si připadáte jako v autobuse. A v případě, že si připlatíte za střechu Zénith, máte dokonce nad hlavou celé nebe.
Pocit z cesty dálkovým autobusem cestujícím vzadu umocní také sklopné stolečky, zatahovací roletky na oknech, nebo tři vzduchové výstupy klimatizace. Nad kufrem je ještě umístěna schránka, přístupná jak z vnitřku vozu, tak zvenku po otevření pátých dveří.
Francouz v řízení i jízdě
V testovaném autě tloukl silnější benzínový motor 1.6 VTi s výkonem 120 koní. Jednotka známá z jiných Peugeotů a ze sesterských Citroënů nemá s autem vážnější problémy, pokud po něm nechcete nějakou sportovní jízdu. Samozřejmě s ohledem k charakteru vozu, který je limitován svojí velikostí, rozměrem předního skla a celkovou aerodynamikou, která není v podstatě žádná. Francouzští inženýři patrně počítali s tím, že v autě budete vozit vzácný náklad ať už v podobě zboží, nebo členů rodiny, a usoudili, že s ním nebude nikdo nikam spěchat.
Podvozek je francouzsky měkký, ale na stabilitu auta to nemá výrazný vliv, i přes vysokou stavbu karoserie. Typicky francouzské je také řazení, takže občas zařadíte trojku místo pětky a občas vám rychlost vypadne úplně, ale žít se s ním dá.
Ve městě je partner docela pohyblivý a výborně se k našemu překvapení cítí na okreskách. Dálniční rychlosti naopak připomínají hranaté limity auta a kolem stovky se do jinak tichého vozu dostává výrazný aerodynamický hluk, a i na zařazenou pětku se ručička otáčkoměru šplhá přes číslovku 4000.
Co mě ale na Partneru Tepee zklamalo nejvíc, bylo jeho technické zpracování. Auto mělo najeto pouhých 13.000 kilometrů, ale některé části vypadaly, že každou chvilku upadnou. Lampička nad předními sedadly držela na svém místě jen silou vůle a při zavírání pátých dveří se buď bouchlo víc a akutně hrozilo, že odpadne SPZ, nebo málo a auto nešlo zamknout, protože dveře nebyly zavřené.
Hrátky s cenou
Tradičním otazníkem na závěr (který nezřídka zásadně otáčí dosavadními dojmy) je cena auta. V tomto případě vypadá na první pohled docela atraktivně: v základu vůz pořídíte za 371.200 korun, aktuálně navíc nabízí Peugeot slevu 71.300 Kč, takže se dostanete na 299.900 Kč (sesterské Berlingo stojí dokonce jen 279.900 Kč, výbava obou modelů se ale trochu liší).
V obou případech jde ale jen o základní modely – auto dostanete bez levých posuvných dveří, bez rádia, klimatizace, elektricky ovládaných oken či dálkového ovládání. Jsou to možná věci, bez kterých se obejdete v případě dodávky, ale u rodinného MPV?
Ve výbavě Outdoor, ve které jsme vůz otestovali, atakuje cena hranici půl milionu korun (470 tisíc). Po slevě se dostanete na rozumných 369.900 Kč, což je vzhledem k nejvyšší výbavě docela přijatelná cena. Bohužel při podrobnějším pohledu do ceníku a sériové výbavy zjistíte, že budete muset sáhnout ještě hluboko do peněženky, abyste své auto dovybavili na úroveň, kterou u konkurenčních „obyčejných“ kombíků pořídíte za polovinu.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Do auta se moc dobře nastupuje a je z něj dobrý výhled. Cesta na chatu byla taky bez problémové a těch věcí co se tam vešlo.. Dokonce když jsme se ženou vyrazili na kola, tak jsme je ani nemuseli rozebírat dali je cela do auta. Dávám známku 1- |
|
Jana: Konečně auto pro nás. Vyhovuje mi na celé čáře. Skvěle do něj zapadnu, mám spoustu prostoru a úložných míst. To je vždy potřeba. I vzhled se mi moc libí. Vzhledem k užitečnosti a velikosti auta je docela rozumná spotřeba. Cena je ale dost vysoká, to mi jediné vadí. Dávám známku 2 |
|
Nikola: Ne a ne. Máma z něj je možná odvázaná, ale mě to vážně nic neříká. Copak chci autobus? Tohle je pro rodinky s dětičkami, ale na to já si ještě chvíli počkám. Nelíbí se mi zvenku, nelíbí se mi uvnitř, prostě vůbec. Dávám známku 3- |
|
Tomáš: Auto sice vypadá docela obstojně, ale je to dodávka a ať dělaj co dělaj, pořád bude. Jezdit se s tím dá, ale jako rodinné auto bych to nechtěla. Do obyčejného kombíku dám to samé a nemusím sebou tahat metr místa nad hlavou. Požitek s jízdy nic moc, ale na druhou stranu vzhledem k rozměrům se musí nechat, že se v zatáčce drží docela statečně. Dávám známku 4- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Michal Urban
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena v provedení Confort: 369 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 100 300 Kč
Celková cena: 470 200 Kč
PARTNER TEPEE OUTDOOR 1.6e 120k MPV |
|
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 88 kW (120 k) / 6000 rpm |
Maximální točivý moment | 160 Nm / 4250 rpm |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 161 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 14,3 s |
Udávaná spotřeba město | 9,6 l /100 km |
Spotřeba mimo město | 6,0 l /100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,3 l /100 km |
Spotřeba během testu | 6,9 l /100 km |
Provozní hmotnost | 1482 kg |
Délka / výška / šířka | 4380 mm / 1801 mm / 1857 mm |
Rozvor | 2728 mm |
Zavazadelník / po vyjmutí zadních sedadel | 675 l / 3000 l |